آیا ولاهوویچ به اندازه هالند و امباپه خوب است؟

ستاره ۷۵ میلیونی یوونتوس از استعدادهای مطرح دنیای فوتبال محسوب می‌شود؛ اما می‌توان او را در حد و اندازه امباپه و هالند دانست؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از گل، دوشان ولاهوویچ مهاجم صربستانی بهترین گلزن سری «آ» است، اما او روز سه‌شنبه برای نخستین‌بار در یک مسابقه لیگ قهرمانان اروپا به میدان خواهد رفت که می‌تواند چیزهای زیادی را درباره او و استعدادش مشخص کند.

جانلوئیجی بوفون، اسطوره یوونتوس، مانند سایران، از خبر پیوستن ولاهوویچ به یوونتوس شگفت‌زده شده بود. دروازبان پارما به گاتزتا دلو اسپورت گفته بود: انتقال ولاهوویچ یک اتفاق بزرگ و شگفت‌انگیز است؛ او با ارلینگ هالند و کیلیان امباپه از بهترین بازیکنان جوان جهان هستند.

اگرچه ادعای بوفون در خصوص مهاجم این روزهای یوونتوس کمی جسورانه است، اما این مسئله تبدیل به اعتقادی رایج در فوتبال ایتالیا شده است. یکی دیگر از ستاره‌های سابق یووه، کریستین ویری، در ۱۸ ماه گذشته مکرراً ادعا کرده که ولاهوویچ پس از هالند بهترین مهاجم جوان جهان است. او درباره جذب این بازیکن در نقل و انتقالات زمستانی گفته است: آندره آ آنیلی به ماسیمیلیانو آلگری و همه هواداران یووه هدیه بزرگی داده است.

ولاهوویچ به لطف گلی که در کمتر از ۱۳ دقیقه از اولین بازی خود مقابل ورونا به ثمر رساند، توانست خیلی سریع خود را در دل هواداران یووه جا کند. البته او با زدن اولین گل خود برای بانوی پیر موفق شد کمی فشارها را از روی دوش خود بردارد و نشان دهد که بازیکن قابل و ارزشمندی است.

با وجود همه تعاریفی که از ولاهوویچ شنیده می‌شود، آلگری بارها در ارزیابی خود از عملکرد مهاجم تیمش تا به امروز سعی کرده صادق باشد و حتی کمی بی‌رحمی نیز چاشنی صحبت‌هایش کند. او بارها تاکید کرده که دوشان کیفیت بالایی دارد اما هنوز مسائلی هستند که باید در آن‌ها پیشرفت کند.

در تکاپوی نقل و انتقالات فوتبال اروپا درخصوص امباپه و هالند و داستان‌سرایی‌های متعددی که درخصوص این دو ستاره جوان به گوش می‌رسد، ولاهوویچ به نوبه خود پیش از این گفته بود که به خصوص از مقایسه با هالند خوشش نمی‌آید. او اعتراف کرده که حرکات بازیکن نروژی را زیر نظر دارد و معتقد است که می‌تواند به سطح ستاره بروسیا دورتموند برسد.

سال گذشته او در مصاحبه‌ای راجع به هالند گفت: هالند یک ماشین گلزنی و یک ربات است. مطمئناً قبول دارم که او نسبت به من بازیکن سریع‌تری است. اما به هر حال هر کدام از ما در جنبه‌های مختلفی توانایی داریم.

نکته مثبتی که به مهاجم صرب کمک می‌کند تا در مقام مقایسه کنار نام‌های هالند و امباپه قرار گیرد، آمار استثنایی او است. تنها رابرت لواندوفسکی با ۴۳ بار گلزنی در سال ۲۰۲۱، موفق شده بیشتر از مهاجم یووه دروازه حریفان را باز کند. ولاهوویچ این کار را ۳۳ بار انجام داده که اگرچه در مقایسه با آمار مهاجم بایرن مونیخ پایین‌تر است، اما او را در جایگاه دومی جهان قرار می‌دهد.

با این حال، همان طور که شکاکان بارها و به درستی اشاره کرده‌اند؛ ولاهوویچ هنوز در رقابت‌های بزرگی بازی نکرده است و درخشش صرف در سری آ ایتالیا نمی‌تواند نشانگر همه چیز باشد. او حالا یک چالش بزرگ در پیش دارد و با یوونتوس می‌تواند وارد رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شود؛ جایی که ثابت می‌شود او واقعاً چند مرده حلاج است!

یووه برای بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با ویارئال مصاف خواهد کرد. شاگردان آلگری کار ساده‌ای برابر حریف اسپانیایی خود نخواهند داشت و مصدومیت جزئی پائولو دیبالا نیز همه نگاه‌ها را به سمت ولاهوویچ معطوف می‌کند.

ممکن است به نظر غیرمنصفانه باشد که از یک بازیکن انتظار داشته باشیم در اولین دیدار خود در لیگ قهرمانان اروپا بدرخشد و حتی تیمش را برای قهرمانی رهبری کند؛ اما امباپه و هالند استانداردهای بالایی به ثبت رسانده‌اند و به همین خاطر ولاهوویچ نیز با همین استانداردهای بی‌رحمانه قضاوت خواهد شد.

