ارتقای کیفیت زندگی در ۱۲۰ محله شهر/ ۳۰ اولویت در میز فرهنگ شهرداری بررسی می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ایجاد میز فرهنگ در شهرداری، گفت: در این میز، حدود ۳۰ موضوع به عنوان اولویت در نظر گرفته شده که یکی از آنها موزه اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور در گفت‌وگوی آنلاین با گروه عدالت‌خواه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص مسائل و مشکلات شهری، اظهار کرد: هم‌زمان با آغاز به کار شورای ششم در اصفهان اولویت‌هایی به عنوان رویکرد و جریان اصلی حرکت مدیریت شهری مشخص و به شهروندان معرفی شد.

وی با بیان این‌که رویکرد شورای اسلامی شهر در کنار تاکید بر وظایف ذاتی شهرداری‌ها در حوزه عمران و خدمات شهری، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، افزود: در این راستا چهارچوبی مشخص شد و طی ابلاغیه‌ای به شهرداری ارائه شد تا اقدامات بر اساس آن انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این‌که مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله مسائل مهم در این رویکرد است، گفت: با آسیب‌های اجتماعی متعددی از جمله پدیده کارتن‌خوابی مواجه هستیم که زیبنده شهر و کشور نیست، برای ساماندهی کارتن‌خوابی جلسات مختلفی برگزار شده است؛ اما متولی رفع آسیب‌های اجتماعی تنها شهرداری‌ها نیستند و دستگاه‌های دیگر همچون بهزیستی، نیروی انتظامی نیز وظایفی در این رابطه دارند.

ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در دستور کار است

وی خاطرنشان کرد: در این راستا در گام نخست شهرداری جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها را بر عهده گرفت؛ البته در این مسیر دیدگاه‌ها و پیشنهادات متولیان، دغدغه سمن‌ها و فعالان این عرصه نیز لحاظ شد.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور تاکید کرد: ساماندهی تنها به معنای جمع‌آوری آسیب‌دیدگان و تحویل آنها به مراکز نیست در این رابطه باید به فکر توانمندسازی آنها باشیم، زیرا جمع‌آوری تنها یک درمان موقت است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز اشتغال که با برگزاری دوره‌های آموزشی اتفاقات خوبی را برای آسیب‌دیدگان رقم می‌زنند، تصریح کرد: باید فرصتی به آسیب‌دیدگان داده تا آنها توانمندتر شوند و بعد از بازگشت به اجتماع دوباره به سوی آسیب‌های اجتماعی نروند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پدیده کودکان کار و اینکه شهرداری به تعبیری متولی ساماندهی آنها است، گفت: پیشگیری وظیفه دستگاه‌های دیگر است، اما برای کاهش این آسیب در کنار دستگاه‌های دیگر خواهیم بود.

وی به فعالیت مجموعه‌های فرهنگی و فرهنگسرا در شهر اشاره کرد و افزود: این مراکز می‌توانند با مشاوره، پیشگیری و توانمندسازی به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود کنند تا شاهد چنین صحنه‌هایی که زیبنده شهر نیست، نباشیم.

حجت‌الاسلام مهروری‌پور با تاکید بر اینکه شورا حق عزل و نصب مدیران مراکز فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که در زیرمجموعه مدیریت شهر هستند را ندارد، ادامه داد: رویکرد شورا تصویب لوایح، ابلاغ آنها و نظارت بر فعالیت‌ها است در این راستا مجموعه‌های فرهنگی ورزشی شهر یا در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری قرار دارد و یا بخشی از آن واگذار شده است که اولویت مدیریت شهری در عقد قرارداد و واگذاری این مجموعه‌ها رعایت عدالت است.

وی یکی از اولویت‌های شورای ششم را کاهش تصدی‌گری در فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی و ورزشی دانست و خاطرنشان کرد: با این نگاه بهره‌وری از اقدامات بالاتر و هزینه‌ها کمتر خواهد شد در این راستا می‌توان از ظرفیت گروه‌هایی همچون بسیج، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد بهره برد که یکی از مصادیق اخیر آن برگزاری جشن‌های ایام‌الله دهه فجر بود؛ در این ایام بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و گروه‌های مردمی به مشارکت طلبیده شدند و در کنار شهرداری اقدام به برگزاری رویدادهای این ایام کردند که نتیجه آن مؤثر و قابل ذکر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه امور را باید به مردم واگذار کنیم، اما حمایت از آنها را فراموش نکنیم، افزود: در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه خاصی را به موضوع توانمندسازی اختصاص در سطح مناطق پانزده‌گانه داده‌ایم؛ در این راستا ایجاد بازارچه برای عرضه محصولات تولیدی افرادی که از آسیب‌های اجتماعی ضربه خورده‌اند یا افرادی که می‌خواهند کاری را شروع کنند با کمترین هزینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه سرانه ورزشی شهر اصفهان نسبت به سرانه کشوری بسیار پایین‌تر است، ادامه داد: اقدام عاجل شورای ششم تصویب بودجه در قالب بسته‌های مختلف است، به طور مثال در منطقه ۱۵ شهر اصفهان مجموعه‌های فرهنگی بسیاری وجود دارد، اما مجموعه ورزشی بسیار کم است در این راستا قصد داریم ورزشگاه چند منظوره در آن نقطه ساخته شود تا به سرانه ورزشی منطقه کمک کند.

