آرامستان‌ها در محاصره آلودگی صوتی

وجود آلاینده‌های فراوان از جمله آلاینده‌های صوتی سلامت افراد را در شهرها تهدید می‌کند، در این میان آلودگی صوتی به ویژه در آرامستان‌ها همیشه سبب نارضایتی شهروندان است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان نقش بسزایی در ایجاد آلاینده‌های زیست محیطی دارد، تجمع روز افزون این آلودگی‌ها به محیط زیست و حتی خود انسان‌ها آسیب‌های فراوانی وارد کرده است، به طور کلی آلاینده‌های زیست محیطی یعنی افزودن و آمیختن انواع مواد خارجی مضر به بستر آب، هوا و زمین که موجب کاهش کیفیت شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی شود، را جزو یکی از انواع آلودگی‌های محیط زیست می‌دانند. این مواد باعث اختلال در اکوسیستم می‌شود و آرامش موجودات زنده از جمله انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد؛ این مواد از طریق فعالیت‌های طبیعی و انسانی وارد محیط زیست می‌شود و در آینده یا حال سبب ایجاد مشکل در انجام فعالیت‌های سایر موجودات زنده خواهد شد.

در این میان یکی از انواع آلاینده‌ها، آلایندگی صوتی است، تحقیقات نشان داده است که صدایی با شدت ۱۵۰ تا ۱۶۰ دسی‌بل برای برخی از جانواران کشنده است و در حالت کلی صدای بسیار بلند در کوتاه‌مدت منجر به ناشنوایی موقت و در بلندمدت منجر به ناشنوایی دائم می‌شود، از این‌رو استاندار آلاینده‌های زیست محیطی از جمله آلاینده‌های صوتی باید رعایت شود، راه‌های کنترل آلاینده‌های صوتی کنترل در منبع صوتی، تجهیزات حفاظت فردی و کنترل در مسیر انتشار صوت است.

یکی از انواع آلاینده‌های صوتی که بشر را محاصره کرده، آلودگی صوتی در آرامستان‌ها است و رفع و کاهش آن برای کمتر کسی اهمیت دارد و همیشه صدای‌های بسیار بلند در آرامستان‌ها و در مجالس ختم به گوش می‌رسد.

ایجاد آلودگی صوتی در آرامستان‌ها حق‌الناس است

مهدی نادعلی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص آلودگی‌های صوتی در آرامستان‌ها به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در دین مبین اسلام مردم‌آزاری به هر صورت نکوهش شده است و خداوند ما را از این کار که مایه رنج و عذاب دیگران خواهد بود، برحذر داشته است. قرآن کریم نیز حق‌الناس را گناهی نابخشودنی دانسته است.

وی ادامه می‌دهد: وجود آرامستان‌ها در مراکز شهری گاهی باعث آزار شهروندان می‌شود، زیرا آلودگی‌های صوتی که در آرامستان‌ها ایجاد می‌شود، بسیار ناخوشایند و موجب نارضایتی شهروندان آن منطقه است.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به قدمت فرهنگی در کاشان، خاطرنشان می‌کند: کاشان از دیرباز شهروندانی با فرهنگ و دیندار را در خود جای داده است؛ مردمی که به رعایت حق‌الناس پایبند بوده و آسایش دیگر شهروندان برای آنها حائز اهمیت است، بنابراین پسندیده نیست که برخی این مهم را فراموش کنند یا نادیده بگیرند و موجب نارضایتی دیگر شهروندان شوند، یکی از مواردی که باعث آزار برخی شهروندان شده است، آلودگی صوتی در آرامستان‌ها است.

تأثیر فرهنگ‌سازی در کنترل آلودگی‌های زیست محیطی در شهر

وی با بیان این‌که شهروندان محلات همجوار مزار "دشت افروز" و "فیض" کاشان با پر کردن طومار نامه‌های بسیاری مطالبه عاجزانه خود را از شورای اسلامی شهر کاشان درخواست کردند تا به این مهم رسیدگی شود، اضافه می‌کند: اعضای شورای اسلامی شهر کاشان از تمام شهروندان درخواست دارد تا در مراسم‌های سوگواری خود تا جای ممکن از سیستم‌های صوتی در آرامستان‌ها استفاده نکنند و مراسم سوگواری را در مساجد اجرا کنند تا سبب رنجش و آزار دیگر شهروندان نشوند.

