ایران آمادگی انتقال دانش در زمینه منابع طبیعی را به قزاقستان دارد

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با برشمردن ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشورمان در زمینه جنگل‌کاری، مرتع‌داری، بیابان‌زدایی و اقدامات آبخیزداری گفت: ایران آمادگی انتقال دانش و تجربیات کارشناسان ایرانی در زمینه آب و خاک و منابع طبیعی را به قزاقستان دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مسعود منصور» در دیدار با «مامیشف» معاون وزارت اکولوژی، زمین‌شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان، ضمن بررسی راه‌های توسعه همکاری بین دو کشور در زمینه آب، خاک و منابع طبیعی اظهار کرد: تا سال ۱۳۴۱ شمسی جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارها در ایران در قالب مالکیت خصوصی اداره می‌شد و پس از این سال، قانونی در کشور تصویب شد و منابع طبیعی از مالکیت خصوصی خارج و در اختیار دولت قرار گرفت.

وی گفت: قانون ما را مکلف کرد تا منابع طبیعی را در قالب طرح‌های فنی و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مدیریت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در منابع طبیعی نقش و مشارکت مردم پیشران تلقی می‌شود و مردم در قالب طرح‌های منابع طبیعی با سازمان همکاری دارند و هم‌اکنون حدود یک میلیون خانوار روستایی و عشایری زندگی‌شان وابسته به مراتع کشور است.

منصور به وجود ۱۴ میلیون هکتار جنگل، بیش از ۸۰ میلیون هکتار مرتع و ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در ایران اشاره و اظهار کرد: منابع طبیعی بویژه جنگل‌ها اکنون با اقدامات حفاظتی و بدون بهره‌برداری چوب از جنگل توسط سازمان منابع طبیعی مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه بیابان‌زدایی در ایران به توفیقات چشمگیری دست یافته‌ایم، افزود: ایران در این زمینه پیشینه طولانی دارد و تاکنون یک و نیم میلیون هکتار از اراضی بیابانی را به جنگل تبدیل کرده است.

به گفته وی، تجربیات خوبی در زمینه مقابله با بیابان‌زایی در ایران وجود دارد که می‌توان این تجربیات را در قالب همکاری‌های دوجانبه به کشور قزاقستان منتقل کرد.

قزاقستان نیازمند همکاری ایران برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورال

در ادامه این نشست، «مامیشف» معاون وزارت اکولوژی، زمین شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان با ابراز خرسندی از این نشست به همکاری ایران با قزاقستان در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند با انتقال تجربیات زمینه همکاری خوبی را با قزاقستان ایجاد کند.

وی خشک شدن دریاچه اورال در قزاقستان را به عنوان بزرگ‌ترین چالش زیست‌محیطی این کشور نام برد و خاطرنشان کرد: با خشک شدن دریاچه اورال سالانه بیش از صدها هزار تن گردوغبار نمکی تولید و به هوا پراکنده می‌شود؛ از این رو ایران می‌تواند با کار کارشناسی و تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد در زمینه احیای دریاچه اورال، جنگل‌کاری در اراضی بیابانی و غیربیابانی و همچنین با ارائه خدمات فنی در زمینه آبخیزداری به قزاقستان کمک کند.

معاون وزارت اکولوژی، زمین‌شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان به موضوع جنگل‌کاری در قزاقستان اشاره کرد و گفت: تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۱ هزار هکتار جنگل‌کاری در قزاقستان انجام شده و در حال حاضر سطح جنگل این کشور شش میلیون هکتار است.

معاون وزارت اکولوژی، زمین‌شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان یادآور شد: راه‌های همکاری زیادی بین ایران و قزاقستان در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد و کارشناسان ما توافق کرده‌اند از خدمات فنی و تخصصی پیمانکاران ایرانی برای آموزش و انتقال دانش و تجربیات کمک بگیرند.

کد خبر 556971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.