چگونه می‌توان شانس خود را در مسیر زندگی افزایش داد؟

تفاوت‌های زیادی بین نگرش افرادی که خود را خوش‌شانس می‌دانند و آن‌ها که خود را بدشانس تصور می‌کنند، وجود دارد. می‌توان از طریق تغییر دیدگاه در مسیر زندگی، خوش‌شانسی را برای خود به ارمغان آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر از زمان‌های قدیم تا به امروز، همواره در تلاش برای دستیابی به خوش‌شانسی بوده است و به پیروی از آیین رایج، اقدامات ویژه‌ای در این خصوص انجام داده است؛ به عنوان مثال، مصری‌های باستان گردنبندهایی از عقیق به گردن می‌انداختند تا خود را از چشم بد دور کنند و ابزارهایی زینتی بر گورها قرار می‌دادند تا از این طریق، شانس راهی شدن به دنیای دیگر را سرعت ببخشند. این باورها، هر چند اغلب متفاوت با گذشته، اما همچنان در میان مردم رایج است و بسیاری هنوز بر این باور هستند که یافتن شبدر چهار برگ برای آن‌ها خوشبختی به ارمغان می‌آورد. پرسشی که در این‌جا ذهن همه را به خود درگیر می‌کند، این‌که شانس چیست و آیا واقعاً وجود دارد؟

شانس در مفهوم کلی، به معنای گرایش به خوشبختی است که خارج از کنترل شخصی قرار دارد. با این حال جامعه‌شناسان شانس را به گونه‌ای دیگر مورد توجه قرار می‌دهند؛ آن‌ها باور دارند که شانس حاصل رفتارهای انسانی، بهره‌مندی از قدرت تجربه شرایط جدید و تمایل برای رسیدن به خوشبختی است.

«استیون مارک»، از دانش‌فرهیختگان بریتانیایی استدلال کرده است افرادی که خود را خوش شانس تلقی می‌کنند در تمام مسیر زندگی، رفتارهایی را در پیش می‌گیرند که به آن‌ها در بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند. این استراتژی در میان تمام افراد به ظاهر خوش شانس مشترک است و منجر به تغییر مکرر مسیر زندگی آن‌ها برای دستیابی هر چه بیشتر به خوشبختی می‌شود. همین نگرش مثبت و پویا، این افراد را به امتحان تجربیات جدید و تلاش برای پیشرفت در مسیر زندگی یاری می‌کند و می‌تواند در نهایت، افراد خوش‌شانس را به اهداف خود نزدیک کند.

«استیو جابز»، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل نیز در تشریح علت موفقیت‌های پی‌درپی خود چنین استدلال کرد که: "هر چه بیشتر تلاش می‌کنم، خوش‌شانس‌تر می‌شوم". در واقع، جابز علت خوش‌شانسی خود را اعتماد به توانایی‌هایش می‌دانست که او را به تلاش بیشتر و در نهایت، موفقیت سوق می‌داد. استیو جابز برای رسیدن به موفقیت، خطرات زیادی را در مسیر اهداف خود به جان می‌خرید که همین روند، نظریه مارک مبنی بر نقش ریسک کردن در موفقیت افراد خوش‌شانس را تقویت می‌کند.

ریچارد وایزمن، استاد فهم عمومی روان‌شناسی دانشگاه «هرتفوردشایر» در بریتانیا نیز بر این باور است که خوش‌شانسی یا نبود آن در نتیجه تفاوت در اتخاذ رفتارهای انسانی به وجود می‌آید. او چنین استدلال کرد که افراد خوش‌شانس خود را برون‌گرا تصور می‌کنند و تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهدافشان به کار می‌گیرند که همین امر منجر به پیامدهای مثبت برای آن‌ها می‌شود.

