CSA؛ بازوی موثر ناسا

سازمان فضایی کانادا به صورت مشترک فعالیت‌هایی با آژانس فضایی اروپا و ناسا انجام داده و در پروژه‌های مهمی نقش داشته است. ازجمله فعالیت‌های مشترک این سازمان فضایی، همکاری آن در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی و ساخت کامل بازوی رباتیک این سازه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان‌های فضایی همواره در شناخت جهان نقش بسیاری دارند و تقریباً هر کشوری برای توسعه صنعت فضایی خود سازمانی اختصاص داده است. امروزه سازمان فضایی ناسا و اروپا در میان علاقه‌مندان این حوزه بسیار شناخته شده است، اما در این میان سازمان‌های دیگری وجود دارد که کمک آن‌ها تأثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت پروژه‌های فضایی داشته است.

یکی از سازمان‌های فضایی که در چند پروژه مهم از جمله آرتمیس، جیمزوب و ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناسا و سازمان فضایی اروپا همکاری داشته CSA یا سازمان فضایی کانادا است؛ این سازمان فعالیت خود را از سال ۱۹۸۹ میلادی آغاز کرد و تا به امروز همکاری‌هایی با سازمان فضایی اروپا و ناسا داشته است. برای آشنایی بیشتر با سازمان فضایی کانادا با علیرضا بیات، کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چرا آژانس فضایی کانادا دو اسم دارد؟

در کشور کانادا دو زبان انگلیسی و فرانسوی رایج است و دلیل اینکه آژانس فضایی این کشور دو نام دارد نیز همین موضوع است. درواقع مخفف نام آژانس فضایی کانادا به زبان انگلیسی CSA و به زبان فرانسوی ASC می‌شود.

آژانس فضایی کانادا از چه سالی شروع به فعالیت کرد؟

سازمان فضایی کانادا در یکم مارس ۱۹۸۹ میلادی بیان‌گذاری شد. با شکل‌گیری این سازمان بودجه‌ای سالانه حدود ۴۸۹ میلیون دلار کانادا نیز برای سازمان فضایی کانادا تعلق گرفت که هر ساله تأمین می‌شود. آژانس فضایی کانادا نزدیک به ۶۷۰ نیروی فعال دارد و دفتر مرکزی آن در مرکز فضایی چپمن استان کبک واقع در کانادا است.

آیا آژانس فضایی کانادا با دیگر سازمان‌های فضایی همکاری داشته است؟

بله. این سازمان فضایی به صورت مشترک فعالیت‌هایی با آژانس فضایی اروپا و ناسا انجام داده و در پروژه‌های مهمی نقش داشته است؛ از جمله فعالیت‌های مشترک این سازمان فضایی همکاری آن در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی و ساخت کامل بازوی رباتیک این سازه است. این بازوی رباتیک یکی از پرکاربردترین بازوهای رباتی است که از طریق آن ماژول‌های مختلف به ایستگاه فضایی پیوند می‌خورد و متصل می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌هایی که این سازمان در توسعه آن نقش داشت، تلسکوپ فضایی جیمزوب بود که با همکاری سازمان فضایی اروپا و ناسا با موفقیت ارسال شد و در نقطه دو لاگرانژی قرار گرفت.

تلسکوپ فضایی جیمزوب در چه وضعیتی قرار دارد؟

تلسکوپ فضایی جیمزوب تاکنون توانسته دو عکس به زمین مخابره کند که یکی از این تصاویر از آینه‌های سازه و دیگری از ستاره‌ای که در هنگام کالیبره شدن آینه‌ها مورد هدف قرار گرفته، است. تصاویر این ستاره توسط هر یک از ۱۸ آینه تلسکوپ ثبت شده است که با تراز شدن و هماهنگ کردن این تصاویر، نسخه اصلی و با کیفیت استخراج می‌شود. البته تصویری که اکنون به زمین ارسال شده است واضح نیست و تراز شدن و افزایش کیفیت تصاویر، زمان‌بر است. با توجه به این مسئله آینه‌های تلسکوپ تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه به صورت کامل کالیبره می‌شود و می‌توانیم عکس‌هایی باکیفیتی را از آن دریافت کنیم.

آیا آژانس فضایی کانادا پروژه خصوصی دارد؟

خیر، بیشتر پروژه‌های آژانس فضایی کانادا به صورت همکاری با دیگر سازمان‌های فضایی بوده است و پروژه خصوصی منحصر به فردی ندارد. سازمان فضایی کانادا اگرچه مستقل است، اما پروژه‌های آن به ناسا وابسته است و اکثر فعالیت‌های آن با همکاری این سازمان انجام می‌شود به همین دلیل اطلاعات بسیاری از پروژه‌های خصوصی این سازمان در دسترس نیست.

آژانس فضایی کانادا در چه پروژه‌هایی همکاری داشته است؟

یکی دیگر از فعالیت‌های این سازمان فضایی همکاری در پروژه آرتمیس است که طبق اطلاعات، آژانس فضایی کانادا در قسمتی به نام دروازه ماه قطعاتی را خواهد ساخت. این فعالیت کمکی به ناسا برای انجام پروژه آرتمیس در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ محسوب می‌شود.

آیا آژانس فضایی کانادا پروژه‌ای برای آینده در نظر دارد؟

بله. یکی از هدف‌گذاری‌های این سازمان ساخت یک بازوی رباتیک است که تا سال ۲۰۲۶ قرار است به دروازه ماه ارسال و متصل شود؛ این بازوی رباتیک که «کانادا آرم» سه نام دارد، جدیدترین پروژه تعریف شده سازمان فضایی کانادا محسوب می‌شود.

همکاری سازمان فضایی کانادا در ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه بود؟

ایستگاه فضایی بین‌المللی قسمتی دارد به نام بازوی رباتیک که این قسمت توسط آژانس فضایی کانادا ساخته شد. کشور کانادا تسلط ویژه‌ای در ساخت بازوهای رباتیک دارد؛ به همین دلیل بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز توسط این سازمان ساخته شد. جدیدترین مدل این بازوی رباتیک نیز در سال ۲۰۲۶ در دروازه ماه قرار خواهد گرفت.

کاربرد بازوی رباتیک چیست؟

برای تعریف کاربرد این قطعه باید به یکی از پروژه‌ها توجه کنیم؛ به طور مثال هنگامی که شرکت اسپیس‌ایکس می‌خواهد محموله‌ای شامل منابع غذایی یا علمی را از طریق دراگون به ایستگاه فضایی منتقل کند، زمانی که به یک محدوده مشخص می‌رسد توسط بازوی رباتیک به دام می‌افتد و به طور دقیق به بدنه ایستگاه فضایی متصل می‌شود. هنگامی که قرار است پروژه‌ای انجام یا ماهواره‌ای در مدار قرار بگیرد، بازو بیشترین کاربرد را دارد و می‌تواند سازه‌ها را در یک فاصله و زاویه مشخص قرار دهد. بیشترین کاربرد بازوی رباتیک، کنترل قطعات و ماژول‌هایی است که به ایستگاه فضایی متصل می‌شود که با کمک این سازه اتصال دچار خطا نمی‌شود.

کد خبر 556653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.