چگونه می‌توان خطر ابتلا به کرونای طولانی‌مدت را کاهش داد؟

دانشمندان معتقدند که واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به کرونای طولانی‌مدت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا فقط باعث بروز بیماری در یک دوره زمانی مشخص نمی‌شود، بلکه ممکن است افراد حتی پس از بهبود یافتن از بیماری نیز درگیر علائم خاصی شوند که به این اتفاق کرونای طولانی‌مدت گفته می‌شود. تست کرونای افراد مبتلا به کرونای طولانی‌مدت منفی است، اما به مدت هشت تا ۹ ماه درگیر علائمی مانند از تغییر یا از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شوند. متخصصان معتقدند که تقریباً پنج تا ۱۰ درصد بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری نمی‌شوند و ۸۰ درصد افرادی که به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، کرونای طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند. با وجود اینکه علائم کرونا امیکرون ممکن است خفیف باشد، اما متخصصان معتقدند که احتمال بروز کرونای طولانی‌مدت پس از بهبود یافتن از این بیماری وجود دارد.

چه افرادی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کرونای طولانی مدت قرار دارند؟

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افراد بالای ۴۰ سال، کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند یا دچار نقص ایمنی هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کرونای طولانی مدت قرار دارند. از آنجا که عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد با افزایش سن و گذر زمان کاهش پیدا می‌کند، ویروس راحت‌تر به بدن حمله می‌کند. به همین دلیل شدت بیماری کووید -۱۹ در میان افراد مسن و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، بیشتر است. همچنین، نقص ایمنی نه تنها خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود فرد نوع شدید بیماری را تجربه کند، این اتفاق نیز خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت را در میان بیماران افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت را کاهش داد؟

دانشمندان معتقدند که واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش خطر ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت دارد. با وجود اینکه احتمال بروز عفونت دستیابی به موفقیت وجود دارد، اما افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند کمتر از دیگران در معرض عوارض ناشی از بیماری کووید -۱۹ قرار می‌گیرند. نتایج یک مطالعه انجام شده در بریتانیا نشان می‌دهد که خطر بروز بیماری کووید -۱۹ در میان افرادی که دو دوز واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا یا یک دوز واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کرده بودند، ۵۰ درصد کمتر از افرادی بود که یا یک دوز واکسن تزریق کرده بودند یا واکسینه نشده بودند. علاوه بر این، داده‌های ارائه شده حاکی از این است که میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها در برابر کرونای طولانی مدت در میان افراد بالای ۶۰ سال در بیشترین حد بوده است، در حالی که برای افراد بین ۱۹ تا ۳۵ سال کمترین تأثیرگذاری را در این زمینه داشته است. محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون خطر بروز علائم طولانی‌مدت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا علائم کرونای طولانی مدت بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارد؟

افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت ممکن است درگیر علائمی مانند سرفه مداوم، خستگی، درد قفسه سینه یا تنگی نفس شوند، البته این علائم با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. بعضی از علائم کرونای طولانی مدت مانند مه مغزی و اختلال در حس بویایی و چشایی ممکن است در میان برخی بیماران برای مدت طولانی‌تری ماندگار باشد. این علائم کیفیت زندگی افراد را به روش‌های مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

به گفته متخصصان، حتی پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ نیز لازم است همچنان محتاط باشید، به بدن خود فرصت دهید تا به صورت کامل بهبود پیدا کند. بنابراین توصیه شده است که پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، به میزان کافی مایعات بنوشید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، از غذاها و میوه‌های سرشار از مواد مغذی استفاده کنید و به صورت منظم ورزش کنید. البته ورزش بیش از حد یا شدید ممکن است باعث شود بدن تحت فشار قرار بگیرد، بهتر است با ورزش‌های سبک و آسان شروع کنید.

کد خبر 557163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.