۶۰ درصد جرایم آنلاین در اصفهان اقتصادی است/رشد ۳۹ درصدی جرایم سایبری

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه لینک‌های آلوده، تبلیغات کلاه‌بردارانه در سایت دیوار و تبلیغ در اینستاگرام از عمده تهدیدهای فضای مجازی در استان اصفهان است، گفت: نرخ افزایش جرایم اقتصادی در اینترنت حدود ۶۰ درصد و ۴۰ درصد دیگر جرایم اجتماعی و اخلاقی است.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون رشد جرایم سایبری در استان اصفهان، اظهار کرد: پلیس فتا موفق به کشف ۹۹ درصد جرایم سایبری در استان می‌شود اما از زمانی که یک جرم وقوع پیدا می‌کند تا زمانی که موفق به کشف جرم شویم و حق بزه‌دیده را به او برگردانیم، شوک روانی و استرس زیادی به مال‌باخته وارد می‌شود.

وی افزود: در عین حال اگر آن جرم آنلاین، جرمی اقتصادی باشد، بزه‌دیده را متحمل زیان‌های اقتصادی و زندگی او را با مشکل مواجه می‌کند؛ موضوعی که جبران آن نیز سخت به نظر می‌رسد. همچنین بازه زمانی احقاق حقوق بزه‌دیده زمان‌بر است.

پیامک انقضای کارت بانکی؛ ترفند جدید مجرمان اینترنتی

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با اشاره به رشد جرایم سایبری در استان، ادامه داد: متأسفانه جرایم سایبری استان ۳۹ درصد افزایش داشته است و روندی روبه رشد را نشان می‌دهد. وقوع جرایم اقتصادی مانند برداشت‌های غیرمجاز از حساب و کلاه‌برداری‌های اینترنتی نیز افزایش شدیدی داشته است. یکی از علل برداشت‌های غیرمجاز، افزایش بازنشر لینک‌های آلوده از طریق پیامک‌ها در تلفن همراه است. در این رابطه باید وزارت ارتباطات به کمک شهروندان بیاید، این‌گونه می‌توانیم چنین مسائلی را بهتر مدیریت کنیم.

وی افزود: شگردهای مجرمان سایبری و هکرها روزبه‌روز تغییر می‌کند. تا چندی پیش مسئله ابلاغیه سامانه ثنا و دادگستری و طرح شکایت و اخطارهای امنیتی مطرح بود، در برهه‌ای دیگر پرداخت قبض برق مطرح شد اما نمونه جدیدی که همین امروز کشف کردیم، ارسال پیامکی برای شهروندان بود که در آن به منقضی شدن اعتبار کارت‌های بانکی اشاره شده است.

سرهنگ مرتضوی ادامه داد: ضمن ارسال این پیامک، لینک آلوده‌ای نیز برای شهروندان ارسال و آن‌ها را به درگاه موردنظر مجرمان هدایت می‌کرد که تبعات آن دسترسی هکر به منابع اطلاعاتی تلفن همراه، رمز دوم و برداشت‌های غیرمجاز است. از شهروندان درخواست می‌کنیم مواظب چنین شگردهایی باشند.

۶۰ درصد جرایم اینترنتی اقتصادی و ۴۰ درصد اجتماعی است

وی ادامه داد: موضوع دیگر، رشد کلاه‌برداری‌های اینترنتی است که بیشتر متوجه صفحات تبلیغ در اینستاگرام است؛ همچنین تبلیغات کلاه‌بردارانه در سایت دیوار از مهم‌ترین مواردی است که با آن‌ها مواجه هستیم.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با اشاره به افزایش جرایم آنلاین در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه، افزود: رشد جرایم سایبری استان در ۱۰ ماه گذشته ۳۹ درصد بوده است. نرخ افزایش جرایم اقتصادی در اینترنت حدود ۶۰ درصد و ۴۰ درصد دیگر جرایم اجتماعی و اخلاقی است.

وی درخصوص مصادیق جرایم اخلاقی و اجتماعی در فضای مجازی، ادامه داد: مواردی مانند هک، نفوذ، انتشار محتوای خصوصی و تهدید از جمله این موارد است؛ بخشی از هک و نفوذ در جرایم اجتماعی نیز ناشی از انتشار لینک‌های آلوده و دسترسی‌های غیرمجازی است که به این واسطه به وجود می‌آید.

از ورود به لینک‌های ناشناس خودداری کنید

سرهنگ مرتضوی در توصیه به شهروندان اظهار کرد: مردم از ورود به لینک‌هایی که توسط شماره‌های شخصی ارسال می‌شود یا شماره پنل‌های ناشناس جدا خودداری کنند و آن پیام را ابتدا به پلیس فتا گزارش کنند و سپس آن را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: در کلاه‌برداری‌ها نیز متوجه تبلیغات در سایت دیوار و تبلیغات اینستاگرامی باشند؛ زیرا احتمال کلاه‌برداری در این سایت‌ها بالا است. همچنین در صورتی که شهروندان مورد کلاه‌برداری از طریق فضای مجازی قرار گرفتند، در نخستین اقدام می‌توانند با پلیس فتا از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس حاصل کنند.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان افزود: چنان‌چه نیاز به اقدام فوری باشد، پلیس فتا این اقدام را انجام می‌دهد و در قدم بعدی آن‌ها به دادگستری استان راهنمایی می‌شوند.

سرهنگ مرتضوی درخصوص فعالیت سایت‌های شرط‌بندی و قمارآنلاین، تصریح کرد: روند قماربازی در فضای مجازی با توجه به اینکه اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا در حال انجام است، نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است؛ اما در عین حال وجود آن را نفی نمی‌کنیم. چنان‌چه شهروندان در این زمینه اطلاعاتی دارند، می‌توانند با شماره تلفن یاد شده در میان بگذارند.

کد خبر 556016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.