بازماندگان حمله قلبی با احتمال کمتر ابتلا به پارکینسون مواجه‌اند

نتایج یک مطالعه بزرگ و سراسری در دانمارک نشان داد که خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در میان افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند نسبت به جمعیت عمومی نسبتاً کمتر است.

به گزارش ایمنا، افرادی که دچار حمله قلبی شده اند در معرض خطر سکته مغزی و زوال عقل عروقی هستند. یک مطالعه جدید نشان داد که آنها ممکن است کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا شوند.

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که با از دست دادن پیشرونده حرکت فیزیکی، از جمله لرزش، گفتار آهسته یا نامفهوم و یا سفتی یا محدودیت دامنه حرکتی برای راه رفتن و سایر فعالیت‌های بدنی مشخص می‌شود. هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و همچنین با تغییرات رفتاری، افسردگی، کاهش حافظه و خستگی همراه است.

پارکینسونیسم ثانویه که علائمی مشابه بیماری پارکینسون دارد، ممکن است در اثر سکته مغزی، داروهای روانپزشکی یا قلبی عروقی یا سایر بیماری‌ها ایجاد شود.

ینس ساندبل، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان دانشگاه آرهوس دانمارک، اظهار کرد: ما قبلاً دریافته بودیم که پس از حمله قلبی، خطر عوارض عصبی عروقی مانند سکته مغزی ایسکمیک یا زوال عقل عروقی به طور قابل توجهی افزایش یافته از اینرو وجود خطر کمتر ابتلا به بیماری پارکینسون تا حدودی تعجب آور بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری پارکینسون حداقل پس از حمله قلبی افزایش نمی‌یابد و نباید برای بیماران نگران‌کننده باشد یا یک تمرکز پیشگیرانه برای پزشکان در پیگیری وضعیت بیماران باشد.

محققان گزارشات بهداشتی خدمات بهداشت ملی دانمارک را بررسی کردند. آنها خطر بیماری پارکینسون و پارکینسونیسم ثانویه را در بین حدود ۱۸۲ هزار بیمار که برای اولین بار بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ دچار حمله قلبی شده بودند و بیش از ۹۰۹ هزار نفر در قالب گروه کنترل که از نظر سن، جنس و سال همسان بودند، مقایسه کردند.

طی یک پیگیری مستمر ۲۱ ساله، تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، خطر ابتلا به پارکینسون در بین افرادی که دچار حمله قلبی شده بودند ۲۰ درصد کمتر بود و همچنین احتمال ابتلا به پارکینسونیسم ثانویه در میان افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند ۲۸ درصد کمتر بود.

منبع: مهر
کد خبر 556259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.