۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳
مردم یمن، قربانی ظلم و تجاوز

حملات بی‌رحمانه ائتلاف عربستان به مردم مظلوم یمن، چیزی جز کشتار مردم بی‌گناه، زنان و کودکان و آوارگی، گرسنگی و شیوع بیماری در پی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حملات هوایی امارات به یمن و در مقابل یمن به امارات طی هفته‌های گذشته قوت گرفته و این حملات ادامه‌دار شده است. انصارالله یمن طی هفت سال گذشته توانست قدرت نظامی خود را گسترش دهد به گونه‌ای که با موشک‌های بالستیکی نقاطی از امارات را هدف قرار می‌دهد، از جمله مهم‌ترین توانمندی انصارالله یمن این است که توانسته است اکثریت مردم را با سیاست‌های درست و منطقی خود همراه سازد و پایگاه مستحکم مردمی ایجاد و زمینه‌های دفاعی را فراهم کند.

تولید پهبادهای پیشرفته، موشک‌های میان‌برد و دوربرد واداره جنگ علیه ثروتمندترین کشور منطقه یعنی امارات از جمله توانمندی‌های بزرگ یمن محسوب می‌شود. مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن طی هفت سال گذشته در شدیدترین و سخت‌ترین محاصره‌های نظامی بودند؛ به‌گونه‌ای که اقلام غذایی و مواد اولیه مور نیاز مردم این کشور از جمله دارو به آن‌ها نمی‌رسید.

اما آنچه فراتر از درد و رنج مردم بی‌دفاع یمن به چشم می‌خورد، چهره ریاکارانه دولت‌های مدعی حقوق بشر است که تنها به دلیل سود بیشتر و منافع اقتصادی، هیزم به آتش رژیم جنایتکار عربستان سعودی می‌ریزند تا آتش جنگ را همواره روشن نگه دارند.

طی سال‌های گذشته قدرت‌های بزرگ دنیا از عربستان حمایت کردند و مردم یمن را تحت فشار سختی گذاشته بودند. اکنون با قدرت گرفتن ارتش یمن و انصارالله و تولید موشک‌های بالستیک و پهبادهای رادارگریز، امارات چندین بار مورد حمله یمن قرار گرفته است. همچنین امارات طی هفته‌های گذشته در بمباران مناطق مسکونی یمن تمام تلاش خود را به کار گرفت به‌گونه‌ای که تسلیحات تازه به یمن از سمت جنوب این کشور به نیروهای مزدور رسید.

عربستان سعودی به حمایت انگلیسی امیدوار است

سیدصباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه‌ای درباره ادامه حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن و برعکس اظهار می‌کند: متأسفانه عربستان سعودی از تاریخ یمن درس عبرت نگرفته است. آن زمان که انگلیسی‌ها و عثمانی‌ها به یمن حمله کردند با دست خالی یمن را ترک و عقب‌نشینی کردند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که عرب‌های مصر همسایه یمن در آن طرف دریاها بودند با تجهیزات مفصل در اوج قدرت جمال عبدالناصر به یمن حمله کردند و در نهایت مجبور شدند شکست را بپذیرند و یمن را تخلیه کنند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تصریح می‌کند: اکنون همه تجربه‌های تلخ حملات کشورها به یمن قابل مشاهده است. عربستانی‌ها حتی نصایح پدربزرگان خود که گفته بودند با یمن درگیر نشوید را گوش نکردند و به یمن حمله کردند.

وی اضافه می‌کند: نیروهای سعودی و اماراتی در طول هفت سال حضور خود در یمن و با تشکیل ائتلاف‌های گوناگون، شکست خوردند و از صحنه گریختند. از این رو اصرار مقامات و مسئولان نظامی عربستان بر ادامه حمله به یمن و تکرار اشتباه و جنایات جنگی علیه مردم یمن جای تعجب دارد.

زنگنه می‌گوید: عربستان سعودی به حمایت برخی از قدرت‌های بزرگ مانند انگلیس امیدوار است، همچنین متوقف شدن جنگ یمن از جمله ادعاهای توخالی آمریکا بود اما می‌بینیم که از تجهیز نیروهای ارتش و نیروی هوایی عربستان دست برنداشته است و همچنان تجهیزات، تسلیحات، مهمات و اطلاعات گوناگون نظامی را در اختیار عربستان قرار می‌دهد و از آن‌ها حمایت سیاسی می‌کند. در نهایت آمریکا شکست خورده و اعتراف خواهد کرد و عربستان سعودی با فروپاشی نیروهای نظامی خود در یمن، آثار تلخ شکست را خواهد چشید.

