۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
مجردها خانه‌دار می‌شوند؟

درحالی‌که پیش‌ از این محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان از امکان ثبت‌نام مردهای بالای ۴۵ سال و بیماران خاص مجرد در نهضت ملی مسکن با مصوبه هیئت‌ وزیران خبر داده بود، به‌تازگی ثبت‌نام سایر مجردها با سن کمتر و البته به‌ شرط تاهل در زمان تحویل مسکن نیز امکان‌پذیر شده است .

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تاکنون سه میلیون و ۱۷۹ هزار متقاضی در سامانه ثمن برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند؛ ضمن آنکه یک میلیون و ۴۶۰ متقاضی در پنج فاز ثبت‌نامی طرح اقدام ملی مسکن بار دیگر در فرآیند پالایش برای نهضت ملی مسکن قرار خواهند گرفت.

به این ترتیب درحال‌حاضر واجد شرایط بودن یا نبودن چهار میلیون و ۶۳۹ هزار متقاضی ثبت‌نام کرده برای طرح‌های مسکنی دولت در فرآیند پالایش نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در میان آماری که از متقاضیان نهضت مسکن ملی ارائه می‌شود، حدود ۳۵۰ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان این طرح را مجردها شامل می‌شوند.

جریان از این قرار است که در نیمه آبان ماه سال جاری توسط وزیر راه و شهرسازی از بررسی ثبت‌نام افراد مجرد در نهضت ملی مسکن بدون محدودیت سنی خبر رسید مبنی بر آنکه با شرط تأهل در زمان تحویل، متقاضیان می‌توانند در نهضت ملی مسکن (قانون جهش تولید) ثبت‌نام کنند.

سرانجام ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال از بیستم دی در ۱۶ استان کشور آغاز شد که ابتدا قرار بر بسته شدن سامانه در ۲۰ بهمن‌ماه بود، اما با توجه به تقاضای فراوان برای تمدید، بر اساس تصمیم اتخاذ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، ثبت‌نام مردهای مجرد تا بیست‌ونهم اسفند ۱۴۰۰ تمدید شد.

شرط تأهل برای متقاضیان مجرد نهضت ملی مسکن

حال با توجه تمدید مهلت ثبت‌نام مجردها برای طرح نهضت ملی مسکن ملی، پرسش‌هایی مطرح است. این چنین که آیا زنان مجرد هم امکان ثبت‌نام مسکن‌های نهضت ملی را دارند یا این طرح فقط شامل حال مردهای مجرد می‌شود؟ در صورت متأهل نبودن در زمان مقرر، تکلیف هزینه‌های پرداخت شده توسط متقاضیان چه می‌شود؟

همان‌گونه که اشاره شد ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال از بیستم دی در ۱۶ استان کشور ازجمله تهران آغاز شده و متقاضیان برای ثبت‌نام باید سابقه سکونت پنج ساله در شهر مورد نظر خود را داشته باشند. از سوی دیگر فرم "ج" متقاضیان در هنگام ثبت‌نام باید سبز باشد و در هنگام عقد قرارداد باید تعهد محضری برای متأهل شدن بدهند.

در صورتی که متقاضیان مجرد در موعد تحویل واحدها متأهل نشده باشند، علاوه بر هزینه زمین و ساخت‌وساز، تمامی تخفیفات مربوط به پروانه ساختمانی، تسهیلات، مالیات و … برای آن‌ها حذف و واحد مسکونی به قیمت روز محاسبه و تحویل آن‌ها خواهد شد.