حجت‌الاسلام مهروری‌پور با اشاره به اینکه باید آمایش و نیازسنجی در مناطق انجام و به دنبال آن ساختارها ایجاد شود، گفت: در مباحث ورزشی و فرهنگی خود شهرداری موضوع را پیگیری می‌کند، اما سیاست شهرداری و تاکید شورای اسلامی شهر بر مشارکت است.

احداث تئاتر شهر به صورت مشارکتی

وی با بیان این‌که اصفهان را به هنرش می‌شناسند و تئاتر ریشه هنر است، افزود: در سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در حوزه هنر و تئاتر اصفهان رقم خورده است و پردیس‌های ایجاد شده که در آستانه بهره‌برداری کامل است از جمله پردیس هنر در خیابان آبشار که در بودجه سال آینده برای تجهیز این مجموعه هنری مبلغی را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ایجاد مرکز تئاتر شهر، گفت: مباحثی در کمیسیون تلفیق در این رابطه مطرح شد تا با مشارکت مرکز تئاتر شهر در چهارباغ احداث شود.

وی با اشاره به ایجاد میز فرهنگ در شهرداری اصفهان اظهار کرد: ۳۰ اولویت ابتدایی در این میز مشخص شده که یکی از آنها ایجاد موزه اصفهان است؛ البته به تازگی موزه‌ای هنری در اصفهان افتتاح شد، اما ایجاد موزه دیگری توسط شهرداری اصفهان در حال پیگیری است.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور درباره رویکرد شورا نسبت به مرمت آثار تاریخی در اصفهان و تأثیر فرونشست بر این آثار، گفت: متولی اصلی مرمت ابنیه تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی است، البته مدیریت شهری شهرداری اصفهان در کنار آنها خواهد بود؛ بسیار متأسف هستیم که گنبدهای اصفهان که به عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای معروف است را در حصار داربست‌ها می‌بینیم و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که این داربست‌ها از ابنیه تاریخی ما رخت بربندد.

وی تاکید کرد: فرونشست دغدغه همه مردم و مسئولان است، باید با این بحران مقابله شود که درمانی کلی نیز دارد. این درمان، جاری شدن آب به صورت پایدار در زاینده‌رود است تا مشکلات کشاورزان و آب و فضای سبز و البته مشکل فرونشست زمین رفع شود.

بودجه کانون‌های فرهنگی شهر برای سال آینده تقویت شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره احیای کانون‌های فرهنگی، گفت: یکی از تأکیدات شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم گفت‌وگوی مستقیم با مردم است که علاوه بر ملاقات‌های مردمی در دفاتر اعضای شورای شهر، در مصلاهای نمازهای جمعه مکان‌های مختلف مثل اصفهان، ملک شهر، سپاهانشهر و رهنان حضور یافته و در قالب میزهای خدمت با مردم گفت‌وگو می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های دیگر شورای اسلامی شهر حمایت از مجموعه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی و هنری بوده که در این راستا جلسات متعددی برگزار شده است، به عنوان مثال شنبه هر هفته با متولیان امور فرهنگی شهر نشست‌هایی داریم که ماحصل آن حمایت از مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی و هنری و تقویت ردیف بودجه حمایتی از این مجموعه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ است.

ارتقای سرانه ورزشی شهر

حجت‌الاسلام مهروی‌پور گفت: کاهش تصدی‌گری نیز از رویکردهای اصلی شورا در این حوزه است با توجه به این‌که شهرداری توان، ظرفیت و نیروی انسانی مکفی برای اداره این فرهنگسراها ندارد، اما از سوی دیگر مجموعه‌ها و کانون‌های فرهنگی مشتاق و فعال داریم که درصدد واگذاری این مکان‌ها به مجموعه‌های مردمی برنامه‌دار و شناسنامه‌دار هستیم.

