جریمه‌های رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد/لزوم تغییر رانندگی تهاجمی به تدافعی

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به ناایمن بودن برخی خودروها، گفت: ضریب ایمنی برخی از خودروها به هیج عنوان قابل قبول نیست. این در حالی است که قوانین و مقررات نیز بازدارندگی لازم را ندارند. از سوی دیگر مدل رانندگی ایرانی‌ها تهاجمی است که باید به مدل تدافعی تغییر کند.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مدل رانندگی ایرانی‌ها دارای مشکلات فراوانی است، اظهار کرد: توصیه ما تغییر شیوه رانندگی تهاجمی به رانندگی تدافعی است.

وی افزود: ما ایرانیان بدون ارتباط به شغل، جنسیت و طبقه اجتماعی و اقتصادی، به صورت تهاجمی رانندگی می‌کنیم؛ این در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا، مدل رانندگی، رانندگی تدافعی است.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان ادامه داد: در مدل رانندگی تدافعی، راننده همواره هوشیار است تا چنانچه شرایط از کنترل او خارج شد بتواند وسیله نقلیه را کنترل کند؛ اما در مدل رانندگی تهاجمی بیشتر افراد با ریسک بالا و بدون هیچ ترسی، سرنشینان را سوار بر خودروهایی می‌کنند که ایمنی لازم را ندارد.

شیوه رانندگی تدافعی چگونه است؟

وی افزود: برخی رانندگان در هر پیچ سبقت می‌گیرند، بدون هیچ دغدغه‌ای با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنند و تجاوز به راست و راندن در میان خطوط را امری عادی می‌انگارند. به این مدل رانندگی، رانندگی تهاجمی گفته می‌شود. مدلی از رانندگی که سراسر ریسک و خطر است.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه ما باید با مدل رانندگی تدافعی هماهنگ شویم، ادامه داد: باید همواره به فکر تمام خطرات احتمالی بود که شاید لاستیک وسیله نقلیه ما بترکد یا وسیله نقلیه دچار نقص فنی شود، یا حتی خودرویی از روبه‌رو منحرف شود و به سمت ما بیاید؛ بنابراین راننده باید آماده دفاع باشد تا بتواند خود و سرنشینان و وسایل نقلیه را به سلامت از واقعه بگذراند. این امر زمانی محقق می‌شود که رانندگی راننده تهاجمی نباشد، زیرا توان عکس‌العمل از راننده گرفته می‌شود.

وی افزود: نکته بعدی این است که علاوه بر پلیس راهور، نزدیک به ۳۰ سازمان دیگر نیز در موضوع کنترل ترافیک و تصادفات مسئول هستند که هشت سازمان به صورت مستقیم در این زمینه مسئولیت دارند و تنها یکی از آن‌ها پلیس راهور است؛ با این حال، تمام تلاش ما برای کاهش تصادفات است و هرسال نیز آمار این کاهش یا افزایش را منتشر می‌کنیم.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: با این وجود به نظر می‌رسد که نتیجه لازم را نمی‌گیریم، چون به ایمنی خودرو کم توجه هستیم و در کنار این بی‌توجهی، رانندگی ما نیز تهاجمی است بنابراین، پلیس راهور به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد، چرا که تشدید جریمه و توقیف خودرو تاکنون کاری از پیش نبرده است.

منتقد وضعیت ایمنی برخی خودروهای داخلی هستیم

وی افزود: خودرویی که با یک واژگونی ساده موجب مرگ چندین نفر می‌شود پس نمی‌تواند ایمنی لازم را تأمین کند، وقتی با کوچک‌ترین خطای انسانی که همیشه و در همه جای دنیا بوده و اجتناب‌ناپذیر است، جان سرنشینان به خطر می‌افتد، نمی‌توانیم از راننده، خودرو و سرنشینان آن محافظت کنیم.

سرهنگ محمدی اظهار کرد: ایمنی خودرو می‌تواند کمک‌کننده باشد. ایمنی مسیر و راه هم در کاهش تصادفات مؤثر است ایمنی راه موجب کاهش خطرات است و اگر راننده مرتکب خطایی شد با ایمن، راه خطرات خفیف‌تر خواهد بود بنابراین راه نیز باید دارای ایمنی لازم باشد، با این حال بر بحث ایمنی خودرو، به طور جدی بحث داریم.

خودروی ناایمن آمار تصادف و مرگ را افزایش می‌دهد

وی ادامه داد: خودروهای ناایمنی که از استانداردهای روز دنیا فاصله دارند، آمار جان‌باختگان، مصدومان و تصادفات را افزایش می‌دهند و وجود تعداد بسیار افراد ضایعه نخاعی که به جا مانده از تصادفات هستند بیانگر این موضوع است.

رئیس پلیس راهور استان با اشاره به بازدید از یک خیریه‌های بیماران قطع نخاعی و اینکه آمار مصدومان این خیریه به اشتباه به عنوان آمار مصدومان قطع نخاعی استان استنباط شده بود، گفت: در این مرکز شاهد بیماران قطع نخاعی بودیم که سال‌های سال روی تخت خوابیده‌اند و قدرت انجام هیچ کاری را ندارند، حتی یکی از آنها نزدیک به چهل سال پیش بر اثر تصادف با خودرویی که هنوز هم در چرخه ترافیک شهر وجود دارد قطع نخاع شده است.

چگونه آمار تصادفات را کاهش دهیم؟

وی با تاکید بر لزوم وجود امنیت در خودروهای کشور، اظهار کرد: کشورهایی که ادعای کاهش تصادفات را دارند، نخست، خودروهای ایمن ساخته‌اند و دوم، رانندگی تدافعی و الزامات آن را به رانندگان آموخته‌اند؛ همچنین مقررات بسیار سنگینی برای راهنمایی و رانندگی وضع کردند. به عنوان مثال، چنانچه سبقت نادرستی گرفته شود، جریمه آن مبالغ ناچیز ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان نیست که امکان اعتراض و بخشش را نیز به دنبال داشته باشد.

سرهنگ محمدی ادامه داد: در دیگر کشورها تنها یک سبقت غیرمجاز چنان جریمه‌ای دارد که کاربر خودرو سعی می‌کند هرگز مرتکب چنان خطایی نشود. به همین خاطر، اگر شاهد رانندگی استاندارد و کم خطری در این دسته از کشورها هستیم، به خاطر بازدارندگی قوانین و مجازات‌های موجود است.

در نوروز ایمن برانید، پلیس همه جا حاضر نیست

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در پایان با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و امکان تصادفات جاده‌ای، گفت: امیدواریم در نوروز شیوه رانندگی خود را تغییر دهیم و تخلفات رانندگی را کاهش دهیم. اگر نکات مهم رانندگی را در نظر گرفته و با مدل رانندگی تدافعی رانندگی کنیم، به طور حتم آمار تصادفات کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: پلیس در همه جا حاضر و ناظر نیست، در عین حال فردی که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کند، حتی در حضور پلیس نیز این کار نادرست را انجام خواهد داد.

سرهنگ محمدی در خصوص اشتباه انتشار در خبر آمار بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان گفت: در پی بازدید از انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی اصفهان در خیابان آتشگاه، آمار ۶۰ درصدی بیماران قطع نخاعی این مرکز به اشتباه به عنوان آمار بیماران قطع نخاعی استان اصفهان منتشر شد و متأسفانه دیگر رسانه‌های استان نیز از این آمار نادرست استفاده کردند.

کد خبر 556793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.