شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

بازار بورس با لیدری نمادهای گروه بانکی، خودرویی و حمل‌ونقل امروز توانست رشد هفت هزار واحدی را ثبت کند و جبران کاهش هفت هزار واحدی روز گذشته را انجام دهد؛ شاخص مجدد به بالای سطح حمایتی یک میلیون ۲۸۰ هزار واحد بازگشته است و پیش‌بینی می‌شود به سمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میانگین نمادهای مثبت در بازار سرمایه امروز نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته و ارزش و حجم معاملات کمی بهبود داشته است، اما تا نقطه ایده‌آل فاصله دارد.

شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد هفت هزار ۲۳۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم‌وزن با رشد سه هزار و ۴۵۵ واحدی در سطح ۳۲۷ هزار و ۸۸۲ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۵۷ درصدی و شاخص هم‎وزن رشد ۱.۰۷ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۶۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۱۹

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۸ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۱۳ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۲۱ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۵۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۴۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار و ۸۹۴ و یک میلیون ۶۴۸ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۹۳۹ و سه میلیارد و ۹۸۵ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش‌بینی حرکت به سمت محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد.

شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

اولین جزئیات از بورسی شدن سرخ‌آبی‌ها

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نشست بررسی «وضعیت شرکت‌های استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار سرمایه» گفت: این باشگاه‌ها افزایش سرمایه از محل صرف سهام را در دستور کار خواهند داشت.

وی افزود: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس قابل مقایسه با هیچ شرکتی در بورس و بازار سهام نیستند و نمی‌توان گفت که ممکن است این باشگاه‌ها به مشکل سایر شرکت‌های بازار سهام دچار شوند. عمده ارزش این باشگاه‌ها به ارزش برند و دارایی نامشهود برمی‌گردد. قرار بر عرضه بلوک مدیریتی این باشگاه‌ها به شرکت‌هایی است که صلاحیت حاکمیت شرکتی این باشگاه‌ها را دارند تا از این طریق خاطر هواداران و سهامداران این باشگاه‌ها آسوده‌تر شود.

نمودار ارزش معاملات خرد (اعداد به میلیارد تومان)شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

ارزش معاملات خرد (دوم اسفند ۱۴۰۰): ۳,۰۸۱ میلیارد تومان

میانگین هفت روزه: ۳,۰۰۵ میلیارد تومان

میانگین ۳۰ روزه: ۳,۰۳۷ میلیارد تومان

اخبار شرکت‌ها

پخش: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پخش البرز

درصد افزایش سرمایه: ۱۲۱ درصد

محل تأمین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

پتروشیمی ارومیه: شاروم در بهمن فروش متوسط ۱۱.۷ میلیارد تومانی را در بورس کالا به ثبت رسانده است. در آذر و دی به ترتیب ۲۱.۳ و ۲۴.۲ میلیارد تومان محصول در بورس کالا فروخته و فروش فوق‌العاده ۵۱ و ۸۵ میلیارد تومانی را در کدال گزارش کرده است. در ۹ ماهه امسال میانگین فروش ماهانه سال جاری ۹ میلیارد تومان بوده و به طور میانگین ۲۵ درصد فروش شرکت در بورس کالا انجام شده است.

فولادمبارکه: شرکت در بهمن ۱۰،۵۰۶ میلیارد تومان فروش عالی با متوسط نرخ ۲۰۱،۸۲۵ ریال / کیلو در بورس کالا ثبت کرده که متوسط نرخ بهمن ماه نسبت به ماه گذشته افت ۱۰ درصدی داشته است. متوسط فروش ماهانه شرکت در بورس کالا ۷،۹۶۸ میلیارد تومان است. همچنین حدود ۶۵ درصد فروش ماهانه شرکت در بورس کالا انجام می‌شود. با توجه به فروش خوب شرکت در بورس کالا باید دید فروش‌های خارج از بورس کالای شرکت به چه صورت بوده است.

پتروشیمی ارومیه: فروش خوب ۱۱۷ میلیاردی شپترو در بهمن ماه در بورس کالا، ۹۵ میلیارد فروش سلف برای اسفندماه، پتروشیمی آبادان در حالی در بهمن ماه فروش ۱۱۷ میلیاردی در بورس کالا به ثبت رسانده که میانگین ماهیانه سال گذشته ۴۵ میلیارد و ۱۰ ماهه سال جاری ۷۴ میلیارد تومان بوده است. شرکت در سال گذشته مجموعاً در بورس کالا ۵۴۱ و به طور کلی ۷۳۳ میلیارد تومان فروش داشته است. بعد از رفع مشکلات، تولید شرکت از تیر ماه سال گذشته آغاز شده و روند خوبی را طی می‌کند.

