پایدارترین اختراعات مصر باستان تا به امروز

تمدن مصر باستان، ابزارها و سیستم‌های بسیاری مانند تقویم و فعالیت‌های تفریحی را اختراع کرد که بخش مهمی از زندگی مدرن امروزی را نیز در بر گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از سیستم‌ها یا ابزارهای مفیدی که امروزه زندگی بشر را تسهیل کرده است، ریشه در دوران مصر باستان دارد که البته اغلب آن‌ها تغییرات بسیاری را نیز متحمل شده است. تا پیش از این اختراعات، زندگی ساکنان کره خاکی به سختی سپری می‌شد، اما حضور آن‌ها، فصل جدیدی از رفاه را پیش روی بشر قرار داد و زمینه را برای اختراعات بیشتر هموار کرد.

در ادامه به معرفی نوآوری‌هایی پرداخته می‌شود که توسط مصری‌های باستان خلق شد و تا به امروز استفاده از آن‌ها، هر چند با تغییراتی کوچک یا بزرگ ادامه دارد.

تقویم

اگرچه تقویم ۳۶۵ روزه مدرن، چیزی مشخص و اثبات شده به نظر می‌رسد، با این حال تا پیش از دوران باستان وجود نداشت. در دوران باستان، مصری‌ها به ایجاد یک تقویم سالانه اقدام کردند تا به این شیوه از نزدیک شدن به فصل کشاورزی آگاه شوند و خود را برای کاشت محصولات جدید، آماده کنند. جالب است بدانید که هر ساله رودخانه نیل، منجر به وقوع سیل بزرگی می‌شد و تقویم جدید به پیش‌بینی زمان احتمالی وقوع سیل و اعمال اقدامات لازم برای مقابله با آن را خبر می‌داد. در واقع، چرخه سیل، اساس تقویم مصری را تشکیل می‌داد و جالب اینکه، درست مانند تقویم مدرن از ۳۶۵ روز برخوردار بود. علاوه بر این، تقویم مصری ۱۲ ماه را در بر می‌گرفت که هر یک شامل ۳۰ روز بود و پنج روز باقیمانده، متفاوت با تقویم امروز به پنج ماه آخر سال افزوده می‌شد.

پایدارترین اختراعات مصر باستان تا به امروز

گریم

اگرچه بسیاری از مردم، ظهور گریم را یک فرایند مربوط به دوران مدرن تصور می‌کنند، با این حال مصری‌های باستان از حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح به آرایش خود و به ویژه زنان می‌پرداختند. در آن زمان، دوده با سنگ سرب ترکیب می‌شد و ماده‌ای سیاه‌رنگ به نام سرمه را به وجود می‌آورد که مردم از آن، برای زیباسازی چهره خود بهره می‌گرفتند. زنان مدرن امروزی نیز مشابه با مصری‌های باستان و اغلب به وسیله سرمه یا مدادی به رنگ سیاه، چهره خود را زیبا می‌کنند و این در حالی است که به تقلید از مردم آن زمان نیز از موادی به رنگ سبز به عنوان سایه برای پلک خود بهره می‌گیرند. البته در زمان مصر باستان، زنان و مردان هر دو از گریم برای نشان دادن شأن خود یا در مراسم مذهبی بهره می‌گرفتند، حال آن‌که در دوران مدرن، اغلب زنان و تنها با هدف زیباسازی به گریم خود می‌پردازند. جالب است بدانید که بسیاری از مصری‌های باستان، چشم‌های خود را گریم می‌کردند و باور داشتند که این کار، آن‌ها را از گزند شیطان دور نگه می‌دارد.

پاپیروس و جوهر

مصری‌های باستان از تاریخی غنی برخوردار بودند و تدریجاً به نگارش فعالیت‌ها و حکایت‌های خود علاقه‌مند شدند که این رویداد، اختراع جوهر را برای کره خاکی رقم زد. مصری‌های باستان از طریق ترکیب صمغ درختان، دوده و موم عسل توانستند اولین جوهر را در کره زمین به وجود آورند و پس از آن نیز، با ساقه نی‌های مردابی نوعی کاغذ به نام پاپیروس یا قرطاس به وجود آورند. این اسناد کاغذی و جوهری، امروزه نیز قابل دسترسی است و نشان می‌دهد که چگونه بشر در دوران پس از باستان، برای ایجاد نمونه‌های مشابه و مدرن امروزی تلاش کرده است.

پایدارترین اختراعات مصر باستان تا به امروز

استفاده از نعناع برای خوشبو کردن دهان

مصری‌های باستان اغلب دارای دندان‌هایی پوسیده بودند و به همین دلیل از بدی بوی دهان خود و دیگران رنج می‌بردند. از آنجا که برای آسیاب دانه‌های غلات و درست کردن آرد از سنگ‌ها و سنگ‌ریزه‌ها استفاده می‌شد در نتیجه، غذاهای آن‌ها همیشه با کمی سنگ مخلوط بود و همین باعث خرابی دندان‌های و بدی بوی دهان آن‌ها می‌شد. مصری‌های باستان اولین کسانی بودند که به معجزه گیاه نعناع برای از بین بردن بوی بد دهان خود پی بردند و از ترکیب صمغ کندر، دارچین و نعناع با عسل، ماده‌ای برای خوشبو کردن دهان خود درست می‌کردند.

قفل کردن درها

اگرچه تاریخ دقیقی برای پیدایش قفل درها مشخص نشده، با این حال آن‌چه مشهود است این‌که تا پیش از عصر مصر باستان، این ابزار بسیار کاربردی وجود نداشته است. در چهار هزار سال پیش قبل از میلاد مسیح، مردم مصر در خانه‌های خود را به وسیله بست‌هایی شبیه به چفت‌های کلیدخور امروزی قفل می‌کردند که دارای سوراخی بزرگ بود و از طریق کلیدهایی، باز و بسته می‌شد. نبود تجهیزات دنیای مدرن، منجر به ساخت کلیدها و قفل‌هایی بسیار بزرگ‌تر از حد معمول امروزی شده بود که البته به مرور زمان اندازه قفل و کلیدها به مرور کوچک‌تر شد تا شکل امروزی را به خود گرفت. کلیدهای مصر باستان، اغلب اندازه‌ای بیش از نیم متر داشت، ضمن اینکه بسیار سنگین بود و به سختی نیز در داخل قفل حرکت می‌کرد.

کد خبر 556479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.