بدشانسی

آن‌چه از بدشانسی در ذهن همه ما وجود دارد، این‌که افرادی با این ویژگی، همواره نگران هستند که همین شرایط اغلب باعث می‌شود فرصت‌های بزرگ در زندگی خود را نادیده بگیرند و برای بهبود بیشتر آن‌ها، گامی بر ندارند. افراد بدشانس، در بیشتر موارد نگرشی منفی به دنیای پیرامون خود دارند و در نتیجه، همه رویدادهای اطراف را ناگوار می‌پندارند و همیشه از پیمودن پله‌های ترقی ناامید هستند.

از سوی دیگر، افراد خوش شانس زمانی که در زندگی خود یک رویداد تلخ را تجربه می‌کنند، پس از آن تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند، قدرتمندتر از قبل عمل کنند و در واقع، از نتیجه منفی به عنوان عبرتی برای یافتن شیوه‌های بهتر بهره گیرند، این در حالی است که افراد بدشانس، با هر بار زمین‌خوردن، از تجربه شیوه‌های جایگزین خودداری می‌کنند و همین امر در سکون یا حتی پسرفت آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

عادات مشترک میان افراد خوش‌شانس

بسیاری از محققان در مورد علت موفقیت افراد خوش‌شانس و اتخاذ رفتارهای مشترک میان آنان توافق نظر دارند. آن‌ها بر این باور هستند که افراد خوش‌شانس، اغلب زمینه را برای رسیدن به اهداف خود فراهم می‌آورند و به اصطلاح، به صدای درون خود برای موفقیت گوش می‌دهند. همچنین این افراد، آینده‌ای مثبت را پیش روی خود تصور می‌کنند و همین امر باعث می‌شود برای دستیابی به اهداف خود بجنگند. افراد خوش‌شانس، همواره نگرشی مثبت نسبت به زندگی دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند موقعیت‌های بد را به خوش‌شانسی تبدیل کنند.

رویکردهایی برای افزایش شانس در زندگی

آن‌چه تاکنون مورد بررسی قرار گرفت، این‌که نوع نگرش مردم می‌تواند مهم‌ترین نقش را در خوش‌شانسی و بدشانسی آن‌ها ایفا کند؛ در واقع، مردم می‌توانند رفتارهایی را در زندگی خود اتخاذ کنند که منجر به بهبود هر چه بیشتر شانس آن‌ها می‌شود.

همواره از خود بپرسید: چرا من خوش‌شانس نباشم؟

زمانی که با یک موقعیت تلخ در زندگی مواجه می‌شوید، نگویید چرا من آن‌قدر بدشانس هستم، به جای آن می‌توانید از خود بپرسید که چرا من خوش‌شانس نشوم؟ به تجربه‌های تلخ زندگی به عنوان درس‌هایی بزرگ در مسیر موفقیت خود نگاه کنید و بکوشید از آن‌ها به بهترین شکل ممکن، برای رفع عادات بد و در نتیجه رسیدن به خوشبختی بهره گیرید.

روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید

همواره تلاش کنید با افراد جدیدی ارتباط برقرار کنید و دوستان جدیدی بیابید. به گروه‌های اجتماعی مختلف بپیوندید و به گفت‌وگو با افراد مختلف در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها بپردازد تا بتوانید تجربه‌های متعددی را در زندگی خود کسب کنید.

اغلب بگویید "بله"

اگر کسی شما را به یک مهمانی یا حضور در یک جمع اجتماعی دعوت می‌کند، بپذیرید و برای اعمال تغییرات جدید در زندگی خود آماده باشید. سعی کنید تعطیلات مختلف سال را در مکان‌های متفاوت سپری کنید و به انجام یک ورزش جدید بپردازید.

همیشه لبخند بزنید

شاید با شنیدن این جمله تعجب کنید که لبخند باعث باز شدن تمام درها و پنجره‌های پیش روی شما می‌شود، اما واقعیت این است که خنده سطح اندورفین‌ها را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث ایجاد شادی بیشتر در فرد شود. لبخند زدن باعث می‌شود افراد در برقراری ارتباط با شما احساس راحتی کنند و همین امر، حس مثبت‌اندیشی و موفقیت را در شما زنده می‌کند.

کد خبر 557056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.