توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

همزمان با کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۶ هزار تومان به دنبال انتشار اخبار مذاکرات وین که حکایت از در دسترس بودن احیای برجام دارد، در معاملات امروز سهامداران سهام مرتبط با برجام را مورد توجه قرار داده اند، از جمله صنعت بانکی، خودرویی، حمل و نقل.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با افت هفت هزار ۷۸۵ واحدی به سطح ۱ میلیون ۲۷۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۶۵۷ واحدی در سطح ۳۲۴ هزار ۴۳۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۶۱ درصدی و شاخص هم‎وزن کاهش ۰.۲۰ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۷۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۰۵

توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۳۶ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۴۷۶ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۲۱ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۷ هزار ۱۸۲ و ۲۳ هزار ۶۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۷۶۸ و دو میلیارد ۴۴۲ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

اگر سطح حمایتی که در تصویر مشخص شده است از دست برود پیش بینی می‌شود تا محدوده یک میلیون ۲۲۰ هزار واحد تداوم روند نزولی را داشته باشیم.

توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

اخبار بازار

راه‌اندازی اداره «میز صنعت» در سازمان بورس برای رفع مشکلات صنایع

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه به واسطه قوانین و مقررات و دستاوردهای موجود، مسئولیت‌هایی دارند که ممکن است به واسطه نداشتن آشنایی کافی، با مشکلاتی مواجه شوند.

وی افزود: ناشران باید از طریق توسعه فعالیت‌های خود و افزایش سرمایه و استفاده از نهادهای مالی و بازار سرمایه بتوانند کسب‌وکار خود را در زنجیره‌های تولید توسعه داده و به توسعه بازار سرمایه کمک کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: ارتباط مستقیم آنلاین با صنایع مختلف یکی از بحث‌های جدی در سازمان بورس است که با راه‌اندازی یک اداره دائمی به نام میز صنعت، می‌توان مسائل، مشکلات و چالش‌های صنایع مختلف را جمع‌بندی کرد.

پرداخت سود ۹۱ درصد سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم از طریق سجام

محسن عبدی مدیر اداره توزیع سود سمات با بیان اینکه مجمع عمومی صندوق پالایشی یکم روز بیستم بهمن ماه امسال برگزار شد، افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی روز شنبه سود شش هزار ریالی هر واحد (یونیت) این صندوق را به حساب سرمایه گذاران واریز کرد.

وی کل سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم را دو میلیون و ۲۷ هزار و ۱۳۷ نفر اعلام کرد و اظهار کرد: یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۵۱ نفر سجامی بودند که بامداد امروز رقمی بیش از شش هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال سود میان این تعداد سرمایه گذار توزیع شد. عبدی با بیان اینکه از ابتدای امسال شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع سود ۲۷۳ شرکت را انجام داده است، گفت: تاکنون ۴۴ میلیون سهامدار سود خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام دریافت کرده‌اند.

نرخ سود بین بانکی با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۲۰.۲۶ درصد رسید

این نرخ بعد از عبور از ۲۱ درصد طی دو ماه اخیر روی یک روند نزولی در حرکت بوده است، کاهش این نرخ تأثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه خواهد داشت.

توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

بورس کالا به انحصار بازار سیمان کشور پایان داد، مشتریان کارخانه‌ها ۱۰ برابر شده‌اند

حمید فرمانی مدیرعامل سیمان آبیک گفت: با فعال شدن معاملات گواهی سپرده سیمان همسو با عرضه مستمر این محصول در بازار فیزیکی بورس کالا، اگر شمار مشتریان یک کارخانه ۲۰۰ نفر بود با امکان خرید مستقیم مشتریان خرد از انبار کارخانه‌ها، این تعداد به ۲۰۰۰ نفر رسیده است که این رویه به انحصاری که در گذشته در اختیار شمار محدود خریداران عمده بود، پایان داده و شاهد شکل‌گیری رقابت و کشف قیمت واقعی سیمان در بورس کالا هستیم.

