امروز سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی غربی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد روز پنج‌شنبه -بیست‌وهشتم بهمن ماه- ساعت ۰۱:۳۱ به بیشترین جدایی خود از خورشید خواهد رسید.

فاطمه‌فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد در ظهور صبح‌گاهی خود پنج‌شنبه -بیست‌وهشتم بهمن ماه- ساعت ۰۱:۳۱ به بیشترین جدایی خود از خورشید خواهد رسید. از مختصات رصدخانه لارستان سیاره تیر ساعت ۰۵:۰۱ طلوع می‌کند و با قدر صفر در آسمان ما به شدت می‌درخشد. تا زمان طلوع خورشید تیر گریزپای به ارتفاع ۱۷ درجه‌ای بالای افق می‌رسد. زاویه‌ی کشیدگی، زاویه‌ای است میان خورشید و سیاره که زمین به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می‌دهد که در مسیر مدارش به خورشید، در مماس با ناظر زمینی باشد.

وی افزود: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره‌ی منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است، بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است. مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد. برای رصد این پدیده فقط دقایقی قبل از طلوع خورشید فرصت دارید که البته باید افقی باز در سمت جنوب شرقی داشته باشید. عطارد نیز مانند ماه، دوره هلالی دارد و در این زمان بیشتر از نصف این سیاره روشن است.

کد خبر 556073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.