یادمان شهدای قیام ۲۹ بهمن توسط شهرداری تبریز برگزار می‌شود

یادمان شهدای قیام بیست‌ونهم بهمن تبریز با حضور پیشکسوتان و چهره‌های انقلابی این شهر در سالن همایش‌های شهرداری مرکز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم انقلابی تبریز در بیست‌ونهم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۶ به مناسبت بزرگداشت چهلمین روز شهدای قیام نوزدهم دی‌ماه قم دست به قیام زده و مدتی کنترل شهر را از دست مأموران رژیم خارج کردند، اما به دستور استاندار، ارتش وارد عمل شد و ده‌ها نفر را به شهادت رساند و صدها نفر را زخمی کرد و در نهایت کنترل شهر را به دست گرفت.

این قیام باعث ایجاد سنت «چهلم‌ها» در کشور ایران شد و قیام مردمی را از شهری به شهر دیگر سرایت داد و به ترتیب یزدی‌ها، شیرازی‌ها، جهرمی‌ها، کازرونی‌ها و نهایتاً همه ایران به پا خاستند که این اعتراضات در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

تاریخ معاصر آذربایجان، در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات ایران ایفا کرد؛ قیام مردم تبریز در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و قیام بیست‌ونهم بهمن ۱۳۵۶ علیه محمدرضا شاه که هر دو تأثیر شگرفی در روند تاریخ معاصر ایران به جا گذاشته است.

به گزارش ایمنا، یادمان شهدای قیام بیست‌ونهم بهمن‌ماه تبریز با حضور پیشکسوتان و چهره‌های انقلابی این شهر از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ امروز (چهارشنبه) توسط شهرداری منطقه پنج تبریز برگزار خواهد شد.

کد خبر 555963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.