خارج شدن کردآباد از بن‌بست با اجرای خیابان ۳۵ متری/ ایجاد تحول اساسی در ۴ محله

"کردآباد" یکی از محله‌های منطقه چهار شهرداری اصفهان است که ساکنان آن از سال‌ها پیش، از زندگی در محله‌ای بن‌بست با حداقل امکانات، خانه‌هایی متراکم و معابری کم‌عرض رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محله کردآباد در حریم شهر اصفهان و در مجاورت مناطق چهار و ۱۵ شهرداری قرار دارد و علی‌رغم این‌که بارها وعده‌هایی از سوی مسئولان مبنی بر از بن‌بست خارج شدن کردآباد داده شده است، اما تاکنون تلاش‌ها برای رفع مشکلات اساسی ساکنان این محله از جمله اصلاح محورهای ارتباطی ناقص و نبود مسیری برای دسترسی به مرکز شهر اصفهان بی‌ثمر مانده است.

در این دوره مدیریت شهری که بر موضوع محله‌محوری تاکید شده است، بارقه‌های امید در دل ساکنان محله کردآباد برای رفع مشکل چندین ساله روشن شده است؛ زیرا یکی از محلات مدنظر در اجرای این طرح، کردآباد است و در حال حاضر مصوبه‌ای مبنی بر ایجاد یک کمربندی یا جاده دسترسی با عرض ۳۵ متری برای آن مطرح شده است که با اجرای آن سه محله کردآباد، سواردز و کلمان از بن‌بست خارج می‌شود.

محمدحسین جعفری‌ فشارکی، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بر اساس شعار "محله‌محوری" شهردار اصفهان، در منطقه چهار شهرداری از میان ۱۷ محله، رسیدگی ویژه به چهار محله را برای تمرکز اعتباری و عمرانی در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین محلاتی که از قدیم‌الایام نام آن زبانزد بوده، محله "کردآباد" است که از به‌هم پیوستگی سه محله به نام‌های کردآباد، کلمان و سواردز تشکیل شده است، بر این اساس درخواست کردیم این سه محله در قالب یک محله برای منطقه چهار در نظر گرفته شود.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان این‌که محله شاخص دوم، کلمه‌خواران در خیابان مشتاق روبه‌روی بیمارستان چمران است که برای تحول در سال ۱۴۰۱ به شهرداری مرکزی معرفی شده است، می‌افزاید: در سال آینده تحول اساسی در این چهار محله ایجاد خواهیم کرد، لذا در ردیف‌های بودجه ۱۴۰۱ نیز اعتبارات لازم در نظر گرفته شد و مورد تأیید اعضای شورای اسلامی شهر نیز قرار گرفت.

وی خاطرنشان می‌کند: در این راستا کمیته‌ای در محلات برای پیگیری امور فرهنگی، عمرانی، خدماتی، آزادسازی و زیباسازی در محلات یاد شده تشکیل داده‌ایم، حتی انجام بعضی اقدامات در محلات را از امسال آغاز کردیم که نمونه بارز آن ساماندهی ورودی محله کلمه‌خواران است، لذا پیشنهادات لازم را به کمیسیون ماده پنج برای تغییر کاربری بعضی از اراضی اعلام کردیم.

جعفری‌فشارکی خاطرنشان می‌کند: تعیین محلات در مناطق در راستای شعار محله‌محوری به این معنا نیست که در دیگر محلات اقدامی انجام نخواهد شد، قطعاً امور جاری و معمول همچون جدول‌گذاری، آسفالت و دیگر اقدامات انجام خواهد شد، اما در محلات مورد نظر اقدامات بنیادی، اساسی و تحولی انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: توسعه و تحول محلات باعث جذب سرمایه‌گذاران مختلف برای ورود به عرصه‌های متعدد خواهد شد و نویددهنده رشد و شکوفایی خواهد بود.

اجرای مصوبه جاده دسترسی محلی در کردآباد از سال آینده

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با اشاره به خارج شدن محله کردآباد از بن‌بست با اجرای طرح محله‌محوری، می‌گوید: یکی از مشکلات مورد تاکید شهروندان، خروج محله کردآباد از بن‌بست و برقراری امکان دسترسی آسان و مناسب به حمل‌ونقل عمومی شهر است.

جعفری‌فشارکی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مصوبه‌ای مبنی بر ایجاد یک کمربندی یا جاده دسترسی با عرض ۳۵ متری داریم که اجرای آن محلات کردآباد، سواردز و کلمان را از بن‌بست خارج می‌کند.

وی می‌افزاید: با توجه به این مصوبه برای آزادسازی و اجرای جاده دسترسی محلی در سال ۱۴۰۱ اقدام خواهیم کرد، البته برآورد اولیه هزینه آزادسازی طرح ۲۲۰ میلیارد تومان تعیین شده است که علی‌رغم کمبود اعتبارات و بودجه، این تعهد را به شهروندان داده‌ایم که اجرای این طرح را در اولویت قرار دهیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: یکی از امتیازاتی که ساکنان چنین محلاتی دارند و نباید از سوی مسئولان نادیده گرفته شود، پشتکار و تعامل و همراهی آنها با خدمان خود در شهرداری است، مشارکت مردم محله برای بهسازی و زیباسازی محلات در این منطقه بسیار قابل تحسین است.