نادعلی با اشاره به اهمیت رفع و کنترل آلودگی‌های صوتی در آرامستان‌ها، تصریح می‌کند: فرهنگ نیکوکاری، پرهیز از آزار دیگران و ایجاد نکردن آلاینده‌های زیست محیطی باید در بین شهروندان نهادینه شود، همچنین ایجاد آلایندگی‌های صوتی را باید در آرامستان‌ها کنترل کنیم و آرام و صبورانه به سوگواری بنشینیم، کنترل آلودگی صوتی به ویژه در آرامستان‌ها در دست شهروندان است و ضرورت دارد که به رفع این چالش همیشگی توجه شود.

شیوع کرونا زمینه‌ساز ایجاد آلودگی‌های صوتی در آرامستان‌ها

فرزاد مؤمنی‌، کارشناس طراحی شهری با اشاره به برگزاری مراسم در فضای باز آرامستان‌ها در پاندمی کرونا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سال‌های قبل بازماندگان مراسم متوفی را در مساجد برگزار می‌کردند، اما در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مساجد تعطیل شده است و مراسم بیشتر در فضای باز آرامستان‌ها انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: راهکاری که شهرداری می‌تواند برای ستاد آرمستان‌های شهر انجام دهد این است که فضایی را برای بازماندگان متوفی ایجاد کند تا بتوانند مراسم را در فضای سربسته با رعایت فاصله اجتماعی و به دور از آلودگی‌های صوتی برگزار کنند.

این کارشناس طراحی شهری تاکید می‌کند: ستاد آرامستان‌ها باید این فضا را در مقیاس بزرگ‌تری طراحی کند تا شهروندان علاوه‌بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا بتوانند مراسم سوگواری خود را در فضای بسته داشته باشند و با کمترین آلودگی صوتی آن را برگزار کنند.

وی با بیان این‌که آموزش و فرایند استفاده از مناسک مذهبی در این راستا از راهکارهای دیگر است، تصریح می‌کند: مسئولان ذی‌ربط باید چاره‌ای برای این چالش بیندیشند تا با راه‌حلی صحیح این معضل در آرامستان‌های شهر رفع شود. در ابتدای شیوع کرونا گمان می‌شد که این بیماری موقتی است و ستاد آرامستان‌ها برنامه‌ریزی خاصی در خصوص برگزاری مراسم سوگواری نداشت، اما در حال حاضر این مهم باید از اولویت‌های برنامه‌ریزی در سازمان آرامستان‌ها باشد و در این زمینه باید رفع آلودگی‌های صوتی مد نظر قرار گیرد.

لزوم استفاده از پوشش گیاهی خاص در آرامستان شهر اصفهان

مؤمنی در خصوص لزوم وجود پوشش گیاهی در آرامستان‌ها، خاطرنشان می‌کند: استفاده از پوشش گیاهی خاص در آرامستان‌ها بسیار مهم است، درختان کاج جذب‌کننده آلودگی صوتی است و در فضای سبز اتوبان‌های شهری و در دو طرف بزرگراه‌ها نیز از کاج‌های سوزنی برگ استفاده می‌شود که جذب‌کننده آلودگی صوتی است و اجازه انتشار آن را نمی‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که درختان کاج آلودگی محیطی را نیز جذب می‌کنند، می‌گوید: این درختان مصرف آب پایین‌تری دارد، همچنین باید در برنامه‌ریزی‌های آینده استفاده از پوشش گیاهی در قطعه به قطعه آرامستان‌ها مدیریت شود تا حداقل آسیب‌ها را برای شهروندانی که در این آرامستان حضور دارند، به همراه داشته باشد.

کد خبر 555801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.