آمار بستری‌های امیکرونی ۸ برابر شده است/بازگشت رمدسیویر به رگ‌های بیماران امیکرونی

عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفت: سیر روبه‌افزایش سویه امیکرون چشمگیر است؛ به‌طوری‌که موارد ابتلا و مرگ روزبه‌روز افزایش می‌یابد، میزان موارد سرپایی نیز افزایشی شده و میزان بستری‌ها نسبت به ماه پیش هشت برابر افزایش یافته است.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیر رو به افزایش سویه امیکرون چشمگیر است؛ به طوری که موارد ابتلاء و مرگ روزبه‌روز افزایش می‌یابد. میزان موارد سرپایی نیز افزایشی شده و میزان بستری‌ها نسبت به ماه پیش هشت برابر افزایش یافته است.

وی افزود: عمده شهرهای کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند؛ به همین خاطر مردم باید از ترددهای غیرضروری جدا خودداری کنند، تاکید می‌کنیم که سفر نروند، دورهمی‌ها، مجالس عزا، ختم و شادی را نیز به تأخیر بیندازند. ترجیح می‌دهیم که مدارس شهرهای قرمز نیز به صورت غیرحضوری فعالیت کنند.

این عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا، ادامه داد: البته این وضعیت مختص ایران نیست؛ بلکه کشورهای آفریقای‌جنوبی، انگلستان، آلمان و ایتالیا نیز درگیر وضعیت مشابهی بودند. با این حال این کشورها سیر صعودی امیکرون را پشت سر گذاشته‌اند. شاید تنها ویژگی مثبت امیکرون این باشد که آمارها را به سرعت بالا می‌برد و در مقابل، به سرعت پایین می‌آورد. به همین خاطر، این وضعیت در آفریقای‌جنوبی دو و نیم ماه ادامه داشت.

امیدواریم امیکرون تا اواخر اسفند فروکش کند

وی تصریح کرد: امیدواریم که با رعایت مردم، امیکرون تا اواخر اسفند فروکش کند. وقتی تعداد مبتلایان از عرف موجود بالاتر برود، عده‌ای در بیمارستان و به دنبال آن عده‌ای در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند و مسلماً عده‌ای فوت می‌کنند؛ به همین خاطر است که تعداد مرگ‌ومیر دیروز نزدیک به ۱۵۰ نفر بوده و مرگ‌ها سه رقمی شده‌اند.

مردانی افزود: به دلیل بالا رفتن موارد ابتلاء، عده‌ای بیمارستانی می‌شوند و چنان‌چه این فرآیند ادامه یابد، به یقین با شرایط وخیم‌تری روبه‌رو خواهیم بود؛ بنابراین توصیه اکید به رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از ترددهای غیرضروری داریم.

توصیه‌ای برای سفرهای نوروزی نداریم؛ سفر نروید!

وی با اشاره به تبلیغات اپلیکیشن‌هایی که برای سفر و اجاره سوئیت و هتل فعالیت می‌کنند، گفت: آن‌ها به فکر سود خودشان هستند و ترس آن را دارند که مبادا متضرر شوند. به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که مردم از هم اکنون برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه با وضعیت فعلی چنین شرایطی مهیا نیست.

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا، ادامه داد: مباحث را به ستاد ملی ارائه داده‌ایم، چنان‌که پیش از این هم هشدارهای لازم را در این خصوص به مسئولان امر داده بودیم و باید اقدامات عاجل صورت بگیرد.

وی افزود: اگر آمار مرگ‌ومیر کاهش خواهد یابد، درصد اشغال تخت‌ها کمتر از شرایط فعلی خواهد شد، مصرف دارو و تجهیزات پزشکی نیز پایین خواهد آمد. به واقع، باید این پیک به شیوه‌ای مدیریت شود که مردم در نوروز متحمل مشکلات جدید نشوند.

تجویز رمدسیویر برای بیماران زمینه‌ای

مردانی با اشاره به استفاده از داروی رمدسیویر برای برخی از بیماران کرونایی، گفت: هزینه داروهایی مانند رمدسیویر نسبت به قبل پایین آمده است و حتماً باید توسط متخصص عفونی یا متخصص ریه تجویز و تزریق شود و هر کسی حق استفاده از رمدسیویر را ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد رمدسیویر در بیماران دچار نقص ایمنی یا سرطان و افراد دارای دیابت کنترل نشده به دلیل اینکه ریه آن‌ها درگیر شده و سطح اکسیژن خونشان پایین آمده است، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا ادامه داد: برای این دسته از افراد، توصیه به استفاده از رمدسیویر برای مدتی کوتاه، عموماً سه روز را توصیه می‌کنیم. حتی کلینیک‌های تجویز رمدسیویر در بعضی از بیمارستان‌های دانشگاهی راه‌اندازی شده و مشغول تزریق آن هستند که خوشبختانه کمبود دارویی چشمگیری نداریم.

مردانی در پایان از تصویب دو مصوبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه دیروز خبر داد و تاکید کرد: عمده تاکید ما در این جلسه بر تزریق دوز بوستر بود. از مردم می‌خواهیم ضمن تکمیل دوره واکسیناسیون خود، پروتکل‌های بهداشتی را در بالاترین وضعیت ممکن رعایت کنند تا به سلامت از این پیک خارج شویم.

کد خبر 555607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.