گسترش روابط با کشورهای همسایه برای رفع معضل گرد و غبار

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اهمیت پیگیری پدیده گردوغبار و تلاش در رفع ریشه‌ای آن، بر گسترش روابط با کشورهای همسایه برای رفع این مشکل تاکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در نخستین نشست ستاد ملی «سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار»، اظهار کرد: سیاست‌های مدیریت گردوغبار از ابتدا در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست بود و تشکیل ستاد ملی «سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار» اهمیت پیگیری رفع این معضل محیط‌زیستی را دو چندان کرده است و با توجه به مسئولیت دستگاه‌های ذینفع، می‌خواهم که با استناد به تکالیف قانونی خود اقدام کنند.

وی درباره تأمین منابع مالی پدیده گردوغبار و تخصیص آن به دستگاه‌های ذینفع، افزود: برای دستگاه‌های ذینفع در رسیدگی به موضوع پدیده گردوغبار، منابع مالی مشخصی از طرف مدیریت بحران در نظر گرفته شده است که می‌توانند با استفاده از همین منابع مالی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، اقدامات مؤثری انجام دهند و در فاز بعدی آن، دستگاه‌های متولی پیگیر اعتبارات بعدی خواهند بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: نکته مهم این است که باید به پدیده گردوغبار نگاه فراملی داشت و تا حصول نتایج مثبت، پیگیری مجدانه در دستور کار باشد و ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار موظف به ارزیابی اقدامات مؤثر دستگاه‌های ذینفع خواهد بود.

شناسایی کانون‌های داخلی و خارجی گردوغبار را در دستور کار است

وی درباره اقدامات بین‌المللی با کشورهای همسایه در رفع پدیده گردوغبار، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست شناسایی کانون‌های داخلی و خارجی را در دستور کار خود قرار داده است و از مرکز امور بین‌الملل و امور کنوانسیون‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌خواهم در نخستین فرصت، جلسه وزرای محیط زیست کشورهای همسایه را فراهم کند و کشورهایی که منشأ شکل‌گیری ریزگردها هستند را در اولویت این نشست لحاظ کند.

سلاجقه از وزارت امور خارجه درخواست کرد که مانند همیشه در کنار ستاد در دستیابی به اهداف تدوینی برای رفع این معضل زیست‌محیطی، سازمان حفاظت محیط‌زیست را همراهی کند تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

وی تاکید کرد: همه کارگروه‌ها و دستگاه‌های ذینفع باید حضور فعال‌تری داشته باشند و با رصد مسائل و پیگیری‌ها، آنچه را که در ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار مطرح می‌شود، مورد توجه قرار دهند.

علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی، دبیر ستاد ملی «سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار» درباره شکل‌گیری این پدیده به ارائه گزارش جامعی پرداخت و در ادامه چند نفر از اعضای ستاد به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره برنامه‌هایی که قرار است تدوین شود، پرداختند.

نخستین نشست ستاد ملی «سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار» در «دولت اول گام دوم انقلاب» با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نمایندگان ۱۵ دستگاه اجرایی عضو این ستاد امروز بیست‌وپنجم بهمن ماه در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

کد خبر 555593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.