۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کاربرد ابر رایانه چیست؟

یک دکترای مهندسی کامپیوتر گفت: ابر رایانه‌ها بیشتر برای محاسبات سنگین و در فعالیت‌هایی ازجمله پیش‌بینی‌، هواشناسی، فیزیک، جغرافی و دیگر موارد مشابهی که باید مقدار بسیاری محاسبه در زمان کوتاه انجام شود، کاربرد دارد.

بهروز شاهقلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بحث سوپرکامپیوتر یا ابررایانه‌ها از چند دهه پیش مطرح بوده است، اظهار کرد: ابررایانه از نظر طراحی و به‌خصوص سرعت و عملکرد با کامپیوترهای معمولی بسیار متفاوت است.

وی افزود: بحث ابرکامپیوترها از قدیم مطرح بوده است و بیشتر برای محاسبات سنگین و در فعالیت‌هایی از جمله پیش‌بینی‌، هواشناسی، فیزیک، جغرافی و دیگر موارد مشابهی که باید مقدار بسیاری محاسبه در زمان کوتاه انجام شود، کاربرد دارد.

این دکترای مهندسی رایانه ادامه داد: سوپرکامپیوترها نیز مانند دیگر تکنولوژی‌ها در دنیا معروف است و اگر بخواهیم با انواع آن آشنا شویم، می‌توانیم با مراجعه به لیست‌های موجود برترین نمونه‌های آن را در دوره‌های مختلف مشاهده کنیم.

وی در رابطه با ساختار سوپر کامپیوترها گفت: ابررایانه‌ها ساختارهای مختلفی دارد؛ برخی از آن‌ها به صورت سخت‌افزاری با کامپیوترهای معمولی متفاوت است، اما برخی دیگر با کنار هم قرار گرفتن چند پردازنده تشکیل می‌شود.

شاهقلی اشاره کرد: برای ساخت یک ابررایانه از تکنولوژی‌ها و تکنیک‌هایی مانند خوشه‌بندی استفاده می‌شود و حتی با استفاده از برخی تکنولوژی‌ها می‌توان سیستم‌هایی با توان پردازش عادی را به یک سوپرکامپیوتر تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی سوپرکامپیوتر سیستمی با توان پردازش بسیار بالا است و معمولاً از کنار هم قرار گرفتن پردازنده‌های بسیاری روی یک Mainboard تشکیل می‌شود؛ البته در برخی از ابرکامپیوترها پردازنده‌ها جدا است که با استفاده از تکنیک خوشه‌بندی یک سیستم را تشکیل داده است.

کد خبر 556872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.