ضرورت حمایت از نهادهای فرهنگی شهر/کتاب "شناس‌نامه" نوعی تذکره‌نویسی است

آئین رونمایی از کتاب «شناس‌نامه» که به معرفی منتخبین هنرمندان تجسمی اصفهان پرداخته است، در موزه خلاقیت و معماری نگارخانه صفوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الناز رجبیان، مدیر موزه خلاقیت و معماری صفوی و گالری اکنون در آئین رونمایی از کتاب «شناس‌نامه» که بعدازظهر امروز _دوشنبه بیست‌وپنجم بهمن‌ماه_ در موزه خلاقیت و معماری صفوی برگزار شد، اظهار کرد: کتاب "شناس‌نامه" بالغ بر ۲۰۰ هنرمند را در مرحله تاریک هنری ایران و اصفهان دور هم جمع کرد، به عبارتی این کتاب در زمانی جمع‌آوری شد که به دلیل شیوع کرونا تمامی فعالیت‌های هنری تعطیل شده بود.

وی با بیان اینکه کتاب شناس‌نامه، ردپای هنرمندان اصفهانی است و جمع‌آوری آن کار مهمی بود از این رو خرسندیم که به واسطه رونمایی از این کتاب در کنار همدیگر جمع شده‌ایم، افزود: امروز چهار سال از افتتاح موزه خلاقیت و معماری خانه صفوی و هشت سال از تأسیس گالری اکنون می‌گذرد، افتخار من این است که در این مدت توانسته‌ام با بیش از ۵۰۰ هنرمند همکاری کنم.

مدیر موزه خلاقیت و معماری صفوی و گالری اکنون با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و نشر کتاب که باعث قطع درختان می‌شود، خاطرنشان کرد: برای هر جلد کتاب «شناس‌نامه» یک نهال کاشته‌ایم، زیرا برای چاپ هر کتاب یک درخت قطع می‌شود، پس به ازای خریداری هر نسخه از این کتاب، یک نهال هدیه می‌گیرید و این نهال در زمین‌های بایر کشت خواهد شد تا با این کار به سرزمین و شهر خود کمک کنیم.

وی تأکید کرد: هنرمندان این شهر به حمایت مسئولان و هنردوستان نیاز دارند.

فعالیت فرهنگی دشواری‌های بسیاری دارد

امیر رجایی، طراح و نمایشگاه‌گردان اصفهانی با اشاره به دشواری‌های فعالیت‌های فرهنگی هنری در ایران، اظهار کرد: خوشبختانه دغدغه تکریم و حفظ آثار هنرمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی وجود دارد و اگرچه حمایت‌ها کم است، اما همین حمایت‌ها باید ادامه پیدا کند.

رضوانی، مدیر یکی از مؤسسات گرافیک نیز بابیان اینکه قصه چاپ کتاب "شناس‌نامه" بسیار پر غصه است، گفت: طراحی این کتاب از دو سال پیش آغاز شد و در نهایت با ۲۰۰ جلد با فرآیند اسپانسری به چاپ رسید.

وی ادامه داد: کار فرهنگی کردن بسیار سخت است‌، اتفاقات فرهنگی شهر به سختی پیش می‌رود و از مسئولان فرهنگی شهر درخواست حمایت ویژه داریم و این افراد باید مؤسسات فرهنگی، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و موزه‌ها، مجموعه‌ها و دوستانی که برای فرهنگ شهر تلاش می‌کنند را حمایت کنند، زیرا این مراکز، ریه‌های فرهنگی این شهر هستند و اگر بخواهیم شهر نفس بکشد باید حمایت شوند، در غیر این صورت روز به روز شرایط بدتر می‌شود.

مدیر مؤسسه گرافیک نگار آفرین فردای شرق آریا بابیان اینکه برای جلوگیری از بحران‌های مهم در فرهنگ شهر باید بنیادهای فرهنگی را حمایت کرد، افزود: متأسفانه فرهنگ را رها کردیم، پیشگیری نکردیم و زمانی که وقت درمان رسید و شرایط بحرانی شد، حسرت می‌خوریم.

هنر در فطرت انسان نهفته است / ‏هر قدمی برای هنر ارزشمند است

در ادامه این مراسم شهریار صمصام، نقاش پیشکسوت اصفهان گفت: هنر باید نشر پیدا کرده و جایگاه خود را در دل جامعه پیدا کند. ارزش هنر بسیار زیاد است و غذای روح انسان را تأمین می‌کند و بدون آن، انسان مرده متحرک است و اگر نقاشی، موسیقی، سینما، تئاتر و ادبیات وجود نداشت، زندگی کسل کننده می‌شود؛ هنر در فطرت انسان نهفته و حتی انسان‌های اولیه پیش از کلام در غارها نقاشی می‌کردند.

وی با تاکید بر اهمیت نشر و اشاعه هنر از طریق آثاری چون کتاب «شناس‌نامه»، اضافه کرد: در اصفهان هنرمندان برجسته بسیاری هستند که لازم است که هر سال ۱۰۰ کتاب از نوع کتاب شناس‌نامه چاپ شود؛ هرکس برای هنر قدمی کوچک بردارد کاری بزرگ انجام داده است.

نقاش پیشکسوت اصفهان تاکید کرد: هنر به دلیل اینکه تقویت نشده و نشر پیدا نکرده است، مهجور مانده است و متأسفانه هنرمندان درجه یک این شهر نیز ناشناس و مهجور واقع شده‌اند.

کتاب شناس‌نامه نوعی تذکره نویسی است

رسول معرک‌نژاد، از دیگر نقاشان اصفهان نیز با انتقاد از دشواری فعالیت‌های فرهنگی در ایران به خصوص در شهر اصفهان، اظهار کرد: کتاب «شناس‌نامه» در شهری چاپ شده است که انجام کار فرهنگی در آن بسیار دشوار است، این کتاب را می‌توان جزو کتاب‌های تذکره به‌شمار آورد، کتاب‌هایی که نگارش آن‌ها از دوره صفوی آغاز شد و از آن زمان حدود ۲۰ یا ۳۰ تذکره وجود دارد که تعداد آنها در قرن چهاردهم به ۱۵۰ تذکره می‌رسد و تا اواخر دوره قاجار هرچند اندک، اما دیده می‌شود.

وی ادامه داد: شاید دلیل کاهش چنین کتاب‌هایی این بود که نیاز به تذکره‌نویسی را در خود نمی‌دیدند، در حالی که اتفاقاً اکنون چاپ چنین کتاب‌هایی نیازی ضروری است تا بتوانیم خود را ثابت کنیم.

معرک‌نژاد ادامه داد: به نظر من هنوز شناختی روی مکاتب هنری و هنرمندان اصفهانی وجود ندارد و بسیاری از ما نمی‌دانیم که بسیاری از بانیان سبک‌های هنری از اهالی اصفهانی بودند و ارزش این شهر در کلیت فلات ایران، بسیار ویژه است؛ با استفاده از کتاب‌هایی مانند کتاب "شناس‌نامه" می‌توان هنرمندان را معرفی کرد.

به گزارش ایمنا، کتاب"شناس‌نامه" توسط الناز رجبیان مدیر موزه خلاقیت و معماری خانه صفوی و گالری اکنون اصفهان گردآوری شده است. این کتاب مجموعه‌ای است که به معرفی جمعی از هنرمندان و کیور یتورهای نسل‌های مختلف هنرهای تجسمی ایران می‌پردازد.

کد خبر 555695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.