IBM؛ از ادغام شرکت‌های مختلف تا تولید اولین رایانه خودمختار

IBM شرکت بین‌الملی است که در زمینه فناوری فعالیت می‌کند. این شرکت تاکنون مدل‌های مختلفی از رایانه‌های شرکتی، شخصی و همراه را تولید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، IBM شرکت بین‌المللی ماشین‌های کسب‌وکار است که با نام Big Blue نیز شناخته می‌شود. IBM یک شرکت آمریکایی چندملیتی در زمینه فناوری است که در آرمونک نیویورک قرار دارد. این شرکت تولیدکننده و فروشنده نرم‌افزار و سخت‌افزار، ارائه‌دهنده خدماتی از جمله زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و رایانه بزرگ است. خط تولید شرکت IBM شامل رایانه‌های بزرگ مدل S/390، سامانه‌های تجاری midrage مدل AS/6000 و سرورهایی بر اساس اینتل است؛ این شرکت ۱۲ لابراتوار پژوهشی در ایالات‌ها و کشورهای مختلف جهان ازجمله آستین، تگزاس، اسرائیل، استرالیا، ایرلند، برزیل، نایروبی، دره المادن، کالیفرنیا، هند، چین، سوئیس، ژاپن و مرکز پژوهش توماس جی واتسون دارد.

تاریخچه شرکت IBM

شرکت IBM فعالیت خود را در سال ۱۹۱۱ با نام CTR (Computing-Tabulating-Recording Company) آغاز کرد. CTR ادغام شده از شرکت‌های کارت‌های منگنه هال ریس، ساعت‌سازی، سازنده ترازو و وزنه بود و در آغاز کار خود ۱۲۰۰ کارمند و ۱۷.۵ میلیون دلار سرمایه داشت. در سال ۱۹۱۴ توماس جی واتسون به عنوان مدیرعامل این شرکت شناخته شد و در طول ۱۰ سال توانست تجارت کار جدول‌بندی و خدمات دیگر شرکت را قطع و فعالیت‌های CTR را به سرمایه‌گذاری بین‌المللی هدایت کند. واتسون در سال ۱۹۲۴ نام شرکت را به IBM تغییر داد.

از دهه ۱۹۲۰ تا 1960 IBM بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرد تا سامانه‌های اداری خود را به ماشین‌های رایانه‌ای تبدیل کنند. این شرکت نخستین رایانه تجاری خود را در سال ۱۹۵۳ با نام ۷۰۱ معرفی و یک سال بعد نیز مدل جدیدتر آن را با نام ۶۵۰ عرضه کرد. اواخر دهه ۱۹۵۰ رایانه ۶۵۰ به عنوان پرمصرف‌ترین رایانه در جهان شناخته شد در حالی که ۱۸۰۰ دستگاه از این رایانه‌ها در جهان عرضه شده بود. در سال ۱۹۵۹ این شرکت رایانه ۱۴۰۱ خود را معرفی کرد و حدود ۱۸۰۰۰ دستگاه از این مدل در طول دهه ۱۹۶۰ به فروش رسید.

ساخت استانداردی برای رایانه‌های شخصی

در سال 1964 IBM رایانه System/360 را معرفی کرد که دارای خط تولید بسیار موفقی بود. در طول دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ این شرکت ریزرایانه‌های ناسازگار مختلفی را عرضه کرد و سپس در سال ۱۹۸۸ رایانه بسیار موفق AS/400 خود را معرفی کرد. در سال ۱۹۸۱ شرکت IBM رایانه شخصی خود را معرفی کرد که این مدل به عنوان استانداردی برای رایانه‌های شخصی شناخته شد و مانند تولیدات دیگر شرکت خط تولید بسیار موفقی داشت و امروزه نیز با کارایی بیشتری به فعالیت خود ادامه داده است.

ارائه سیستم عامل ویندوز در رایانه‌های شخصی

IBM برای رایانه‌های شخصی خود سیستم‌عامل OS/2 را ارائه کرد؛ با ورود سیستم‌عامل ویندوز این شرکت OS/2 را نیز نگه‌داشت و روی رایانه‌های خود هر دو سیستم‌عامل را ارائه می‌داد. در سال 1991 IBM با اپل و موتورولا همکاری کرد و تراشه PowerPC را ارائه دهد که این سامانه در سال ۱۹۹۵ معرفی شد.

برخی از محصولات و پروژه‌های IBM

Blue Gene: ژن آبی یک پروژه معماری رایانه‌ای برای ایجاد چند ابر رایانه و رسیدن به بالاترین سرعت پردازش در سطح فلاپس طراحی شده است که پایدارترین سرعت نزدیک به ۵۰۰ ترافلاپس است؛ ژن آبی پروژه‌ای مشترک بین IBM، آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، وزارت نیرو ایالات متحده آمریکا و آکادمی است. در حال حاضر نیز چهار پروژه Blue Gene از جمله بلو جین / ال، بلو جین / سی، بلو جین / پی و بلو جین در حال توسعه است و بلو جین / ال اولین رایانه ژن آبی محسوب می‌شود.

Autonomic Computing: رایانش خودمختار طرحی ابتکاری است که اولین بار توسط این شرکت در سال ۲۰۰۱ آغاز شد. هدف نهایی این پروژه ساخت سیستم‌های رایانه‌ای با قابلیت خود مدیریتی است تا بر پیچیدگی روزافزون مدیریت سیستم‌های رایانشی غلبه شود و موانعی که بر اثر این پیچیدگی‌ها ایجاد می‌شود، کاهش یابد. یک سیستم خودمختار با استفاده از سیاست‌های سطح بالا تصمیم‌گیری می‌کند و با بررسی و بهینه پیوسته وضعیت، خود را با شرایط در حال تغییر تطبیق می‌دهد.

IBM PC

این اصطلاح برای اشاره به نخستین مدل از رایانه‌های شخصی تولید شده توسط شرکت IBM به کار می‌رود و عنوان رسمی این مدل ۵۰۵۰ بود؛ این رایانه که در ۲۱ اوت ۱۹۸۱ میلادی معرفی شد یک ریزپردازنده اینتل ۸۰۸۸ با فرکانس 4.77MHz و ۱۶ کیلوبایت حافظه داشت و در صورت تمایل با یک نمایشگر قابل سفارش بود. مدل اصلی IBM PC قدرت زیادی نداشت و حتی از بسیاری از رایانه‌های هشت بیتی زمان خود ضعیف‌تر بود، بسته ارزان‌تر آن نیز درایو فلاپی نداشت و برای ذخیره‌سازی اطلاعات از کاست استفاده می‌کرد؛ البته امکان سفارش فلاپی و حافظه رم بیشتر وجود داشت که این رایانه موفقیت خود را مدیون گسترش‌پذیری، شهرت و کیفیت IBM است.

نخستین کامپیوتر قابل حمل IBM

IBM 5100 نخستین کامپیوتر قابل حمل این شرکت و نخستین لپ‌تاپی بود که برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت؛ IBM 5100 در سپتامبر سال ۱۹۷۵ معرفی شد. در ژانویه سال ۱۹۷۸ این شرکت نمونه جدید ۵۱۱۰ را معرفی کرد و در فوریه سال ۱۹۸۰ مدل ۵۱۲۰ را نیز معرفی کرد، اما این شرکت در ماه مارس سال ۱۹۸۲ تولید ۵۱۰۰ را متوقف کرد.

کد خبر 556718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.