خطر بروز موج هفتم پس‌ از نوروز وجود دارد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هنوز خیالمان بابت امیکرون راحت نیست، درخصوص بروز موج هفتم بیماری پس از تعطیلات نوروزی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد طباطبایی اظهار کرد: نسبت به روزهای گذشته شدت و میزان بیماری با امیکرون کاهش یافته، اما مشکل موجود رعایت نکردن پروتکل‌ها است. به نظر نمی‌رسد در مرحله‌ای باشیم که بگوییم کاملاً خیالمان راحت است. از نظر پیک در حال طی کردن روند کاهشی هستیم اما ابتلاء همچنان وجود دارد.

وی افزود: شاید روند بیماری طی روزهای آتی کاهشی باشد، اما باید در نظر داشت که طی نوروز گذشته که آزادی بیشتری از نظر رفت‌وآمدها داشتیم، شاهد بروز پیک چهارم و پنجم کرونا پس از تعطیلات بودیم. متأسفانه مردم نیز خسته شده‌اند و میزان رفت‌وآمد، میهمانی‌ها، مسافرت‌ها، دید و بازدیدها، مراسم عروسی و ختم سر جای خود بازگشته است که به نظر می‌رسد این تغییر رفتارها بعد از تعطیلات نوروز مجدداً مشکل‌آفرین باشد.

درگیری ناگهانی با فاجعه پیک ششم

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با اشاره به اینکه بر این اساس ممکن است پس از تعطیلات نوروزی موج دیگری از بیماری را تجربه کنیم، ادامه داد: زمانی که با موج دلتا مواجه شدیم بسیاری از کشورها از این موج گذر کرده بودند و این اتفاق درباره امیکرون نیز رخ داد و در شرایطی که بسیاری از کشورها در اوج امیکرون بودند، ما هنوز گزارشی از امیکرون نداشتیم و یک‌باره با فاجعه اخیر پیک ششم مواجه شدیم. در ایران نیز ممکن است با سویه‌های جدیدی از امیکرون و کرونا مواجه شویم. اکنون سفرها به کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه انجام می‌شود و امکان انتقال بیماری وجود دارد.

وی درخصوص وضعیت فعلی ابتلای کودکان به کرونا امیکرون، تصریح کرد: به نظر می‌رسد همچنان کودکان در رأس هجوم امیکرون هستند و هنوز بیش از بزرگسالان مبتلا می‌شوند. هرچند که شاید مانند بزرگسالان عوارض نداشته باشند؛ اما به طور کلی نمی‌توان گفت روند ابتلای کودکان کاهش داشته است.

افزایش تجهیزات مراکز درمانی اطفال

طباطبایی اضافه کرد: تصمیماتی برای افزایش تجهیزات مراکز درمانی اطفال گرفته شده است اما به نظر می‌رسد تا زمانی که این تصمیمات محقق شود، شاید پنج ماه زمان ببرد. از طرفی امکانات و تخت به تنهایی کافی نیست و نیروهای متخصص باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند؛ این در حالی است که پرسنل و پرستاران خسته شده‌اند و نیاز به حمایت دارند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نباید به این دلخوش باشند که بیماری‌زایی فعلی ویروس کاملاً خفیف است بلکه باید موضوع را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اکنون وضعیت تجمعات در مترو، بازارها و میادین تره‌بار اصلاً رضایت‌بخش نیست.

شرایط سفر در نوروز ۱۴۰۱

به گزارش ایمنا، صاحبان پلاک خودروی شخصی که الزاماتی نظیر تزریق دو نوبت واکسن کووید ۱۹ و نبودن در حالت قرنطینه بیماری یا سپری کردن دوران قرنطینه لازم برای افراد دارای تست مثبت کرونا را رعایت کنند، مجاز به سفر خواهند بود و برای نقض‌کنندگان الزامات تردد خودروهای شخصی در هر ۲۴ ساعت، مبلغ یک میلیون تومان جریمه، اعمال خواهد شد.

کد خبر 557026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.