نگاه ویژه شورای شهر اصفهان به گردشگری

مدیر اجرایی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان در حوزه گردشگری نیازمند یک کلان‌روایت است، باید تصویر واضحی از پیشرفت و چشم‌انداز اصفهان در حوزه گردشگری در سال‌های آینده معین شود، سپس برنامه‌ها متناسب با این چشم‌انداز تعریف و نقش تمام کنشگرها مشخص شود.

رضا روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مطالعات انجام شده مرتبط با لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان برای توسعه گردشگری کلان‌شهر اصفهان، اظهار کرد: این لایحه در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در حوزه گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است؛ امسال مدیریت شهری برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبلغی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان را اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه پرداختن به حوزه گردشگری در اصفهان بسیار حائز اهمیت است، افزود: برای بررسی این لایحه از تمام ظرفیت دانشی و تجربی اصفهان، اساتید دانشگاه، فعالان و کنشگرهای اصلی در حوزه گردشگری استفاده شده است تا توسعه اصفهان در محور گردشگری اتفاق بیفتد.

مدیر اجرایی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، تاکید کرد: اصفهان در حوزه گردشگری نیازمند یک کلان‌روایت است، باید تصویر واضحی از پیشرفت و چشم‌انداز اصفهان در حوزه گردشگری در سال‌های آینده معین شود، سپس برنامه‌ها متناسب با این چشم‌انداز تعریف شود و نقش همه کنش‌گرها مشخص شود، اگر چنین اجماعی تشکیل شود، می‌توان به انجام فعالیت‌های هم‌راستا و تکمیل‌کننده یکدیگر امیدوار بود، زیرا در شکل‌گیری تصویری جامع و مطلوب از حوزه گردشگری کمک‌کننده است و گردشگری اصفهان را به جایگاه شایسته می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره ششم شورای اسلامی شهر پیشنهاد شده است که مدیریت شهری اقدام به تشکیل نهادی مانند سازمان توسعه گردشگری کند و مهم‌ترین مأموریت این سازمان تجمیع و همگرا کردن تمام ظرفیت‌های پراکنده در حوزه گردشگری باشد. در این مسیر ظرفیت‌های پراکنده مدیریت شهری مد نظر است، در این مدیریت شهری بخش‌های مختلفی به نوعی به بحث گردشگری می‌پردازند و شهرداری‌های پانزده‌گانه مناطق، ناژوان، خدمات شهری، زیباسازی، شهرسازی، روابط عمومی، روابط بین‌الملل و سازمان فرهنگی در این زمینه همراه و فعال هستند.

لزوم تعریف رویدادهای یگانه و جذاب برای گردشگران

روحانی با اشاره به اهمیت داشتن برنامه و اقداماتی ویژه و معرفی آنها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، ادامه داد: باید رویدادهای متفاوت به صورت تقویمی، دوره‌ای، مستمر یا به شکل رویدادهای یگانه و جذب‌کننده تعریف شود تا برای گردشگر خارجی و داخلی جذاب باشد، به همین علت یکی از پیشنهادهای اصلی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان این بود که برنامه‌های عمرانی، پیرایش شهری، نورپردازی و رویدادهای فرهنگی و هنری به عنوان لایحه‌های متفاوت کاری در حوزه گردشگری تعریف شود.

وی تصریح کرد: برنامه پیشنهادی در قالب سلسله برنامه‌هایی با نظر عده‌ای از کنشگران بخش گردشگری فراهم شده است، از مجموعه برنامه‌هایی تعیین شده در بودجه ۱۴۰۱ در حوزه گردشگری دسته‌بندی مشخصی دارد و مهم‌ترین بخش آن مربوط به سلسله برنامه‌ها و پروژه‌های ناتمام در حوزه گردشگری است که باید سریع‌تر این پروژه‌ها تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد تا تصویر ارزشمندی را در اکوسیستم گردشگری و اقتصادی اصفهان ایفا کند.

مدیر اجرایی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: بخش دیگری از مجموعه برنامه‌هایی تعیین شده در بودجه ۱۴۰۱ در حوزه گردشگری سلسله برنامه‌هایی است که احتمال دارد چندان ضرورت و تأثیری در حوزه گردشگری نداشته باشد، لذا پیشنهاد حذف این برنامه در صورت امکان ارائه شده است تا بودجه آن به دیگر برنامه‌های اولویت‌دار و پیشنهادی تخصیص یابد.

کد خبر 556314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.