سیر تا پیاز ماجرای دوپینگ ورزشکار روسی در المپیک زمستانی پکن

یک اشتباه بزرگ از دختر نوجوان و ۱۵ ساله روسیه‌ای، کل مسابقات المپیک زمستانی پکن را تحت‌تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند وقت است که دنیای ورزش با یک اتفاق جنجالی روبه‌رو است. ورزشکار دختر ۱۵ ساله روسی که در رشته اسکیت نمایشی فعالیت دارد، چند وقت پیش در مسابقات ملی کشور روسیه تست دوپینگ داد که در عین ناباوری مشخص شد نتیجه آن مثبت است.

گفته می‌شد که کمیته جهانی (IOC) در مسابقات جهانی المپیک زمستانی پکن که در حال برگزاری است، مجوز حضور به او را نخواهد داد؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، براساس رأی این نهاد، «والیوا» اجازه رقابت در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را خواهد داشت؛ آن هم به این دلیل که به خاطر زیر ۱۶ سال بودن، «شخص حفاظت شده» شمرده می‌شود و «مشکلات جدی» درباره زمان اعلام نتایج مثبت آزمایش، شخص مورد نظر را تهدید می‌کند!

آزمایش این نوجوان ۱۵ ساله به خاطر داروی ممنوعه قلب «تری متازیدین» در روز کریسمس مثبت شد. با این حال، والیوا به زودی متوجه شد که پس از تصمیم موقت دادگاه داوری ورزش (CAS) می‌تواند در المپیک زمستانی شرکت کند.

والیوا، قبل از اجرای مسابقه خود گفته بود که «از نظر عاطفی خسته» است و روزهای گذشته برای او «بسیار سخت» بوده است. با این حال، این ورزشکار پس از اولین بخش از مسابقات اسکیت‌بازی زنان، در صدر جدول امتیازات قرار گرفت. والیوا بالاتر از هم‌وطن خود «آنا شچرباکووا» در صدر جدول امتیازات قرار گرفت و «کائوری ساکاموتو» از ژاپن در جایگاه سوم ایستاد.

سکانس اول؛ روزهای پر استرس برای دختر روسی

۷ فوریه: والیوا اولین بازی المپیک خود را در بخش برنامه کوتاه مسابقات ترکیبی انجام داد. امتیاز روتین او ۹۰.۱۸ بود که کمتر از رکورد جهانی خودش ۹۰.۴۵ به ثبت رسید.

۷ فوریه: والیوا اولین زن اسکیت‌باز شد که در بازی‌های المپیک به حرکت چهار پرش می‌پردازد؛ زیرا موفقیت او در بخش اسکیت آزاد باعث پیروزی روسیه در مسابقات ترکیبی تیمی شد.

۸ فوریه: به دلیل آنچه اتحادیه بین‌المللی اسکیت (ISU) به عنوان یک «مسئله قانونی» توصیف می‌کند که نیاز به مشورت و بررسی بیشتر دارد، مراسم مدال برای مسابقات تیمی مختلط به تعویق افتاد.

۹ فوریه: وب‌سایت Inside The Games از والیوا به عنوان اسکیت‌باز حاضر در مرکز تحقیقات دوپینگ نام برد که اعطای مدال‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

۱۱ فوریه: آژانس بین‌المللی آزمایش (ITA) تأیید کرد که آزمایش والیوا برای داروی ممنوعه قلب «تری متازیدین» در روز کریسمس مثبت بوده است. این سازمان می‌گوید که برای لغو حکم تعلیق موقت دختر روسی از مسابقات از طریق آژانس ضد دوپینگ روسیه (RUSADA) درخواست تجدیدنظر می‌کند.

۱۲ فوریه: آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) و ISU تأیید کردند که آن‌ها شکایت‌هایی را به دادگاه حکمیت ورزش ارائه کرده‌اند که کمیته ویژه آن، برای تعیین وضعیت پرونده، تشکیل جلسه می‌دهد. والیوا که در پکن به تمرین ادامه می‌داد، از طریق کنفرانس ویدئویی درخواست تجدید نظر می‌کند.

۱۴ فوریه: CAS اعلام می‌کند که والیوا برای ادامه رقابت مجاز است و مشکلی ندارد. CAS به «شرایط اضطراری» برای این تصمیم اشاره کرد که اساساً حول وضعیت او به عنوان «شخص محافظت شده» در سازمان جهانی ضد دوپینگ است.

۱۵ فوریه: والیوا مسابقه خود را اجرا می‌کند، امتیاز ۸۲.۱۶ را به دست می‌آورد و در اسکیت آزاد، در جایگاه اول قرار می‌گیرد.

سیر تا پیاز دوپینگ ورزشکار روسی در المپیک زمستانی پکن

به گفته «دنیس اسوالد»، رئیس دائمی کمیته انضباطی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) والیوا استدلال کرده است که آزمایش دارویی مثبت او به دلیل مخلوط شدن با داروهای قلب پدربزرگش بوده است.

دختر روسی گفت که روزهای منتهی به گرفتن مجوز برای شرکت در مسابقات، از نظر احساسی خسته و آشفته بوده است. او به کانال یک روسیه گفت: «این چند روز گذشته برای من بسیار سخت بود. انگار هیچ احساسی برایم باقی نمانده است. از نظر احساسی خسته هستم.»

این اسکیت‌باز ۱۵ ساله بعد از اجرای مسابقه اسکیت خود، جلوی اشک‌هایش را نگرفت. احساساتش در مسابقات واضح بود؛ زیرا اشک‌هایش پس از پایان مسابقه‌اش، از چشمانش جاری شد.

سکانس دوم؛ مراسم مدال‌آوری برگزار نخواهد شد!

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) حکم دادگاه داوری ورزش را تأیید کرده، اما تأیید کرده است که در صورت قرار گرفتن والیوا در بین سه نفر برتر، مراسم مدال‌آوری برای مسابقات انفرادی زنان برگزار نخواهد شد. این مدال برای رقابت‌های تیمی زنان نیز که والیوا در تیم کمیته المپیک روسیه حضور داشت، اهدا نشده است.

در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک آمده است: «IOC با مشورت ورزشکاران و کمیته‌های ملی المپیک مربوطه، پس از پایان پرونده والیوا، یک مراسم باشکوه برای اهدای مدال‌ها برگزار خواهد کرد.

سکانس پایانی؛ بیانیه جالب میزبان مسابقات ۲۰۲۴

برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم متعهد شده‌اند که از تکرار پرونده والیوا در بازی‌های تابستانی خودشان جلوگیری کنند. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: برای مسابقاتی که سال ۲۰۲۴ در پاریس برگزار می‌شود، صددرصد به مبارزه با دوپینگ متعهد هستند و با هماهنگی نزدیک با همه ذی‌نفعان برای تضمین بدون مشکل بودن و عادلانه برگزار مسابقات در سال ۲۰۲۴ و جهت حمایت از ورزشکاران کارهای خاصی انجام خواهد داد.

این بیانیه به شرح زیر است:

«ما باید از این وضعیت (پرونده والیوا) استفاده کنیم تا مطمئن شویم که دیگر چنین اتفاقات تلخی تکرار نمی‌شود. اولویت اصلی ما توسعه و اجرای یک برنامه مؤثر ضد دوپینگ خواهد بود که از حقوق ورزشکاران و یکپارچگی مسابقات محافظت می‌کند.»

کد خبر 555819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.