زندگی کارگران روزمزد پر از دردسر و ناملایمات است

یک روان‌شناس گفت: آسیب‌های بی‌تفاوتی به هویت افراد، بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این آسیب‌ها درباره کارگران روزمزد ناشی از یک زندگی سخت و پر از دردسر، زحمت و ناملایمات است و فرقی نمی‌کند که از کجا و چه تباری باشند.

فرید براتی‌سده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون آسیب‌های روانی که بر زندگی کارگران اثر می‌گذارد، اظهار کرد: آسیب‌های روانی و اجتماعی بر همه اقشار یک جامعه به دلیل ناملایمات موجود اثر می‌گذارد؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند که اهل کجا باشید و چه جنسیتی داشته باشید. آسیب، آسیب است و می‌تواند تأثیر بسیاری بر زندگی فرد داشته باشد.

وی در خصوص مشکلات کارگران مهاجر افغان، افزود: حال اگر این کارگران در جامعه‌ای مهاجر بوده و چه بسا به صورت غیرقانونی در کشور میزبان حضور داشته باشند، این آسیب‌ها از دامنه وسیع‌تری برخوردار هستند و طبیعتاً تأثیر بیشتری بر زندگی فرد مهاجر و جامعه محلی که او در آن زندگی می‌کند، خواهد داشت.

زحمت و دردسر زندگی کارگران روزمزد

این روان‌شناس ادامه داد: آسیب‌های بی‌تفاوتی به هویت افراد، بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند. این آسیب‌ها در مورد کارگران روزمزد ناشی از یک زندگی سخت پر از دردسر و زحمت و ناملایمات است و فرقی نمی‌کند که از کجا و چه تباری باشند.

وی افزود: همان مشکلاتی که بر زندگی و روان کارگران روزمزد ایرانی که از شهرهای کوچک و کم برخوردار به کلان‌شهرها می‌روند اثرگذار است، گریبان‌گیر این عده از کارگران نیز می‌شود.

براتی سده ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، کارگران افغانستانی به دلیل اینکه مهاجر بین‌المللی هستند و چه بسا بعضی از آن‌ها افرادی باشند که بدون مجوزهای قانونی به کشور ما آمده‌اند، استرس‌های بیگانگی با هنجارهای کشور ما را نیز تحمل می‌کنند و ممکن است همان طورکه عده‌ای از ایرانیان پذیرای آن‌ها هستند، عده‌ای دیگر آن‌ها را نپذیرند که این مسئله بر دیگر مشکلات آن‌ها می‌افزاید.

فرسودگی، حاصل کار طاقت‌فرسا

وی افزود: در مورد استرس‌ها، مبحثی به نام «خاصیت تجمیع‌شوندگی و تراکم انبوهی استرس‌ها بر هم» را داریم. به‌واقع این‌گونه نیست که اگر استرسی به سراغ فرد آمد، استرس‌های قبلی از میان برود و استرس جدید تنها برجا بماند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آسیب‌های پیشین استرس‌های خود را دارند و این استرس‌ها بر آسیب‌های جدید نیز تأثیر می‌گذارند که در علم آمار، اصطلاحاً به این مبحث «خاصیت تراکمی» گفته می‌شود. این آسیب‌ها بر هم افزوده می‌شود تا افراد به مرحله فرسایش و فرسودگی برسند، در نهایت به مرحله شکست عصبی می‌رسند و در ادامه، متحمل تنش و بیماری خواهند شد.

وی ادامه داد: مهاجران افغانستانی در هر نقطه از کشور که باشند، به دلیل برچسب‌هایی که به آن‌ها زده می‌شود و تبعیض‌هایی که احساس می‌کنند، دچار چنین مشکلاتی می‌شوند؛ در عین حال با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات کارگران اتباع مهاجر

براتی‌سده افزود: از سوی دیگر، کارگران روزمزد افغانستانی بیشتر در مشاغلی مشغول به کار می‌شوند که کارگران ایرانی کمتر حاضر به انجام آن هستند. مشاغلی مانند مغنیِ چاه و کار در کوره‌های آجرپزی که شغل‌های پرزحمت و پرفشاری است. به واقع، ما سخت‌ترین کارها را برعهده آن‌ها می‌گذاریم.

وی ادامه داد: اشتغال به چنین فعالیت‌هایی به سرعت انرژی کارگران را تحلیل می‌برد و خستگی بسیاری به دنبال دارد. از سوی دیگر، دستمزد آن‌ها به صورت کامل پرداخت نمی‌شود و به دلیل آنکه برخی از آن‌ها به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند، مشمول بیمه‌های موجود و ضوابط قانون کار نمی‌شوند. این موضوع موجب می‌شود تا کارفرماها به درستی حقوق آن‌ها را پرداخت نکنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این مشکلات نیز بر فشارهای استرس‌زای آن‌ها می‌افزاید و در نهایت ممکن است ناکامی‌های موجود، در آنان نوعی خصومت ایجاد کند. به همین خاطر باید حقوق آن‌ها نیز مانند دیگر کارگران رعایت شود.

کد خبر 556483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.