وی ادامه می‌دهد: نیروها و کمیته‌های مردمی یمن از خاک و مردم خود دفاع می‌کنند. قطعاً یمن در برابر هر اقدام سعودی‌ها دست روی دست نمی‌گذارد و پاسخ کوبنده خواهد داد. در حقیقت اغلب اقدامات مردم یمن عکس‌العمل اقدامات سعودی‌ها و نیروهای متحد آن است. هیچ‌گاه یمنی‌ها به همسایگان خود تعرض نکردند و تنها از خود دفاع می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای اظهار می‌کند: در خصوص اینکه ایران چه مواضعی نسبت به حمله ائتلاف سعودی به یمن دارد؟ گفت: ایران طالب و مدافع جنگ نیست اما مدافع حق ملت‌ها است که رسیدن به حق ممکن است از راه‌های مسالمت‌آمیز انجام بگیرد. ایران همواره بر شکست محاصره و توقف حملات تاکید دارد تا مردم یمن نسبت به مسائل خود به توافق و حل و فصل مشکلات بین دو کشور برسند.

وی ادامه می‌دهد: دخالت نیروهای عربستان، امارات یا سایر کشورها در ائتلاف علیه منطقه یمن جز اینکه تلفات و خسارت برجا خواهد گذاشت، نتیجه دیگری نخواهد داشت. ایران راه‌حل صلح‌آمیز را همواره پیشنهاد کرده است و از این راه حل دفاع می‌کند.

زنگنه یادآور می‌شود: مردم یمن مردم رشید، عاقل، تحصیل‌کرده و پرتوانی هستند و هرگز راضی به تسلیم در برابر زور نخواهند شد؛ بنابراین بهتر است حملات سعودی، اماراتی و متحدان آن‌ها قطع و محاصره رفع شود و فرودگاه‌ها و بندرگاه‌های یمن آزاد شود تا بتوانند به کمک‌های انسانی و تجارت خود دست پیدا کنند.

وی تصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران همواره حمله به کشورهای دیگر را محکوم می‌کند. ما حمله به مردم بی‌دفاع و محرومی همچون یمن را محکوم می‌کنیم.

عربستان برای جنگ با یمن ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه کرده است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عربستان و امارات طی هفته‌های گذشته حملات خود را علیه مردم بی‌دفاع یمن تشدید کردند زیرا ائتلاف عربستان نتوانست طی هفت سال گذشته دستاورد نظامی به دست آورد. این در حالی است که ارتش یمن و انصارالله در این مدت با تولید انواع موشک‌های بالستیکی و پهبادهای رادارگریز، موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دادند.

وی ادامه می‌دهد: عربستان قبل از اینکه بتواند انصارالله و ارتش یمن را وادار به تسلیم کند صدها بار مناطق مسکونی شهرهای مختلف یمن از جمله الحدیده، الجوف، عمران و صنعا را هدف قرار داده و موجب شهادت صدها تن شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: انصارالله، حوثی‌ها و ارتش یمن اعلام کردند که اگر ائتلاف عربستان از جمله ائتلافی که در آن امارات هم حضور دارند به جنایات خود علیه مردم ادامه دهند دبی را هدف قرار خواهند داد و مناطق حساس از جمله برج‌العرب و تأسیسات اقتصادی آنها را مورد هدف قرار می‌دهند؛ که اگر این اتفاق رخ دهد به معنای فروپاشی اقتصادی امارات خواهد بود.

وی با بیان اینکه ماجراجویی امارات در طول سال‌های اخیر علیه مردم یمن بسیار بالا بود، اضافه می‌کند: ارتش یمن به عنوان اقدام بازدارنده تهدید کرده است که دبی را هدف قرار خواهد داد همچنان که در گذشته چندین بار به ابوظبی هم حمله کرد.

هانی‌زاده خاطرنشان می‌کند: جنگ یمن و عربستان اکنون وارد هشتمین سال شده است. عربستان در طول این مدت ۳۵۰ میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده است. اکنون که جنایات مشترک عربستان و امارات علیه مردم بی‌دفاع یمن ادامه پیدا کرده طبیعی است که هدف بعدی ارتش و انصارالله پرتاب موشک به سمت تأسیسات اقتصادی امارت در دبی خواهد بود، زیرا سرمایه و صاحبان سرمایه بعد از حمله احتمالی ارتش یمن به تأسیسات اقتصادی دبی از امارات خارج خواهند شد.

وی درباره قدرت نظامی یمن می‌گوید: اکنون طبیعی است که قدرت بازدارندگی یمن در مقایسه با سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده باشد و موشک‌های بالستیکی و پهبادهای رادارگریز تولیدی ارتش یمن می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در برابر عربستان و امارات باشد و در آینده موازنه نظامی و میدانی را به نفع ملت یمن تغییر دهد.

کد خبر 556838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.