میزان خطر ابتلای مجدد به کرونا امیکرون چقدر است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر ابتلای مجدد به کرونا امیکرون پنج برابر بیشتر از گونه‌های دیگر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میزان شیوع سویه امیکرون بسیار بیشتر از انواع دیگر ویروس کرونا است، بنابراین این سویه جهش‌یافته افراد زیادی را درگیر می‌کند. داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ پیش از شیوع سویه امیکرون یک درصد بوده است؛ اما این میزان پس از شیوع سویه امیکرون به تقریباً ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ به چه معنا است؟

عفونت مجدد زمانی رخ می‌دهد که بدن افراد پس از بهبود یافتن از اولین عفونت در معرض همان پاتوژن قرار می‌گیرد و درگیر بیماری می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ به این معنا است که فرد به ویروس کرونا آلوده شده، سپس بهبود یافته و دوباره درگیر بیماری شده است. اگرچه بسیاری از افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ در برابر این بیماری ایمن می‌شوند، احتمال بروز عفونت مجدد وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که احتمال بروز کرونای مجدد به دلیل آلوده شدن به سویه امیکرون افزایش یافته است.

چه عواملی باعث بروز عفونت مجدد می‌شود؟

شیوع سویه امیکرون احتمال بروز عفونت مجدد را افزایش داده است. این سویه جهش یافته ویروس کرونا، قادر است آنتی‌بادی تولید شده در بدن بر اثر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را خنثی کند؛ به همین دلیل خطر ابتلای مجدد به بیماری افزایش پیدا می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که سویه امیکرون میزان تأثیرگذاری آنتی‌بادی تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهد.

آیا علائم ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ متفاوت از عفونت اولیه است؟

باوجود این که به نظر می‌رسد علائم سویه امیکرون خفیف است، اما متخصصان و افرادی که بیش از یک بار به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند معتقدند که علائم عفونت مجدد کووید -۱۹ شدید است. مقامات بهداشتی بر این باور هستند که علائم عفونت مجدد در افراد مختلف متفاوت است؛ همان طور که علائم بیماری کووید -۱۹ از فردی به فرد دیگر متغیر است. اگرچه بسیاری از افراد پس از مبتلا شدن به این بیماری گلودرد و آبریزش بینی را تجربه می‌کنند، بسیاری از افراد ممکن است دچار سردردهای خفیف تا شدید شوند.

فاصله زمانی بین دو ابتلاء چقدر است؟

با وجود این که به صورت قطعی مشخص نشده است که فاصله زمانی بین دو ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ چقدر است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که لازم نیست افراد سه ماه پس از بروز عفونت اولیه تست کرونا انجام دهند، مگر اینکه دچار علائم بیماری شده باشند که به هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد. بدن بیشتر افرادی که درگیر ویروس کرونا می‌شوند، آنتی‌بادی تولید می‌کند؛ بنابراین احتمال بروز عفونت مجدد در سه ماه اول پس از بهبود یافتن از بیماری اولیه بسیار کم است. متخصصان معتقدند در صورتی که افراد به نوع خفیف بیماری مبتلا شوند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به عفونت مجدد قرار می‌گیرند.

آیا عفونت اولیه از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند؟

گروهی از محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که اگرچه عفونت اولیه خطر بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از سویه‌های آلفا، بتا یا دلتا را به میزان ۹۰ درصد کاهش می‌دهد، این میزان برای سویه امیکرون تنها ۵۶ درصد است.

کد خبر 556905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.