آخرین جزئیات پرونده واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران

۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های کشور، برای بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیران‌شهر شدند که اتوبوس آن‌ها در ۱۵ کیلومتری این شهرستان دچار حادثه شد. امروز با مقصر دانستن راننده در این حادثه دلخراش، این پرونده بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتوبوس حامل خبرنگاران رسانه‌های کشور که برای تهیه گزارش احیای دریاچه ارومیه به منطقه سفر کرده بودند، عصر _دوم تیرماه ۱۴۰۰_ در نزدیکی شهرستان نقده واژگون شد و در این حادثه «ریحانه یاسینی» و «مهشاد کریمی» از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا جان باختند و ۲۶ نفر مصدوم شدند.

فوت دو تن از خبرنگاران

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: حادثه دلخراشی در آذربایجان‌غربی رخ داد و در پی آن ستاد احیای دریاچه ارومیه از خبرنگاران کشوری دعوت کرده بود تا از پروژه‌های ستاد احیا و سد کانی سیب بازدید کنند.

وی افزود: پس از بازدید اصحاب رسانه، اتوبوس حامل خبرنگاران از مسیر جاده روستایی حرکت کرد و متأسفانه به دلیل شرایط فنی، اتوبوس دچار حادثه شد.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: با وجود آنتن‌دهی ضعیف در آن مسیر، پس از ۱۰ دقیقه نیروهای امدادی متوجه اتفاق رخ داده شده و به محل حادثه اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه دو تن از خبرنگاران فوت کردند اما سایر مصدومان به سرعت با اورژانس شهرستان‌های پیرانشهر و نقده به بیمارستان نقده منتقل شدند و معاینات اولیه توسط پزشکان متخصص انجام شد.

مصدومیت ۲۶ نفر در واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران

جواد آقازاده، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی درخصوص حادثه سقوط اتوبوس حامل خبرنگاران در نزدیکی شهرستان نقده، اظهار کرد: در این حادثه ۲۶ نفر در اتوبوس مصدوم شدند که متأسفانه دو نفر از خبرنگاران فوت شدند.

وی افزود: این اتوبوس شامل ۲۰ خبرنگار، چهار نفر از ستاد احیای دریاچه ارومیه و دو نفر راننده و کمک‌راننده بود.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی ادامه داد: ۱۰ خبرنگار مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس در نقده در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه تحت مداوا قرار گرفتند، چهار مصدوم بدحال این سانحه از طریق بالگرد به ارومیه و شش مصدوم دیگر این حادثه از طریق اتوبوس آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه سایر مصدومان این حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند و خبرنگارانی که در سلامت به سر می‌برند در یکی از هتل‌های ارومیه استقرار یافتند، تصریح کرد: تمام امکانات پزشکی در بیمارستان امام خمینی (ره) برای مداوای مصدومان حادثه به کار گرفته شد.

آقازاده با اشاره به اعزام مصدومان به بیمارستان ارومیه، ادامه داد: چهار نفر از مصدومان آقایان محمدمهدی گوهری، ابراهیم نژادرفیعی، مرتضی محمدصادقی و حسن ظهوری با بالگرد به بیمارستان امام خمینی ارومیه اعزام شدند.

مصدومیت ۲۱ خبرنگار در این حادثه

سرهنگ کمال حسین‌زاده رئیس پلیس راه استان آذربایجان غربی درخصوص حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران، اظهار کرد: ساعت ۱۸ دوم تیرماه ۱۴۰۰، یک فقره واژگونی خودرو در محور نقده ارومیه به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام و بلافاصله تیم گشت تصادفات پلیس راه به همراه نیروهای امدادی برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، یک دستگاه اتوبوس مسافربری حامل خبرنگاران ارومیه از جاده خارج و واژگون شده است. متأسفانه در این حادثه دو نفر از خبرنگاران در دم فوت کرده و ۲۱ مسافر نیز به شدت مجروح و با کمک نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس پلیس راه استان آذربایجان غربی با اشاره به علت این حادثه، خاطرنشان کرد: علت تامه وقوع این حادثه عدم کنترل خودرو توسط راننده اتوبوس اعلام شده است.

بستری ۱۳ مجروح در بیمارستان نقده

دکتر محمد آیدین، رئیس بیمارستان نقده نیز با تأیید فوت دو نفر از سرنشینان اتوبوس خبرنگاران، اظهار کرد: ۱۳ نفر از مصدومان اتوبوس خبرنگاران در بیمارستان نقده بستری شدند.

روایت یکی از خبرنگاران حادثه‌دیده

کیمیا عبدالله‌پور، خبرنگار محیط زیست ایرنا، اظهار کرد: حادثه خیلی وحشتناکی بود و من از ناحیه مچ پا، دست و کتف آسیب دیدم. صحنه واژگون شدن اتوبوس و مرگ مهشاد هنوز جلوی چشمم است و هر لحظه آن را مرور می‌کنم. من در صندلی پشت سر راننده بودم و در واقع در بدترین صندلی قرار داشتم اما خواست خدا بود که زنده ماندم.

