اعطای یک پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی درقبال ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راهکار ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل‌کرده را توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: براساس طرح جدید این وزارتخانه هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ که شرکت دانش‌بنیان تاسیس کند، به‌ازای اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، یک پایه تشویقی دریافت می‌کند.

به گزارش ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز _یکشنبه یکم اسفندماه_ در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با موضوع تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در حوزه پژوهشی اظهار کرد: در طرح جدیدی که در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم دنبال می‌شود، هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها که شرکت دانش‌بنیان ایجاد کند به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری یا ۱۵ فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این شرکت، یک پایه تشویقی به وی تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که نشان دهیم فعالیت‌ها را می‌بینیم، تصریح کرد: فعالیت‌ها می‌توانند ابعاد مختلف داشته باشند؛ چراکه علایق و توانایی‌های اعضای هیئت علمی متفاوت است، ظرفیت رشته‌های مختلف هم متفاوت است و ما می‌خواهیم این تفاوت‌ها را ببینیم.

وزیر علوم با بیان اینکه حتماً باید شاخص‌های علمی و فناوری کشور را ارتقا دهیم، ادامه داد: در دولت مردمی سیزدهم ضمن توجه و بهره‌مندی از تجربیات چهار دهه گذشته در بخش آموزش عالی کشور باید با پشتوانه این تجربیات، گام‌های بلندی را برداریم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: در قرن ۲۱ نباید تافته جدا بافته از دنیا باشیم؛ باید به افق‌های فناوری علم در عرصه جهانی توجه کنیم و برای مدیریت علم، پژوهش و نوآوری برنامه داشته باشیم. باید هدف ما در عرصه علمی پژوهشی، فناوری و نوآوری مشخص باشد.‌

وی همچنین گفت: برنامه‌ها و اسناد بالادستی اهداف را در این زمینه مشخص می‌کند که از جمله آن می‌توان به بیانیه گام دوم، نقشه جامع علمی کشور و نقشه فرهنگی اشاره کرد. باید برنامه‌هایی را که در اسناد بالادستی برای وزارت علوم پیش‌بینی‌شده است، محقق کنیم.

وزیر علوم یادآور شد: تیراندازی می‌تواند به هدف بزند که اول هدف را ببیند و بعد به سمت سیبل شلیک کند؛ باید هدف ما مشخص باشد. وقتی برنامه داشته باشیم حتماً درباره راهکار اجرایی آن می‌اندیشیم.

زلفی‌گل افزود: درحال‌حاضر نظام ملی نوآوری در کشور در حال تکامل است و ما در این دوره در پی آن هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع و کامل ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه منابع انسانی سرشاری در کشور وجود دارد، گفت: یکی از عوامل مؤثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که علاقه‌مند باشد همچنین ظهور و بروز داشته باشد.

وزیر علوم تصریح کرد: منابع مادی خام هم به‌صورت فراوان در کشور داریم، اما در اعتبارات مالی مضیقه‌های داریم که درباره این موارد باید راهکار را پیدا کنیم تا بتوانیم ارتباطات علمی و منطقی با آن‌ها برقرار سازیم.

زلفی‌گل با یادآوری اینکه تولید علم برای ما مرجعیت و مصرف آن رفاه ایجاد می‌کند، گفت در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش‌محور و آموزش مهارت‌محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جد دنبال شود؛ برای تحقق این مهم، از معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه خواستیم که سند ملی نوآوری را تدوین کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نامه نوشتیم که این سند را وزارت علوم تدوین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین از بودجه کل دانشگاه در سال آینده باید حداقل ۱۵ درصد به پژوهش و سه درصد هم به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه رفتار توأم با تحکم با دانشمندان و استادان و پژوهشگران مناسب نیست، تصریح کرد: البته تا جایی باید چهارچوب و شاخص داشته باشیم، اما اگر می‌خواهیم از نهایت ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم، باید بدانیم که ترغیب و تشویق بیشتر جواب می‌دهد.

زلفی‌گل افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توزیع متوازن استعدادهای دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی صورت بگیرد. فردی که در دوره دانش‌آموزی مدال المپیاد جهانی در رشته ریاضی می‌آورد در صورت فراهم کردن شرایط، به دانشمندی افتخارآفرین تبدیل می‌شود. برای ترویج رشته‌های مختلف باید هماهنگی لازم با رسانه‌ها انجام شود تا این افتخارآفرینان رشته‌های علوم پایه را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه معاونان پژوهشی باید تلاش کنند سهم خود را از بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها بگیرند، گفت: ماهیت دانشگاه‌ها متفاوت است، اما ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش و سه درصد بودجه به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. معاونان باید بودجه پژوهشی را مستقل کنند؛ به‌طوری که معاونان پژوهشی تصمیم بگیرند بودجه در کجا صرف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه در سیستم علمی نباید حسادت کرد، بلکه مدیران باید دیگران را تشویق کنند، افزود: مدیران عرصه علمی باید سخاوتمند باشند و با دید بازتری به مسائل بنگرند. باید به مرجعیت علمی دست یابیم و افرادی که در عرصه علمی بین‌المللی فعالیت می‌کنند را ترغیب کنیم.

گفتنی است؛ نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با موضوع «تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در حوزه پژوهشی» در سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 556834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.