به یاد داشته باشید که کیلیان امباپه در مقابل رئال مادرید نشان داد چرا بسیاری او را بهترین بازیکن حال حاضر جهان می‌دانند. او با گل دقایق پایانی خود موفق شد پی‌اس جی را پیروز میدان کند و حالا سریع‌تر از هر بازیکنی در تاریخ توانسته به رکورد سی گل زده در لیگ قهرمانان اروپا برسد.

هالند نیز درحال‌حاضر در مسیر شکستن این رکورد قرار گرفته و او هم رکوردهای حیرت‌انگیزی در لیگ قهرمانان از خود به جای گذاشته است. با استدلال به همین رکوردها می‌توان گفت، اگر ولاهوویچ بخواهد نشان دهد که یک استعداد بزرگ در نسل فعلی مانند امباپه و هالند است، باید به میدان برود و به بقیه اروپا نشان دهد که شایسته تحسین‌ها و تشویق‌ها است.

نکته جالبی که بسیاری از اهالی فوتبال ایتالیا در خصوص ولاهوویچ ذکر کرده‌اند، اعتماد به نفس بالای این بازیکن است. والری بوجینوف در گفت‌وگو با گاتزتا دلو اسپورت راجع به اعتماد به نفس بالای مهاجم یووه اعتراف کرده است: او در طول مسابقات واقعاً هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. از نظر فنی او همیشه یک قدم جلوتر از دیگران بود. او گل‌های دیوانه کننده‌ای به ثمر رسانده و فکر می‌کنم زلاتان بعدی دنیای فوتبال است که این بار هم یووه چنین بازیکنی را به خدمت گرفته است.

توانایی فوق‌العاده او به سرعت توجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی را به خود جلب کرد و وقتی فیورنتینا او در هجده سالگی به سراغ او رفت. مادر ولاهوویچ به مدیر ورزشی فیورنتینا، پانتالئو کوروینو گفت: پسر من را در تیمت فهرست کن و به او اعتماد داشته باش. گابریل باتیستوتای جدید را به فلورانس می‌آوری.

آیا ولاهوویچ به اندازه هالند و امباپه خوب است؟

ولاهوویچ در پایان اولین فصل حضورش در ایتالیا، سه گل از چهار گل تیمش را در فینال کوپا ایتالیا مقابل تورینو به ثمر رساند. پنالتی که او در بازی برگشت در تورین به ثمر رساند توجهات را بیش از پیش جلب کرد؛ زیرا او بعداً فاش کرد که برای ساکت کردن حریفانش پنالتی خود را به سبک "پاننکا" زده است.

اعتماد به نفس باورنکردنی ولاهوویچ در طول دوران حضورش در فیورنتینا، همیشه قابل لمس بوده و همین مسئله کمک شایانی به این بازیکن جوان کرده است. فرانک ریبری، وینگر کهنه‌کاری که پس از جدایی از بایرن مونیخ به تیم فیورنتینا پیوست، ولا را زیر بال و پر خود گرفت و اهمیت کار سخت را بر هم تیمی جوان خود بازگو کرد.

در کمترین زمان، ولاهوویچ با حضور دو ساعت زودتر در کمپ تمرین، شروع به پیروی از مرد فرانسوی کرد تا بتواند حداقل به اندازه او در تاریخ فوتبال حرفی برای گفتن داشته باشد. ولاهوویچ درباره حضور زودهنگامش در تمرینات اظهار کرده: اگر ریبری می‌تواند این کار را انجام دهد و زودتر به کمپ تمرینات بیاید، کسی که تقریباً ۳۸ سال دارد و همه چیزها را که به عنوان یک بازیکن به دست آورده، من چگونه به عنوان یک پسر جوان که هنوز باید خودش را ثابت کند زودتر به کمپ تمرین نروم؟ یا باید در رختخواب بمانم یا بروم و تماشا کنم تا تبدیل به بازیکن بهتری شوم.

البته انتقادها همواره به سمت بازیکنان روانه می‌شود و درمورد ولاهوویچ نیز گفته شده است که او در حال حاضر بیش از حد به پای چپ خود متکی است. ۱۷ گل از بیست و یک گلی که اخیراً این بازیکن به ثمر رسانده با پای چپ بوده است.

اگرچه آلگری به عنوان مربی ولا به همراه اهالی فوتبال با استانداردهای بسیار بالایی شرایط ولاهوویچ را دنبال می‌کنند، اما او در دو بازی اول خود برای یووه تأثیرگذار بود؛ یک گل به ثمر رساند و گل دیگری نیز برای هم تیمی خود ساخت.

پتانسیل ولاهوویچ آشکار است و همه از توانایی‌های این بازیکن آگاه هستند. از نظر فیزیکی و فنی، او همه چیز را برای تبدیل شدن به یک مهاجم در کلاس جهانی مانند امباپه و هالند دارد. می‌دانیم که او می‌تواند در سری آ گل بزند. او قبلاً این را در فیورنتینا ثابت کرده است؛ اما آیا او می‌تواند این کار را در لیگ قهرمانان اروپا در تیم یوونتوس انجام دهد؟ قرار است بفهمیم و پاسخ این پرسش می‌تواند مشخص کند که واقعاً دوشان در چه سطح و اندازه‌ای است.

کد خبر 557028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.