طرح‌های شهری براساس واقعیت‌ها تهیه شود

یک دکترای طراحی شهری گفت: طراحان، برنامه‌‎ریزان و مدیران شهری باید از پایبندی صرف به اصول و قواعد دیکته شده بپرهیزند و تا حد امکان قواعد حاکم بر برنامه‌های خود را بر اساس واقعیت‌های موجود شهر تنظیم کنند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گونه‌شناسی بافت‌های شهری و برنامه‌ریزی بر مبنای ویژگی هریک از بافت‌های شهر اهمیت زیادی دارد که بخش مهمی از روند تهیه طرح‌ها و برنامه‌های شهری است.

وی افزود: طرح‌ها و برنامه‌هایی که بدون در نظر داشتن ویژگی‌های محیطی تهیه می‌شود، معمولاً قابلیت اجرا ندارد و اهداف مورد نظر مدیران و برنامه‌ریزان را محقق نمی‌کند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی و فرهنگی و دیدگاه شهروندان نسبت به شهر و فضاهای شهری در کنار ویژگی‌های کالبدی دارای اهمیت است و باید حتماً در فرآیند طراحی فضاها یا تغییر در محیط شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اصول و ضوابط کلی برای طراحی فضاهای شهری وجود دارد، اما این ضوابط در جزئیات پهنه‌های مختلف شهر قطعاً متفاوت خواهد بود؛ لذا نیاز است طرح‌ها و برنامه‌ها به منظور کارایی و اثرگذاری بیشتر انعطاف‌پذیر باشد.

سجادزاده تصریح کرد: زمانی که مدیران تصمیم می‌گیرند ماهیت و عملکرد یک کریدور یا فضای شهری را تغییر دهند، علاوه بر طراحی مناسب باید با به بافت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی نیز توجه کنند، زیرا بافت کالبدی تنها صورت و ظاهر است و آنچه موجب زنده نگه‌داشتن و حیات شهری می‌شود، اجتماع مردمی و رضایت‌مندی آنها است.

وی گفت: طراحان، برنامه‌ریزان و مدیران شهری باید از پایبندی صرف به اصول و قواعد دیکته شده بپرهیزند و تا حد امکان اصول و قواعد حاکم بر برنامه‌های خود را بر اساس واقعیت‌های حال حاضر شهر تنظیم کنند.

کد خبر 556064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.