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکان ثبت نام مجردها در این طرح، اظهار می‌کند: خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند. این افراد باید سابقه سکونت پنج ساله را در شهر مورد تقاضای خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه امکان ثبت‌نام مجردهای ۲۳ تا ۴۵ سال، هم وجود دارد، می‌افزاید: این دسته از مجردان اکنون امکان ثبت‌نام دارند و تا هنگام واگذاری زمین باید بر اساس قانون رفتار شود. چراکه این اقدام باهدف تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده انجام شده است. با این حال افراد متأهل، زنان خودسرپرست، زنان مطلقه و نخبگان علمی با معرفی بنیاد نخبگان و بیماران خاص با معرفی از وزارت بهداشت نیاز به ارائه شرط تأهل ندارند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح می‌کند: با وجود فرصت باقی‌مانده برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای هر استان، سامانه باز است و اگر کسی فرصت ثبت‌نام نداشته، این امکان برایش فراهم است تا ثبت‌نام کند.

صفر تا صد آگاهی از قوانین نهضت ملی مسکن برای مجردها

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان مجرد می‌گوید: شرایط عمومی ثبت‌نام اولیه این‌گونه است که امکان ثبت‌نام صرفاً برای متقاضیان مرد مجرد (بین ۲۳ سال تمام تا ۴۴ سال تمام) مجاز است که داشتن حداقل ۲۳ سال تمام سن در هنگام ثبت‌نام ضروری است.

وی می‌افزاید: نداشتن سابقه مالکیت مسکن یا زمین با کاربری مسکونی بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی از دیگر شرایط است. همچنین استفاده نکردن از امکانات و تسهیلات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی از تاریخ ۱۳۵۷/۱/۱ مورد دیگر برای امکان ثبت‌نام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان توضیح می‌دهد: در صورت تأهل، همسر متقاضی در هنگام تحویل واحد باید دارای شرایط قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن باشد (فاقد مالکیت خصوصی و دارای فرم «ج» سبز) باشد.

قاری‌قرآن می‌گوید: در صورتی که فرد پس از تحویل واحد مسکونی از همسر خود جدا شود فرم «ج» هر دو زوج تا پنج سال پس از وقوع طلاق قرمز باقی خواهد ماند و در این مقطع زمانی که پنج سال پس از وقوع طلاق تعیین شده است، امکان استفاده از تسهیلات دولتی مسکن را نخواهد داشت.

به گفته وی، دارا بودن سابقه سکونت در شهر محل تقاضا براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر تحویل عقدنامه ازدواج رسمی قبل از انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی از دیگر موارد قابل توجه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ارتباط با شرایط انعقاد قرارداد و تحویل واحد مسکونی به متقاضی مجرد اظهار می‌کند: در اتصال کلیه متقاضیان ثبت‌نامی به پروژه‌ها و تحویل واحدها، اولویت با متقاضیان متأهل است. اولویت‌بندی متقاضیان در هر استان یا شهر براساس شاخص‌هایی از جمله تعداد متقاضیان واجد شرایط و امکانات موجود در هر استان یا شهر اعلام خواهد شد.

قاری‌قرآن تصریح می‌کند: نهایی شدن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد با متقاضی در زمان انجام انتخاب واحد پروژه تخصیصی براساس ضوابط ابلاغی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و منوط به واریز سهم آورده ابلاغی، ارائه عقدنامه رسمی ازدواج به اداره کل راه و شهرسازی استان یا شهرستان و درج آن در سامانه است.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف زنلن مجرد برای استفاده از این طرح چه می‌شود می‌گوید: زنان مجرد بالای ۳۵ سال می‌توانند ثبت‌نام کنند ولی بانوان ۲۳ سال تا ۳۵ سال امکان ثبت‌نام ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان یادآور می‌شود: البته اگر خانمی مجرد و سرپرست خانوار باشد (یعنی قبلاً ازدواج کرده و سرپرست فرزند باشد) می‌تواند در این طرح ثبت‌نام کند.

قاری‌قرآن تأکید می‌کند: در مجموع اگر مرد یا زنی مجرد اما سرپرست خانوار باشد، می‌تواند در این طرح شرکت کند؛ به این معنی که قبلاً ازدواج داشته و اکنون با فرزندان خود زندگی می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: برای قانون‌گذار، متأهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. قانون برای سرپرستان خانواده، محدودیت سنی نگذاشته است چراکه این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 556048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.