حل معضل حاشیه‌نشینی نیازمند عزمی ملی است

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان این‌که هزینه نهایی حاشیه‌نشینی را شهرها و ساکنان آن پرداخت می‌کنند، گفت: حل این مشکل نیازمند عزمی ملی است و از حدود اختیارات مدیران شهری خارج است.

سعید زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رشد سریع شهرنشینی در کشور و نبود برنامه و طرحی دقیق برای جمعیت رو به افزایش شهرها موجب گسترش حاشیه‌نشینی شده است، تا آنجا که امروزه نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

وی افزود: حاشیه‌نشینی هزینه زیادی را بر نهادها و ساختارهای شهری تحمیل می‌کند و برنامه‌ها و طرح‌های شهری را به چالش می‌کشاند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: ریشه حل معضل حاشیه‌نشینی و جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه، خارج از مرزهای شهر است و برای حل این معضل باید نگاهی سیستمی به موضوع داشت و مسئله را در سطح فرا شهری، فرامنطقه‌ای و ملی بررسی کرد.

وی اضافه کرد: نبود زمینه اشتغال در روستاها، خشکسالی، تغییر سبک زندگی و مهم‌تر از آن نادیده گرفتن طرح‌ها و برنامه‌ها در سطح روستاها زمینه را برای مهاجرت گسترده به شهرها فراهم می‌کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه هزینه نهایی حاشیه‌نشینی را شهرها و ساکنان آن پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: حل این مشکل نیازمند عزمی ملی است و از حدود اختیارات مدیران شهری خارج است؛ شهرداری‌ها هر روز با مشکل تازه‌ای در شهرها دست به گریبان هستند و تداوم روند مهاجرت تنها بر مشکلات شهرها و نهادهای شهری می‌افزاید.

وی گفت: حل بسیاری از معضلات شهری در ایران از جمله حاشیه‌نشینی را باید در بیرون مرزهای شهری جست‌وجو کرد چرا که مدیریت محلی در ایران اختیارات چندانی ندارد و برای حل مشکلات شهری نیازمند همراهی مدیران در سطح ملی هستیم.

کد خبر 555817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.