۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
هشتگرد در محاصره روان‌آب‌ها

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر جدید هشتگرد جاری شدن روان‌آب‌ها در معابر است و شهروندان با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مدیریت شهری هشتگرد در صدد ساماندهی این معضل برآمده است تا مشکل شهروندان در این زمینه رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معضل جاری شدن آب‌های سطحی به جنوب شهرها در آینده سبب بروز مشکلاتی می‌شود، از این‌رو ساماندهی و جمع‌آوری آب‌های سطحی وظیفه‌ای است که به عهده مدیران شهری و شهرداری‌ها قرار گرفته است. در حال حاضر بسیاری از بارش‌ها در شهرهای کشور به دلیل تبخیر و غیرقابل نفوذ بودن به آب‌های زیرزمینی از بین می‌رود و مسئولان ذی‌ربط برنامه‌ای برای جمع‌آوری و استحصال آن ندارند.

در این میان شهر هشتگرد نیز از این قاعده مستثنی نیست، از طرفی ساخت‌وسازهای متعدد در شهر و از طرف دیگر رعایت نکردن نکات مهندسی برای جمع‌آوری روان آب‌ها باعث می‌شود تا در فصل بارندگی شرایط برای تردد در معابر و خیابان‌های شهر هشتگرد با مشکل مواجه شود، همچنین شهردار هشتگرد به همراه اعضای شورای اسلامی شهر از محلات بخش جنوبی این شهر بازدید کردند تا در رابطه با ساماندهی آب‌های سطحی و مشکلات به وجود آمده از رهاسازی فاضلاب‌های خانگی اقدامی مؤثر و کارساز انجام شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر جدید هشتگرد جاری شدن روان آب‌ها در معابر است که به گفته اهالی با یک باران آب تا داخل منازل نیز می‌رود و مدیریت شهری در صدد ساماندهی این معضل است تا مشکلات شهروندان هشتگردی در این زمینه رفع شود.

ضرورت احداث تصفیه‌خانه در شهر هشتگرد

بهروز افشاری، رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد در خصوص ضرورت توجه به روان‌آب‌ها به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ساماندهی فاضلاب‌های مطالبه و درخواست‌های بحق شهروندان است و ایجاد تصفیه‌خانه در مکانی مناسب نیز از حمله اقدامات مهمی است که باید در شهر هشتگرد انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت شهری هشتگرد با جدیت پیگیر احداث تصفیه‌خانه در شهر هشتگرد است و با دستگاه‌های متولی برای اجرای طرح همکاری خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد می‌افزاید: طی ماه‌های اخیر چندین جلسه با مسئولان شرکت آب و فاضلاب در خصوص احداث تصفیه‌خانه برگزار شده است و انتظار می‌رود که با توجه به پیشنهاد مدیریت شهری هشتگرد، دستگاه ذی‌ربط نیز در بودجه سال آینده خود مبلغ مناسبی را برای اجرای تصفیه‌خانه هشتگرد تخصیص و طرح را اجرایی کند.

وی تصریح می‌کند: کارشناسان امور آب معتقد هستند اکنون برنامه‌ای برای جمع‌آوری و استحصال آب‌های سطحی در شهرها به ویژه کلان‌شهرهای کشور وجود ندارد و این مهم باید در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد تا بتوان از بروز مشکلاتی که روان آب‌ها زمینه‌ساز ایجاد آن می‌شود، جلوگیری شود.

افشاری تاکید می‌کند: بیشتر روان‌آب‌های انتقال یافته از پشت بام‌ها به معابر شهری به دلیل آسفالت بودن معابر تبخیر می‌شود و شهرداری‌ها باید برنامه‌ای برای انتقال این آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی داشته باشند تا از این طریق چاه‌هایی که از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، آب مورد نیازشان تأمین شود، این در حالی است که بر اساس آمار موجود حدود ۱۷ استان کشور با مشکل بی‌آبی و کمبود آب روبه‌رو هستند و این زنگ هشداری است تا مسئولان امر چاره‌ای کارآمد برای رفع این معضل همه‌گیر را در دستور کار قرار دهند.