شرکت‌ها

حذف حجم مبنای برخی دیگر از نمادهای فرابورسی

توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

رخدادهای بازار جهانی

قیمت ورق گرم CIS این هفته بدون تغییر ۹۰۰ دلار گزارش شده است

روز پنجشنبه، قیمت ورق گرم داخلی چین پس از کاهش قیمت آتی ماده خام اصلی (سنگ آهن) با وجود بررسی‌های مداوم توسط تنظیم‌کنندگان این کشور به شدت کاهش یافت. از دیگر دلایل کاهش قیمت می‌توان به تقاضای ضعیف فولاد اشاره کرد. تنظیم‌کنندگان بازار چین از برخی شرکت‌های تجارت سنگ آهن خواستند تا ذخایر بیش از حد خود را به سطوح معقول کاهش دهند.

روز چهارشنبه، محدوده قیمت معاملات ورق گرم اروپای شمالی گسترده بوده است. چرا که بعضی خریداران آماده‌ی پذیرش قیمت‌های بالاتر بودند و برخی کارخانه‌ها هنوز موجودی دارند که به دنبال فروش آن هستند. رشد قیمت کلی هفته اخیر با تقاضای مناسب، خصوصاً در بخش صنعت خودرو، کم رنگ شدن واردات و همچنین هزینه بالای انرژی حمایت شد.

شرکت‌های تاثیرپذیر: فولاد فسپا فجر فوکا

اوره: بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۵۲۵ دلار معامله شده و بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بوده است. همچنین نرخ اوره (فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا) کاهش ۲۷ دلاری داشته و به ۵۲۱ دلار رسیده است. از طرفی نرخ اوره (فوب بالتیک) در هفته اخیر ۵۴۰ دلار ثبت شده و ۵۸ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته داشته است.

شرکت‌های تاثیرپذیر: شپدیس، شیراز، کرماشا، خراسان، شلرد

اتیلن: اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته بدون تغییر در ۱,۱۹۱ دلار ثابت ماند. عرضه محدود و سطح موجودی پایین مانع از کاهش قیمت‌ها شده است. تقاضای ماه مارس جهت احیای سطح ذخایر در سطح خوبی قرار دارد. به دلیل قیمت‌های بالای نفتا و هزینه تولید اتیلن، بسیاری از تولید کنندگان تمایلی به کاهش قیمت‌های فروش ندارند. نرخ عملیاتی تولید در سطح ۷۰ تا ۹۵ درصد باقی مانده است و بسیاری از تولید کنندگان می‌گویند به دلیل نوسانات بالادست فعلاً برنامه‌ایی برای افزایش تولید ندارند.

شرکت‌های تاثیرپذیر: جم، شاراک، مارون و شکبیر

نفت: قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه با توجه به نگرانی از حمله احتمالی روسیه به اوکراین با گپ قیمتی باز شد و تا ۹۵.۴ دلار افزایش پیدا کرد. اما در معاملات روزهای سه شنبه و چهارشنبه با توجه به مذاکرات حول تنش‌ها، قیمت نفت به زیر ۸۹ دلار کاهش پیدا کرد. در معاملات روز جمعه مجدداً جریانات ریسک گریزی در بازار افزایش پیدا کرد. علی رغم خبرهای مثبت از مذاکرات ایران و احتمال دستیابی به توافق، بازار نفت بر تنش‌های روسیه و اوکراین متمرکز شده است. در صورت جنگ که براساس ادعای آمریکا پوتین تصمیمش را گرفته و جنگ اتفاق خواهد افتاد، رسیدن قیمت نفت به ۱۲۵ دلار و بالاتر دور از انتظار نیست.

واردات نفت خام آمریکا به طور متوسط ۵.۸ میلیون بشکه بوده که ۰.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. در طول چهار هفته گذشته واردات نفت به طور متوسط ۶.۴ میلیون بشکه بوده که ۹.۳ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

ذخایر نفت آمریکا (از جمله ذخایر استراتژیک) ۱.۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۱۱.۵ میلیون بشکه رسیده است. ذخایر نفت آمریکا حدود ۱۰ درصد زیر متوسط ۵ سال اخیر قرار دارد. ذخایر بنزین ۱.۳ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به حدود سه درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد.

نقشه بازار بورس

توجه ویژه سهامداران به صنایع برجامی بورس

کد خبر 556854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.