سومین قدرت اقتصادی جهان با بیشترین کسری تجاری مواجه است

سومین اقتصاد بزرگ جهان، ژاپن، در طول یک ماه اخیر با بیشترین کسری تجاری طی هشت سال گذشته مواجه بوده است و صادرات آن کمتر از حد انتظار رشد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، صادرات ژاپن در ژانویه گذشته کمتر از حد انتظار رشد کرد؛ چراکه تولیدکنندگان با فشار ناشی از پایین آمدن تقاضای خارج از کشور برای خودرو مواجه شدند و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با محدودیت‌های عرضه جهانی بودند. طی یک ماه اخیر، سومین اقتصاد بزرگ جهان بزرگ‌ترین کسری تجاری خود را در هشت سال گذشته تجربه کرد؛ زیرا افزایش مداوم هزینه‌های سوخت و مواد خام باعث افزایش واردات شد که بهای آن از کالاهای ارسالی بیشتر بود.

رو به رشد بودن کسری تجاری نشان‌دهنده قرار گرفتن اقتصاد متکی به صادرات در معرض افزایش هزینه‌های کالاها و مواد خامی است که تولیدکنندگان برای تولید کالا در داخل به آن متکی هستند و آمارهای وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهد که صادرات در ژانویه ۹.۶ درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل این کشور افزایش یافته است. این رقم که به دنبال رشد ۱۷.۵ درصدی ماه گذشته آمده، از میانگین پیش‌بینی بازار برای افزایش ۱۶.۵ درصدی در نظرسنجی رویترز کمتر است.

بر اساس آمار منطقه‌ای، صادرات به چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن، طی ۱۲ ماه منتهی به ژانویه ۵.۴ درصد کاهش داشته و اولین انقباض خود را در ۱۹ ماه اخیر برای محموله‌های ضعیف‌تر ماشین‌آلات عمومی به این کشور نشان داده است. محموله‌های ایالات متحده نیز که یکی دیگر از بازارهای کلیدی برای کالاهای ژاپنی است، در ژانویه ۱۱.۵ درصد رشد داشته زیرا محموله‌های قوی‌تر ماشین‌آلات بر کاهش صادرات خودرو غلبه کرده است. از سوی دیگر واردات به ژاپن در سال منتهی به ژانویه ۳۹.۶ درصد افزایش یافته است که در مقابل برآورد میانه برای افزایش ۳۷.۱ درصدی، تراز تجاری را به کسری ۲.۱۹۱ تریلیون ین (۱۸.۹۹ میلیارد دلار) در مقایسه با برآورد متوسط ۱.۶۰۷ تریلیون ین (۱۳.۸۹ میلیارد دلار) کسری می‌رساند.

داده‌های مستقل دولتی نیز حاکی است که سفارش‌های اصلی ماشین‌آلات که به‌عنوان شاخص اصلی مخارج سرمایه‌ای در شش تا ۹ ماه آینده عمل می‌کنند، در دسامبر ۳.۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته که بهتر از کاهش ۱.۸ درصدی مورد انتظار به نظر می‌رسد. تولیدکنندگان انتظار داشتند که سفارشات اصلی پس از افزایش ۶.۵ درصدی در سه ماهه قبل، ۱.۱ درصد در ژانویه تا مارس کاهش یابد. اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ اندکی کمتر از حد انتظار رشد کرد زیرا کاهش موارد ابتلاء به ویروس کرونا به افزایش مصرف کمک کرد، بااین‌حال داده‌های دولتی نشان داد که افزایش بی‌سابقه تعداد موارد مبتلا به نوع امیکرون و قیمت بالای مواد خام چشم‌انداز تنظیم‌شده قبلی را مختل کرده است.

کد خبر 556241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.