وی پیرامون سرانه ورزشی شهر اصفهان که حال و روز خوبی ندارند خاصه در رابطه با حوزه ورزش بانوان و برنامه‌های شورای اسلامی شهر برای افزایش باغ‌های بانوان، تصریح کرد: جلسه‌ای با هیئت‌های ورزشی شهر و استان اصفهان داشتیم و دغدغه‌های آنها را شنیدیم، قرار بر این شد با هم‌افزایی ویژه اتفاقات خوبی را در حوزه ورزش استان رقم بزنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که در شورای اسلامی شهر، کمیته ورزش نیز فعال است و موضوعات مختلف این حوزه در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث سرانه ورزشی مناطق پانزده‌گانه، اعتبارات خوبی برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است و قطعاً رصد می‌کنیم که مباحث مربوط به ورزش مانند ایجاد ورزشگاه‌ها در محلات به سرانجام برسد.

وی افزود: به موضوع ایجاد مراکز ورزشی بانوان تاکنون به صورت مناسب ورود نشده است، در حالی که قطعاً ورزش بانوان نیازمند مجموعه‌های ورزشی مختص آنها با رعایت ضوابط شرعی است تا با فراغت بال و امنیت کامل ورزش کنند.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور ادامه داد: یکی از رویکردهای شورا در بررسی بودجه، احداث پردیس‌های خانواده محور به عنوان یکی از ارکان شهر دوستدار خانواده است در این پردیس‌ها همه نیازهای اعضای یک خانواده دیده شده است و این رابطه منطقه ۱۲ و منطقه پنج به صورت مصداقی در این عرصه ورود کرده‌اند.

وی اظهار کرد: به طور کلی به دنبال ارتقای سطح تفریح و نشاط مردم هستیم و باید باغ‌های بانوان بازتعریف شود تا با ایجاد باغ‌های به‌روز این نیاز شهر را نیز برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: متولی اصلی ورزش مردم شهر به صورت رسمی شهرداری نیست و اداره کل ورزش و تربیت بدنی باید جوابگو کمبودها باشد.

وی در بحث دوچرخه‌سواری بانوان در شهر، گفت: مسیر مخصوص دوچرخه سواری در بخش‌هایی از نقاط شهر ایجاد شده است، اما قطعاً باید باز تعریف شود که امنیت دوچرخه سواری دیده شود، اما برای دوچرخه سواری بانوان حفظ شئونات اسلامی و تأکیدات اسلامی حتماً باید رعایت شود در این راستا باید اماکن ورزشی مخصوص و باغ‌های بانوان توسعه یابد.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور تاکید کرد: معتقدم از باب هم‌افزایی و استعدادیابی در بخش ورزش باید نشست‌هایی را با هیئت‌های ورزشی و متولیان امر برای رسیدن به یک سند راهبردی پیش ببریم تا در کنار ورزش همگانی که وظیفه این حوزه است، در راستای ورزش قهرمانی نیز اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار ورزش همگانی که مهم‌ترین وظیفه مدیریت شهری است باید در ورزش قهرمانی هم پیش برویم البته آن چیزی که در بحث قانون برای شورای اسلامی شهر مطرح شده بحث ورزش‌های همگانی است و قانون اجازه ورود به بخش قهرمانی را نمی‌دهد، اما از طریق جام‌هایی زیادی که در عرصه‌های مختلف از طریق معاونت ورزش شهرداری برگزار می‌کنیم، مانند جام‌های دهه فجر، استعدادهای موجود در مناطق مختلف شناسایی می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب طرح شفافیت در شورای اسلامی شهر، گفت: نگارش این طرح از اوایل کار دوره ششم شورای اسلامی شهر و از مردادماه ۱۴۰۰ انجام شد و در نهایت دی‌ماه به تصویب رسید؛ از مهم‌ترین نکات این طرح تشکیل کمیته سلامت اداری است که بسیاری از انتصابات در این کمیته بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد سامانه نظارت همگانی یا همان سامانه سوت‌زنی اتفاق مبارک دیگری است که در قالب طرح شفافیت رقم خورد، این سامانه در سایت شورا قرار دارد و مردم از این طریق به صورت مستقیم با اعضای شورای اسلامی شهر در ارتباط خواهند بود و در این راستا اگر قرار باشد موضوعی را به حراست و دستگاه‌های نظارتی منتقل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور تصریح کرد: شناسایی گلوگاه‌های فساد و رانت از دیگر مصادیق این طرح است که در این رابطه هوشمندسازی شهری راهکار خوبی برای مقابله با دلالی و رانت بازی در شهرداری است، در واقع و هرچه فضا شفاف باشد مردم بهتر می‌توانند مطالبه کنند.