افزایش ۳۷ درصدی بودجه منطقه چهار برای سال ۱۴۰۱

وی در تشریح میزان بودجه منطقه چهار، اظهار می‌کند: بودجه سال جاری این منطقه ۳۲۵ میلیارد تومان است که با توجه به بحث محله‌محوری، سال آینده با افزایش ۳۷ درصدی به حدود ۴۴۳ میلیارد تومان می‌رسد.

جعفری‌فشارکی با بیان این‌که حدود ۲۵ درصد بودجه سال آینده شهرداری منطقه چهار برای تحقق موضوع ارتقای سطح کیفی محلات و پروژه محله‌محوری اختصاص می‌یابد، ادامه می‌دهد: تاکید داریم که به صورت اساسی باید در محلات شاخص تحول ایجاد شود، البته این به آن معنی نیست که از امور دیگر محلات منطقه غافل می‌شویم.

وی با اشاره به پروژه‌هایی منطقه، می‌گوید: با توجه به اجرای پروژه عظیم میدان شهدای هسته‌ای و این‌که در حال حاضر با بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان بدهی مرتبط به تملک اراضی پروژه میدان شهدای هسته‌ای روبه‌رو هستیم، پروژه‌های کوچک مقیاس را در ایام دهه‌فجر امسال به بهره‌برداری رساندیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با تاکید بر اجرا ی پروژه‌های راهگشا در مشکلات مردم، اظهار می‌کند: با توجه به ترافیک سنگین چهارراه علامه امینی از سمت باغ غدیر، اجرای راست‌گرد این نقطه از شهر با آزادسازی اراضی موزه دفاع مقدس در نتیجه تعامل و همکاری مسئولان این موزه انجام و مشکل چند ساله ترافیکی چهارراه علامه امینی رفع شد.

وی ادامه می‌دهد: آسفالت سطح مناطق و محلات، پیاده‌روسازی‌ها، اصلاح هندسی میدان پردیس به عنوان یکی از گلوگاه‌های دردسرساز، مذاکره با مالکان چند گلوگاه محله کردآباد برای آزادسازی و تملک از جمله اقدامات انجام شده در دهه‌فجر امسال بوده است.

جعفری‌فشارکی تاکید می‌کند: برای رفع مشکل ترافیکی ورودی مشتاق به سمت خیابان بازارچه که جزو خیابان‌های پر ترافیک منطقه است، توافق‌های خوبی انجام شده است و تا قبل از پایان سال جاری آزادسازی آن انجام خواهد شد.

۸۵ درصد اراضی منطقه ۴ در حریم است

وی با بیان این‌که ۱۵ درصد وسعت منطقه چهار در محدوده قانونی و ۸۵ درصد آن در حریم شهر قرار دارد، می‌گوید: طبق قانون، شهرداری امکان اجرای فعالیت‌های عمرانی، تفکیکی و صدور مجوز در حریم شهر را ندارد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در حریم واقع شدن اراضی منطقه بدان معنا است که شهرداری هیچ گونه حرکتی نمی‌تواند در آن انجام دهد و علاوه بر این باید مراقب باشد که تخلفات ساخت و ساز در آن محدوده انجام نشود.

وی می‌گوید: تنها ۱۵ درصد از اراضی منطقه چهار داخل محدوده قرار دارد و شهرداری می‌تواند برای اراضی آن پروانه ساختمانی صادر کند، لذا در تعامل با مدیر طرح تفصیلی شهر و معاون شهرسازی شهردار که تیم بسیار مجرب و همدل هستند، سعی در تبدیل این چالش به یک ظرفیت مطلوب برای منطقه هستیم.

جعفری‌فشارکی با بیان این‌که ۷۰۰ هکتار از اراضی جنگلی شرق اصفهان و معادل ۲۵ درصد از فضای سبز شهر اصفهان در مجاورت کوه نخودی واقع شده است، می‌افزاید: این کوه با ایجاد زیرساخت‌های لازم، قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری و تفرجگاهی خانوادگی با عنوان کوه صفه دوم اصفهان را دارد و شهرداری از این پتانسیل استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در صدد استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت احداث رستوران‌های سنتی، پیست دوچرخه‌سواری و موتورسواری در ارتفاعات کوه نخودی هستیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: کوه نخودی هیچ‌گونه آلودگی ندارد، زیرا بادهای غالب ۱۲۰ روزه از شرق به غرب اصفهان می‌وزد؛ از این‌رو با توجه به همجواری با فضای سبز و پتانسیل‌های خوب، از سرمایه‌گذاران جهت اجرای پروژه‌ها دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر شهر رویاها و هتل نیمه‌کاره در مجاورت کوه نخودی قرار دارد که می‌توان این ظرفیت‌ها را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

کد خبر 555824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.