دلایل رشد حاشیه‌نشینی / مهاجران در بافت شهری اصفهان ادغام نمی‌شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار حاشیه‌نشین در اصفهان زندگی می‌کنند، گفت: در قانون اساسی آموزش رایگان است و مردم حق اشتغال، مسکن و رفاه دارند. فرد باید در یک منطقه به عنوان انسان و سپس به عنوان شهروند دیده شود و در مرحله بعدی به امکانات در دسترس وی توجه شود.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تعداد افراد حاشیه‌نشین در استان اصفهان، اظهار کرد: بیش از ۱۹ میلیون نفر در کشور تحت عنوان افراد حاشیه‌نشین ساکن هستند که در اوایل دهه ۸۰، جمعیت حاشیه‌نشین کشور کمتر از پنج میلیون نفر بوده است، جمعیتی معادل ۶۰۰ هزار نفر هم در اصفهان حاشیه‌نشین هستند.

وی افزود: رشد قارچ‌گونه اقتصاد صنعتی و شکل‌گیری پدیده مهاجرت به دوره قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد. همچنین دوره‌ای ۱۰ ساله از دفاع مقدس منجر به میزبانی اصفهان در برخی شهرستان‌ها از مهاجران شهرهای جنگی شد.

افزایش حاشیه‌نشینی به دلیل تورم

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: جهاد سازندگی ظرف سه سال بیش از ۳۰ سال امکانات را به روستا منتقل کرد تا فرد روستایی بتواند هویت خود را حفظ و زندگی کند، اما متأسفانه ما فرد روستایی را از هویت تهی کردیم، تا جایی که چشم به سوی امکانات شهری دوخت و در حاشیه شهر ساکن شد.

وی با اشاره به تورم و سوق پیدا کردن اجاره‌نشینان به حاشیه شهرها در سال‌های اخیر، گفت: در طول این سال‌های گذشته نابرابری تشدید شد و انبوهی از اجاره‌نشینان به دلیل تورم به حاشیه شهرها سوق پیدا کردند و درآمد سالانه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سبک زندگی تغییر یافته و شهرنشینی قارچی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: شهرنشینی در سال ۱۳۳۵، ۳۰ درصد بوده اما در حال حاضر بالای ۷۰ درصد است. استان اصفهان به طور مشخص بالای ۸۷ درصد شهرنشین دارد و هنگامی که زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، حمل و نقل، هویت و محیط‌زیست در کنار صنعتی به نام توسعه در اصفهان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، مهاجر در متن ادغام نشده و حاشیه‌نشینی شکل می‌گیرد.

لزوم توجه به امکانات در تمام نقاط شهرها

وی با اشاره به کانون‌های تولید حاشیه‌نشینی، اظهار کرد: کانون تولید حاشیه‌نشینی مکان‌هایی است که نابرابری تولید می‌شود، فساد اقتصادی تئوریزه می‌شود، مفهوم ژن برتر شکل می‌گیرد، در این راستا دولت سیزدهم برای برقراری عدالت اجتماعی باید بداند ایدئولوژی، نظریه غالب و راهبرد کلان باید اصلاح شود تا به نتیجه رسید.

حیدری لزوم بازگشت به آموزه‌های اصیل دینی و قانون اساسی را متذکر شد و افزود: ساختار تأمین اجتماعی، بهداشت و درمان، آموزش عمومی و آموزش عالی باید به قوانین اساسی بازگردند. در قانون اساسی آموزش رایگان است و مردم حق اشتغال، مسکن و رفاه دارند. در ابتدا باید فرد در یک منطقه به عنوان انسان و سپس به عنوان شهروند دیده شود و در مرحله بعدی به امکانات در دسترس وی توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر، بیش از ۶۰ درصد اشتغال جدید در بخش غیررسمی اتفاق افتاده است و بخش غیررسمی نسبتی معنی‌دار با مفهوم حاشیه‌نشینی دارد. علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی بخش رسمی رشد نکرده است، اشتباهات نظام اداری نظیر نبود شفافیت و نابرابری در جامعه هم باعث ایجاد شکاف می‌شود.

کد خبر 556421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.