بالاتر بودن آمار ابتلا به کرونا از میزان اعلام شده/امیکرون فرجام کرونا نیست

یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه در حال حاضر ابتلای روزانه موارد کرونا در کشور بسیار کاهش یافته است، گفت: قطعاً تعداد ابتلا بیش از میزانی است که اعلام می‌شود، امیکرون فرجام کرونا نیست اما بعد از امیکرون واریانت شدیدی پیش‌بینی نمی‌شود مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود یونسیان درخصوص وضعیت کرونا در کشور طی هفته پایانی سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: انتظار این بود که با آغاز این هفته تعداد مرگ‌های کرونایی دو رقمی شود اما این اتفاق رخ نداد که مقداری عجیب بود؛ زیرا درحال‌حاضر بیماران مبتلا به سویه دلتا یا از بیمارستان‌ها مرخص شده یا فوت کرده‌اند و انتظار داریم بیماران بستری، مبتلا به امیکرون باشند.

کاهش ابتلای روزانه کرونا

وی افزود: همیشه منحنی مرگ‌های کرونایی، دو تا چهار هفته پس از منحنی ابتلاء، کاهش می‌یابد. درحال‌حاضر ابتلای روزانه بسیار کاهش یافته است. البته قطعاً تعداد ابتلاء بیش از میزانی است که اعلام می‌شود اما نسبت به دو هفته پیش کاهش یافته است. تعداد موارد مبتلایانی که ممکن است در آی‌سی‌یو بیمارستان بستری شوند نیز کاهش یافته است. در همه کشورها برای سویه امیکرون این اتفاق افتاد که بیماری سریع بالا رفت و به سرعت پایین آمد.

بالا بودن تعداد موارد آلودگی کشور در موج ششم

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: تعداد موارد آلودگی کشور در موج ششم بسیار زیاد بود و حتی ممکن است روزانه به میلیون هم رسیده باشد و البته بیش از ۵۰ درصد جمعیت بسیاری از کشورها در موج امیکرون آلوده شدند. اگر در سویه‌های قبلی بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد مبتلایان بدون علامت بودند، شاید در این سویه ۸۰ درصد از مبتلایان بدون علامت بودند. بنابراین بخش عمده‌ای از افرادی که آلوده شدند، هیچ علامتی نداشتند.

وی تصریح کرد: به دلیل ذات سویه امیکرون که بیماری خفیف‌تری می‌دهد و واکسینه بودن افراد بخش عمده‌ای نیز علائم خفیفی داشتند. در عین حال درصد قابل ملاحظه‌ای از جمعیت مبتلا به امیکرون، یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند. براساس این دلایل انتظار نمی‌رود طی چهار پنج ماه آینده اتفاقی بیفتد، مگر اینکه واریانتی جدید که از نظر آنتی‌ژنیک با واریانت‌های قبلی به شدت متفاوت باشد، ایجاد شود.

یونسیان اضافه کرد: امیکرون بیش از ۳۰ جهش داشت و آنقدر متفاوت نبود که اثربخشی واکسن‌ها را در پیشگیری از بستری و مرگ خنثی کند. البته در برابر ابتلاء با فرم خفیف کارایی واکسن‌ها ممکن است در برابر امیکرون کاهش یافته باشد اما فرم خفیفی که مرگ و بستری نداشته باشد، ما را نگران نمی‌کند. نگرانی بیشتر از افزایش مرگ‌ها، بستری و پر شدن بیمارستان‌ها است.

هر خانواده یک حباب

وی با بیان اینکه امیکرون فرجام کرونا نیست، اما بعد از امیکرون واریانت شدیدی پیش‌بینی نمی‌شود مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد، گفت: اگر می‌خواهیم خویشاوندان خود را ببینیم، به گونه‌ای باشد که سال آینده نیز آنها را ببینیم. دیدوبازدید و دیده‌بوسی باید به گونه‌ای نباشد که بگوییم کاش بزرگترها را از دور می‌دیدیم اما سال آینده هم آنها را می‌دیدیم. معمولاً در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها افراد به تدریج ماسک‌ها را برداشته و در نهایت با یکدیگر دست داده و دیده‌بوسی می‌کنند.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: بهترین کار این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری یکدیگر را ملاقات کنیم. باید توجه کرد که تک به تک و با فاصله زمانی به دیدن بزرگترها رفت تا تعداد زیادی از افراد خانواده در یک مکان جمع شوند. هر خانواده یک حباب است اما وقتی با یک جمع دیگر در محیطی بسته روبه‌رو می‌شود، حبابی جدید شروع می‌شود و هرچقدر این حباب بزرگ‌تر شود، آدم‌های بیشتر و متنوع‌تری باهم ارتباط داشته و احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته دوم اسفندماه ۱۴۰۰، مصادف با هفته ۱۰۷ اپیدمی در کشور، نشان می‌دهد تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور در هفته اخیر ۳۶ هزار و ۳۴۹ نفر، تعداد موارد بستری جدید هشت هزار و ۶۰۸ نفر و تعداد فوتی‌ها یک هزار و ۲۷۸ نفر بوده است.

کد خبر 556412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.