لزوم پیشگیری از ورود فاضلاب‌های خانگی به زمین‌های کشاورزی

نرگس صالحی، رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر هشتگرد با اشاره به رهاسازی فاضلاب‌های خانگی به عنوان چالشی بزرگ در شهر هشتگرد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ورود فاضلاب‌های خانگی به اراضی کشاورزی پایین دست سبب شده است که کشاورزان با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند و نارضایتی‌های زیادی در این زمینه به وجود آمده است، حتی ممکن است زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف بین شهروندان شود.

وی خاطرنشان می‌کند: ایجاد چاه‌های جذبی در منازل، خودداری از ورود فاضلاب‌ها به شریان‌های شهر از جمله تأکیدات مدیریت شهری است و بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد تا بتوان از انجام این اقدامات چالش‌زا پیشگیری کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر هشتگرد تصریح می‌کند: البته که در هر مسئله‌ای می‌توان به فکر و ایده نابی دست یافت تا شاید بتوان از مشکلات و تهدیدات به یک دستاورد و موفقیت رسید، این موارد نیازمند وجود افراد تحصیلکرده و کارآمد است تا با کمک آنها به راه‌حلی مناسب برسیم و مشکل روان‌آب‌ها و رهاسازی فاضلاب خانگی را رفع کنیم.

احداث کانال‌های جدید و اصلاح کانال‌های قدیمی برای ساماندهی آب‌های سطحی

علیرضا مویدی، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر هشتگرد نیز با اشاره به پیشنهاد پروژه‌های زیرساختی برای سال ۱۴۰۱ به ویژه ساماندهی آب‌های سطحی، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با بررسی کارشناسان شهرداری و در نظر گرفتن بارش‌های فصلی سنگین در سنوات گذشته، موضوع ساماندهی آب‌های سطحی و رفع نقاط حادثه خیز به صورت ویژه در کمیسیون عمران بررسی و پیشنهادهای لازم برای رفع مشکلات در بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از پیشنهادات مربوط به ایجاد کانال‌های جدید و بخشی دیگر مربوط به اصلاح کانال‌های قدیمی است که بسیاری از آنها به علت تخریب و نداشتن شیب مناسب باعث باقی ماندن آب در کانال‌ها شده و نیاز است تا با راهکاری کارشناسی مشکلات رفع شود.

نقش مؤثر روان‌آب‌ها برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی

علی یعقوبی، شهردار هشتگرد نیز به شیب ملایم شهر هشتگرد از شمال به جنوب اشاره می‌کند به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ساماندهی آب‌های سطحی و پساب‌های خانگی در بخش جنوبی و منتهی به باغات و اراضی زراعی جز اقدامات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد تا مشکلات شهروندان در این زمینه رفع شود.

وی می‌افزاید: ساماندهی آب‌های سطحی شامل دو مقوله هدایت آب‌های حاصل از بارش‌ها و نزولات جوی و نیز هدایت فاضلاب‌های خانگی است و بر اساس قوانین و مقررات ایجاد ساز و کاری برای ساماندهی آنها از جمله الزامات شهری بوده و رهاسازی فاضلاب‌های خانگی در رودها و آب‌روها ممنوع است.

شهردار هشتگرد تصریح می‌کند: هر چند شهرداری تمام تلاش خود را برای این موضوع به کار گرفته است، اما همچنان شاهد رهاسازی این فاضلاب‌ها در بخش جنوبی شهر هستیم که علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی موجب آسیب به اراضی زراعی و باغات نیز شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد ساماندهی کانال‌ها و ردهای شهر و آب‌های سطحی مطرح شده است و امیدواریم در سال آینده بخشی از این طرح اجرا شود.

یعقوبی اضافه می‌کند: روان‌آب‌های ناشی از بارش‌های جوی در شهرهای کشور نقش مؤثری برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش فرونشست زمین، رفع خشکسالی و تأمین آب برای آبیاری فضای سبز دارد که استحصال آن نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی است.

کد خبر 556707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.