وی اضافه کرد: مشخص شدن آرای اعضای شورای در تصویب طرح‌ها از الزامات طرح شفافیت است که به‌زودی به صورت عمومی اعلام خواهد شد و مدت زمانی هم مشخص کردیم تا زیرساخت‌های لازم برای الزامات طرح شفافیت به طور کامل مهیا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در بحث اعلام اموال اعضای شورای اسلامی شهر هم موافق هستیم و من هم از اعلام‌کننده‌های اموال خواهم بود.

وی با بیان این‌که پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۱ در معرض عموم مردم قرار گرفته است و این اتفاق مبارک انجام گرفت، ادامه داد: این پیش‌نویس از طریق مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در اختیار نخبگان و متخصصان امر قرار گرفت تا از نظرات مشورتی آنها بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور با اشاره به افزایش شش برابری اعتبارات بخش مربوط به نظافت شهری در چهار ساله، گفت: قسمت عمده بودجه شهر به حوزه خدمات شهری و نظافت شهر تعلق می‌گیرد و شهر اصفهان در این زمینه نمونه است که جای تقدیر از مجموعه خدمات شهری دارد، اما نکته حائز اهمیت این است که با بررسی اجمالی صورت گرفته متوجه شدیم هزینه نظافت شهر شش برابر نسبت به چهار سال گذشته افزایش داشته است ولی سطح پرداختی به مأموران شهرداری در زمینه نظافت شهری علی‌رغم تلاش فراوان در چهار سال پایین بوده است با آنکه اعتبارات پیمانکاران در این زمینه شش برابر شده بود، لذا به طور جدی به دنبال افزایش حقوق کارگران خدمات شهری هستیم.

وی در خصوص درآمدهای پایدار شهری گفت: مخالف شهرفروشی هستم؛ چراکه شهر امانتی در دست ما است و هر چه شهر به این شکل گسترش پیدا کند، قطعاً اتفاقات جنبی که آسیب‌زا نیز است به وجود می‌آید، لذا باید به سمت درآمد پایدار برویم و از تراکم فروشی و عوارض ساخت و ساز و هوافروشی ارتزاق نکنیم.

ضرورت توجه به محلات کم برخوردار

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای تحقق درآمد پایدار شهر دو رویکرد مطرح است یکی سیاست کلان که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و در سطح شهرداری اصفهان مهمترین بحث در باب درآمدهای پایدار موضوع تقویت مشارکت عمومی و سرمایه‌گذاری در امور مختلف چون فضای عمرانی، فرهنگی و تفریحی مطرح شده که در مصادیق متعدد قابل انجام است.

وی تاکید کرد: اگر به سمت برنامه‌های مشارکتی حرکت کنیم درآمد پایدار محقق می‌شود که در این صورت فقط حداکثر ۳۰ درصد از بودجه شهرداری از عوارض ساختمانی تأمین خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور ادامه داد: امید داریم سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای تحقق قول‌های داده شده به مردم باشد، به طور مثال درصدد هستیم ۹۰ درصد الکترونیکی سازی پرونده‌های ساختمانی در سال آینده محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی شهرداری توجه ویژه به محلات کم برخوردار است؛ یکی از محلات کم برخوردار که قرار است بازآفرینی شود، محله همت آباد منطقه شش شهرداری است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بررسی روند بودجه شهرداری سعی کردیم برای حوزه خدمات شهری منطقه شش مثل ایجاد فضای سبز و سرانه ورزشی اعتبارات خاص و ویژه‌ای اختصاص دهیم تا تملک‌های خاص صورت گیرد.

وی افزود: به مناطق کم‌برخوردار ورود جدی خواهیم داشت و در این راستا تا پایان عمر شورای ششم نزدیک به ۱۲۰ محله شهر اصفهان ویژه نگاه خواهد شد؛ در این راستا نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای محلات کم‌برخوردار دیده شده است.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور در خصوص نحوه به‌کارگیری نیروهای جدید در مدیریت شهری، تصریح کرد: انتصابات و عزل از پست در شهرداری با نظر شورای شهر نیست، اما به‌کارگیری نیروی جدید به انحای مختلف ممنوع بوده است، اما با توجه به روند بازنشسته شدن نیروها در شهرداری باید یک بازنگری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌کارگیری نیروهای متخصص و انقلابی قطعاً خوب است اما عملکرد تازه منصوب شده‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، جریان مطالبه‌گری مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید این روند پیگیری شود تا مسئولان نیز در عرصه خدمت بهتر خدمت‌گزار باشند.

کد خبر 556085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.