وی افزود: مهشاد دو صندلی عقب‌تر از من بود؛ وقتی اتوبوس واژگون شد چند معلق زد و من دیدم ستون اتوبوس روی سر مهشاد افتاد و به علت اصابت ستون به سرش در دم جان سپرد.

این خبرنگار محیط‌زیست ایرنا با اشاره به علت حادثه، تصریح کرد: علت دقیق را نمی‌دانم اما ترمز اتوبوس خراب بود. نمی‌دانم اتوبوس از ابتدای حرکت ترمز نداشت یا بعداً ترمز آن بریده بود؛ اما ترمز اتوبوس خالی کرده بود. فاصله زیادی را از ارومیه به پیران‌شهر با اتوبوس آمده بودیم و از پیران‌شهر نیز با همان اتوبوس به سمت نقده حرکت می‌کردیم اما در تمام مدت اتوبوس با سرعت خیلی آهسته و در حدود ۲۰ کیلومتر حرکت می‌کرد.

وی اضافه کرد: هر چه به راننده می‌گفتیم سریع‌تر برو تا زودتر برسیم توجه نمی‌کرد. جاده پیران‌شهر به نقده جاده‌ای خطرناک و پر از پیچ بود به طوری که ماشین سنگین و حتی ون هم نمی‌توانست در این جاده حرکت کند.

تخلف راننده به همراه تخلف سایر بخش‌ها

سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا براساس بررسی‌هایی انجام شده در شورای ترافیک، تخلف راننده در وقوع این تصادف محرز شد؛ اما سایر بخش‌ها نیز ازجمله نقص فنی اتوبوس و قصور سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان میزبان در تأمین وسیله مناسب برای این مأموریت در این حادثه نقش داشتند که سهم هر یک مشخص شده و به دادسرا تحویل داده شده است.

استفاده از سرویس کارکنان کارخانه سیمان برای جابه‌جایی خبرنگاران

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتوبوس حامل خبرنگاران نقص فنی نداشته است، اظهار کرد: طبق گزارش کمیسیون ایمنی راه‌ها و گزارش پلیس راه، اتوبوس مورد استفاده برای خبرنگاران صورت وضعیت نداشته و تنها مختص جابه‌جایی کارکنان کارخانه سیمان بوده است. بنابراین نباید برای تردد برون‌شهری از آن استفاده می‌شد و علت وقوع سانحه ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس بوده است.

وی افزود: در ارتباط با این سوانح نکات باید براساس وظیفه قانونی هر دستگاه بررسی شود تا در چارچوب وظایف آن دستگاه بودن یا نبودن آن مشخص شود. همچنین دستگاه‌ها طبق قانون از استفاده از اتوبوس‌های خود برای سفر کارکنان منع شده‌اند؛ بنابراین اتوبوس خبرنگاران اجازه تردد خارج از شهر نداشته است.

راننده مقصر اصلی تصادف اتوبوس خبرنگاران در نقده

قوه قضائیه امروز یکم اسفندماه ۱۴۰۰_ اعلام کرد: با توجه به اینکه موضوع تصادفات موضوعی فنی است و به کارشناسان فنی دادگستری ارجاع می‌شود، براساس نظرات کارشناسان دادگستری اتوبوس نقص فنی نداشته، سالم بوده و نیروی انتظامی نیز برای این وسیله نقلیه مجوز تردد صادر کرده است.

در رأی هیئت سه نفره کارشناسان ذکر شده است: از نظر کارشناسی وسیله نقلیه دارای مدارک و استاندارهای لازم بوده است، اما راننده به منطقه ناآشنا بوده و برای سریع‌تر رسیدن به مقصد از مسیر ناایمن برای انتقال مسافران استفاده کرده است؛ برهمین اساس راننده مقصر اصلی حادثه تصادف شناخته شده است.

بازپرس با رسیدگی دقیق و اخذ نظر هیئت سه نفره کارشناسان احراز کرده تصادف ناشی از تخطی و تجاوز راننده اتوبوس از سرعت مطمئنه و در نهایت خارج شدن اتوبوس از کنترل وی و بروز حادثه شده است.

در خصوص قصور و تقصیر مدیران در بروز این حادثه براساس اعلام کارشناسان رسمی، سه نفر از مدیران متهم پرونده مجرم شناخته نشدند. برهمین اساس، قرار قانونی در خصوص این پرونده صادر شده و از طریق سامانه الکترونیکی به طرفین ابلاغ شده است. قرار صادره قابل اعتراض در محاکم کیفری است و طرفین و وکلای آنها حق اعتراض به قرار صادره در مراجع بالاتر را دارند.

کد خبر 556776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.