پتروشیمی امیرکبیر: فروش ۳۱۹ میلیارد تومانی شکبیر در بهمن در بورس کالا و فروش ۴۶۰ میلیاردی سلف برای اسفندماه، شرکت در این ماه ۳۱۹ میلیارد تومان فروش در بورس کالا ثبت کرده است. متوسط فروش شش ماه گذشته شرکت در بورس کالا ۷۱۴ میلیارد تومان بوده است.، حدود ۳۵ درصد فروش ماهانه شرکت در بورس کالا انجام می‌شود. در دی ۴۳ درصد فروش در بورس کالا بوده است. فروش کدال شرکت در دی، آذر و آبان به ترتیب ۱،۷۶۸، ۲،۲۰۵ و ۲،۳۰۷ میلیارد تومان بوده است. فروش‌های خارج از بورس کالا و صادرات تأثیر با اهمیتی در گزارش بهمن ماه کدال شکبیر خواهند داشت. نکته دیگر آن است که شرکت در حال حاضر ۴۶۰ میلیارد تومان به صورت سلف فروش داشته که در گزارش بهمن ماه ثبت خواهد شد.

پتروشیمی غدیر: فروش ۲۹۴ میلیاردی شغدیر در بهمن ماه در بورس کالا، ۹۰ میلیارد تومان فروش سلف برای اسفند ماه، پتروشیمی غدیر در بهمن ماه ۲۹۴ میلیارد تومان در بورس کالا فروش داشته است. این در حالی است که میانگین فروش ماهیانه سال گذشته ۱۱۴ میلیارد تومان و ۱۰ ماهه سال جاری ۱۹۷ میلیارد تومان بوده است. میزان صادرات شرکت در بهمن ماه در گزارش کدال این ماه شرکت مؤثر است. باید توجه داشت شغدیر در حال حاضر ۹۰ میلیارد تومان به صورت سلف فروش داشته که در گزارش اسفند ماه شرکت ثبت می‌شود.

وبملت: موضوع حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی تسعیر دارایی‌های ارزی پیگیری شده تا مشخص شود آیا بانک ملت ذخیره‌ای بابت مالیات در نظر گرفته است؟ تراز ارزی این بانک چقدر است؟ این عوامل چه تأثیری بر سودآوری وبملت خواهد داشت؟

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری تسعیر دارایی‌های ارزی معاف از مالیات هستند. اگر این حکم توسط سازمان امور مالیاتی کشور نیز تأیید شود، منجر به بازگشت ذخایر مالیاتی سال قبل و تأثیر مثبت در تسعیر ارزهای شرکت‌ها به ویژه بانک‌های دارای ذخایر ارزی در سال جاری و سال‌های آتی خواهد داشت. بانک ملت یکی از شرکت‌هایی است که دارای بیشترین تراز مثبت ارزی است و این حکم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سود وبملت داشته باشد.

کاظم چاوشی، عضو هیئت مدیره بانک ملت درباره حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی درآمد تسعیر دارایی‌های ارزی گفت: به طور کلی این حکم خبر خوشی برای بانک‌هایی است که تراز ارزی مثبت دارند؛ اما طبیعتاً باید منتظر نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با این موضوع باشیم. بانک ملت نیز مانند سایر بانک‌ها پیگیر این موضوع است.

وی در خصوص میزان مانده تراز مثبت ارزی بانک ملت اعلام کرد: تراز ارزی بانک ملت حدود ۷،۵ میلیارد دلار مثبت است. اما زمانی که آثار ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول ارزی و اقلام غیرقابل تسعیر را لحاظ کنیم خالص وضعیت باز مثبت ارزی تسعیر شونده بانک ملت حدود ۴،۸ تا ۴،۹ میلیارد دلار خواهد شد.

