۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
علم ثروت‌افزا

«ارتباط با صنایع مختلف و تبدیل علم به ثروت، جزو برنامه‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و اگر درنهایت نتوانیم علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم به اهداف مد نظر دست پیدا نکرده‌ایم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است و می‌توان گفت تکنولوژی عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی محسوب می‌شود. طبق تعریف اسکاپ، تکنولوژی دارای چهار رکن اساسی انسان، ماشین، سازمان و اطلاعات است که تعامل این‌ها با یکدیگر موجب رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

از میان چهار رکن تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی را دارد و استفاده از بهترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست؛ بنابراین در این شرایط اهمیت دانشگاه بیشتر روشن می‌شود زیرا این مرکز علمی محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، می‌تواند موجب پیشرفت شود. در همین رابطه با بهنام طالبی، سرپرست اداره کل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دلیل ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم چیست؟

در ساختار وزارت علوم تحقیقات و فناوری معاونتی تحت عنوان پژوهش و فناوری وجود داشت که متولی حوزه تحقیقات و خروجی‌های آن مانند ثروت‌آفرینی، ارتباط با جامعه و صنعت بود که به دلیل افزایش حجم فعالیت‌های این معاونت در دولت جدید و تاکید مقامات عالی کشور بر ضرورت کاربردی کردن تحقیقات و مطالعات دانشگاهی در راستای تمرکز بیشتر بر این موضوع تصمیم گرفته شد معاونت پژوهشی از فناوری تفکیک شود تا هر دو مجموعه مانند دو بال پرنده در کنار هم و با تمرکز بیشتر در حوزه‌های تخصصی خود، بتوانند خروجی‌های مفید و تأثیرگذاری در اختیار جامعه قرار دهند.

چرا رابطه بین صنعت دانشگاه اهمیت و ضرورت دارد؟

ارتباط بین دانشگاه و صنعت موضوع بسیار مهمی است و همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. همواره انتظار می‌رود خروجی‌های مطالعاتی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در اختیار صنایع قرار بگیرد. ارتباط بین صنعت و دانشگاه از جهت تعریف صورت مسئله‌هایی که در مراکز علمی و مجموعه‌های تحقیقاتی انجام می‌شود از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که خروجی محسوب می‌شوند و به صنعت راه پیدا می‌کنند و دستاوردهای فارغ‌التحصیلان که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت دارد.

در معاونت پژوهشی به چه مسائلی پرداخته می‌شود؟

ارتباط با اساتید دانشگاهی، تحقیقات، پژوهش‌ها و مسائل مرتبط با صنایع، مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه به جهت اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی از جمله مسائلی است که در معاونت پژوهشی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاونت فناوری و نوآوری به چه مسائلی می‌پردازد؟

مباحث اشتغال دانش‌بنیان، کارآفرینی و خروجی‌هایی که تبدیل به شرکت و هویت حقوقی می‌شود، ترغیب و تشویق دانشجویان اساتید به تشکیل بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت فناوری و نوآوری بسیار مورد توجه است که اگر بتوانیم این دو مأموریت را به درستی انجام دهیم، شاهد تقویت ارتباط بین دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و فناوری با صنایع مختلف خواهیم بود.

وجود نداشتن ارتباط بین صنعت و دانشگاه چه مشکلاتی به همراه دارد؟

اگر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشکلات و مسائل صنایع مختلف مورد توجه قرار نگیرد، قطعاً خروجی مجموعه آموزش عالی مفید نخواهد بود؛ البته در چند سال اخیر این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته و وزارت علوم برنامه‌های مختلفی از جمله پارک‌های علم و فناوری که واسط بین دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان است و مراکز کارآفرینی که به عنوان بنگاه اقتصادی کوچک، هسته‌های فناور و کارآفرین را شکل می‌دهد، جهت ارتباط با صنایع مختلف ایجاد کرده است.

وزارت علوم و تحقیقات چه برنامه‌ای برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دارد؟

برنامه‌های مختلفی در جهت ترویج فرهنگ‌سازی ارتباط بین دانشگاه و صنایع مختلف از جمله ارتقای اساتید برای ایجاد انگیزه جهت تولید علم، ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (سامانه نان) برای جهت‌دهی ایده‌های دانشگاهی و یافتن نیازهای صنایع مختلف در حال انجام است و علی‌رغم مشکلات بسیاری که در وزارت خانه وجود دارد، بودجه‌ای برای تقویت ارتباط صنایع و مراکز آموزش عالی اختصاص داده شده است.

موارد مذکور از جمله اقداماتی است که نشانگر اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. موضوع ارتباط با صنایع مختلف و تبدیل علم به ثروت جزو برنامه‌های اصلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است و اگر در نهایت نتوانیم علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم به اهداف مد نظر دست پیدا نکرده‌ایم.

وظیفه صنایع در جهت تقویت ارتباط با دانشگاه چیست؟

این مسئله یک موضوع دوطرفه است و صنایع نیز باید در این راستا همکاری لازم با مراکز آموزش عالی را داشته باشند و به دستاوردهای علمی و تحقیقاتی اهمیت دهند تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. البته با توجه به تحریم‌ها، شرایط کلی جامعه و هزینه‌بر بودن ارتباط با کشورهای خارجی، شاهد تلاش صنایع در این زمینه هستیم.

کمک معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به بهبود روابط میان صنعت و دانشگاه چگونه است؟

به دلیل تعدد وظایف و خدماتی که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم بر عهده داشت برای تمرکز بیشتر بر موضوعات مرتبط این دو حوزه تفکیک شدند. رسالت اصلی معاونت فناوری و نوآوری تمرکز بر ایجاد گفتمان فناوری در داخل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش تحقیقاتی و سوق دادن اساتید و دانشجویان به سمت حوزه فناوری و نوآوری به جهت اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این زمینه است.

در حال حاضر بسیاری از دانشجویان کارآفرین چند صد نفر را مشغول به کار کرده‌اند و این موضوع نه تنها بخشی از مشکلات جوانان و جامعه را حل می‌کند، بلکه خروجی‌های آن با صنایع نیز مرتبط است. از دیگر اولویت‌های معاونت فناوری و نوآوری پرداختن به موضوع ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع، تولید محتوایی است که در صنایع قابل بهره‌برداری باشد.

دیگر وظایف معاونت فناوری و نوآوری چیست؟

یکی از وظایف معاونت فناوری و نوآوری مربوط به ارتباط اساتید و فارغ‌التحصیلان با شرکت‌ها است که امروزه نزدیک به ۴۹ پارک علم و فناوری به عنوان دستگاه‌هایی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کشور ایجاد شده است و از آن‌جاکه این شرکت‌ها بخشی از صنعت محسوب می‌شود، باعث ایجاد ارتباطی مطلوب میان اساتید و فارغ‌التحصیلان با شرکت و مورد استفاده قرار گرفتن ایده‌ها می‌شود. ترویج فرهنگ کارآفرینی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه تأسیس و راه‌اندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها از جمله اهداف اصلی این معاونت محسوب می‌شود که خروجی تمام این برنامه‌ها به صنعت رسیده و دانشجویان و استادان آموزش‌دیده می‌توانند خدمات خود را به صنایع ارائه دهند.

کد خبر 556394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.