افزایش تبادلات تجاری کشاورزی ایران و ازبکستان با ایجاد کمیته مشترک همکاری‌

در نشست وزرای جهاد کشاورزی ایران و ازبکستان بر افزایش تبادلات کشاورزی دو کشور با ایجاد کمیته مشترک همکاری‌ تاکید شد.

به گزارش ایمنا و به نقل وزارت جهاد کشاورزی، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» در دیدار با «جمشید خواجه‌یف» وزیر کشاورزی ازبکستان ضمن ابراز خرسندی درخصوص پیشرفت‌های این کشور در سایه ابتکارات رئیس‌جمهور جدید، اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته میلادی حجم مبادلات کشاورزی دو کشور رشد پیدا کرده، اما این حجم از مبادلات پاسخگوی توقعات سران دو کشور نیست و البته با ظرفیت‌های دو کشور نیز سازگار نبوده است.

وی افزود: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد و این مهم زمینه‌سازی برگزاری نشست مشترک وزرای کشاورزی دو کشور را فراهم کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر توسعه مبادلات کشاورزی بین دو کشور، گفت: علاقه‌مندیم در حوزه مبادلات تجاری دوجانبه در حوزه‌های محصولات قرنطینه‌ای، محصولات لبنی و دام و طیور همکاری‌های خوبی ایجاد کنیم.

به گفته ساداتی‌نژاد، حوزه زارعت، دام‌پروری و شیلات حوزه‌های جذابی برای تعامل و ارتباط اقتصادی دو کشور هستند.

وی با اعلام آمادگی درخصوص صادرات گله مرغ اجداد، شیر خشک و برگزاری نمایشگاه مشترک برای فعالیت و آشنایی با محصولات دو کشور، تصریح کرد: علاقه‌مند به واردات شتر از کشور ازبکستان با امضای پروتکل‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: موانعی برای واردات پنبه و پروتکل‌هایی در این خصوص لازم است تا مشکلات این حوزه به سرعت رفع شود که ما در این خصوص آمادگی داریم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود بندر چابهار در کشورمان گفت: ازبکستان با آب آزاد فاصله دارد و آمادگی داریم تا در صادرات محصولات کشاورزی با این کشور همکاری کنیم.

وی با بیان این که دو کشور ایران و ازبکستان می‌توانند تهاتر داشته باشند، گفت: به طور نمونه کشور ایران سیب‌زمینی به ازبکستان صادر کند و در مقابل پنبه وارد کند.

وزیر جهاد کشاورزی به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اشاره و اظهار کرد: کشور و مردم ایران در مقابل این تحریم ایستاده‌اند و رشد و تعالی زیادی از محل این ایستادگی داشته‌اند؛ البته آمادگی داریم در جهت رفع مشکلات، در خصوص مبادلات تهاتری با ازبکستان فعالیت کنیم.

ساداتی نژاد افزود: ایران می‌تواند مرکبات از جمله پرتقال، لیمو، سیب و کیوی و آنچه در محصولات باغی نیاز کشور ازبکستان است را صادر کرده و در مقابل پنبه وارد کند.

وی با اشاره به صادرات محصولات فنی و مهندسی کشاورزی به ازبکستان گفت: شرکت‌های بسیار بزرگ و فناور در کشورمان وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های مکانیزاسیون، آبیاری و زهکشی به کشور ازبکستان کمک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشورمان دارای رتبه‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری مانند بیوتکنولوژی، ژنتیک، نانوتکنولوژِی و بخش کشاورزی است و می‌تواند خدماتی را برای بخش کشاورزی کشور ازبکستان داشته باشد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه برای توسعه روابط نیازمند حمایت‌های قانونی و حقوقی از شرکت‌های پیشرو ایران در ازبکستان و کشاورزی فراسرزمینی هستیم، افزود: بعضی از نیازهای بخش کشاورزی در دو کشور می‌تواند به صورت تولید قراردادی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انجام شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ گلخانه‌ساز داریم که می‌توانند تکنولوژی ساخت در کشور ازبکستان را آموزش و توسعه دهند. همچنین آمادگی تبادل محقق و کارشناس بین دو کشور در حوزه‌های آموزشی نیز وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی بر آماده‌سازی و امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری کشاورزی بین دو کشور ایران و ازبکستان به عنوان سندی برای ادامه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی تاکید کرد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اصل دولت کامله الوداد MOST FAVORED NATION (MFN) در کشور ازبکستان، گفت: ۴۵ کشور در این لیست حضور دارند که مشمول تسهیلات و مزایای خاصی در تعرفه و عوارض خروجی می‌شوند و ما درخواست قرارگیری ایران در این فهرست را داریم.

وی در پایان گفت: ایران و ازبکستان دو کشور اسلامی هستند و امیدواریم بتوانیم تبادلاتمان در حوزه غذا را نیز گسترش دهیم.

جمشید خواجه‌یف، وزیر کشاورزی ازبکستان نیز در این نشست، ملاقات امروز رو گام جدیدی در حوزه کشاورزی دو کشور عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آینده در بخش کشاورزی و ارائه نقشه راه در این خصوص، بنا داریم تا تبادل گردش مالی بین ایران و ازبکستان افزایش یابد.

وی با اشاره به تجربیات موفق ایران در بخش کشاورزی، افزود: ایران درصد خوبی از کشاورزی دنیا را تأمین می‌کند که این میزان قابل توجه است و ما می‌خواهیم از این تجربیات بهره‌مند شویم.

به گفته وزیر کشاورزی ازبکستان، کشور ایران در زمینه بهره‌وری آب و دامداری تجربیات خوبی را دارا است.

خواجه‌یف، ضمن درخواست برگزاری نشست در حوزه‌های تخصصی ازجمله زراعت، باغبانی، شیلات و حفظ نباتات با مسئولان کشورمان، افزود: در هیئت همراه ما تاجران بخش کشاورزی نیز حضور دارند تا در زمینه تبادلات کشاورزی صحبت شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران در حوزه‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک، نانوتکنولوژِی و بخش کشاورزی رتبه‌های خوبی دارد که با سایر کشورها نیز رقابت می‌کند.

وزیر کشاورزی ازبکستان درباره اصل دولت کامله الوداد (MFN) کشور ازبکستان، اظهار داشت: امروز معاون نخست‌وزیر ازبکستان که وزیر تجارت خارجه این کشور نیز است، با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند که یکی از زمینه‌های گفت‌وگو، این موضوع است.

کد خبر 556967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.