عضو هیئت مدیره بانک ملت در پاسخ به این پرسش که تسعیر این دارایی‌های ارزی چه تأثیری بر سود و زیان بانک ملت خواهد داشت، تصریح کرد: پاسخ این پرسش به این موضوع بستگی دارد که بانک مرکزی چه نرخ ارزی را برای تسعیر به بانک‌ها اعلام کند. چنانچه بر اساس روش مندرج در ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، یعنی حداقل ۹۰ درصد میانگین شش ماهه نرخ نیمایی باشد، قطعاً تأثیر قابل توجهی بر سودآوری بانک ملت خواهد داشت. اما برای روشن شدن این موضوع باید منتظر بخشنامه بانک مرکزی باشیم تا نحوه و نرخ تسعیر را اعلام کند.

چاوشی در ادامه تاکید کرد: البته همانطور که قبلاً هم عرض کردم، برای این موضوع بانک مرکزی می‌تواند در صورت صلاحدید با استناد به نامه معاون اول رئیس جمهور بدون اعلام مقطعی نرخ ارز، یک سازوکار مشخص و مستمر تعریف و طی بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ نماید تا هر بانک بر اساس روش ابلاغ شده، به صورت مستمر و روزانه و با نرخ ۹۰ درصد میانگین شش ماهه نرخ نیمایی منتهی به هر مقطع سرفصل‌های ارزی خود را تسعیر نماید که البته این روش منجر به شفاف سازی هر چه بیشتر عملکرد روزانه هر بانک و انعکاس بهتر در بازار سرمایه می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بانک در سال‌های گذشته بابت مالیات تسعیر دارایی‌های ارزی، ذخیره‌ای را در نظر گرفته بود که در حال حاضر برگشت آن بر روی سودآوری شرکت تأثیرگذار باشد؟ گفت: با توجه به برگه‌های تشخیص مالیاتی ابلاغی طی سال‌های گذشته، بانک ملت به میزان کافی برای پرداخت مالیات ذخیره گرفته است. همانگونه که در یادداشت شماره ۲۴ همراه صورت‌های مالی میان دوره‌ای وبملت افشا شده، کل مانده ذخیره مالیات بانک ملت حدود ۱۰۶ هزار میلیارد ریال است که بخشی زیادی از آن مربوط به سود تسعیر است. بنابراین چنانچه موضوع رأی دیوان عدالت اداری براساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی قابل تسری به بانک‌ها نیز باشد ملت، ذخیره مازاد مذکور قابلیت آزادسازی دارد. البته تاکید می‌کنم باید منتظر نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با این موضوع باشیم و قطعاً بانک ملت حامی سهامداران خود و پیگیر مجدانه این موضوع است.

رخدادهای بازار جهانی

میلگرد: قیمت میلگرد داخلی شرق چین، ۴۷۸۰-۴۸۲۰ یوان (۷۵۴-۷۶۱ دلار) در هر تن در ۱۷ فوریه بود که نشان دهنده کاهش ۲۰ تا ۳۰ یوان نسبت به روز قبل و ۸۰ تا ۹۰ یوان نسبت به هفته قبل می‌باشد.

در میان نزولی که در بیشتر زنجیره فولاد تجربه می‌شود ماه مارس می‌تواند نقطه عطف بعدی برای بازگشت بازارهای آهنی آسیا باشد. فعالان کلیدی بازار انتظار دارند که تقاضای فولاد پایین دستی در میان هجوم بسته‌های محرک از سوی دولت چین و همچنین افزایش فعالیت‌های تجاری پس از بازی‌های المپیک زمستانی از ۲۰ فوریه، افزایش شدیدی پیدا کند.

انتظار می‌رود دولت چین سیاست‌های بیشتری را در طول کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین در ماه مارس به عنوان بخشی از برنامه خود برای حفظ رشد اقتصادی اعلام کند.

همچنین آب و هوای معتدل در ماه مارس به افزایش تقاضا به ویژه برای فولاد ساختمانی مانند میلگرد کمک می‌کند. انتظار بر این است که اگر قیمت فولاد کاهش خود را در بقیه ماه فوریه ادامه دهد، احتمالاً در ماه مارس با افزایش تقاضا، قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد. اما اگر قیمت‌ها به کاهش ادامه ندهند، روند صعودی در ماه مارس محدود خواهد شد

شرکت‌های تاثیرپذیر: ذوب، کویر، فخاس، فولاژ

نقشه بازار بورس‌

شاخص بورس به سطح حمایتی ۱,۲۰۰ واحد بازگشت

کد خبر 557061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.