شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد بازگشت

برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص روند مذاکرات ایجاد شده است که فضای پیش روی کشور را کمی تیره می‌کند. این موضوع منجربه افزایش مجدد قیمت دلار به محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان شد و به واسطه آن امروز تحرکات مثبتی در بازار رخ داد. روند بازار مثبت اما کم‌جان بود و نسبت به روز گذشته حجم و ارزش معاملات کمی بهبود یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با رشد هفت هزار ۳۴۹ واحدی به سطح یک میلیون ۲۸۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن با رشد ۶۴۲ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار ۵۰۵ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۵۸ درصد و شاخص هم‌وزن رشد ۰.۲۰ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد بازگشت

بورس اوراق بهادار تهران

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۱۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۶۴

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۳۷ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۵۳۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۲۰ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۲۱۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۴

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۷ هزار و ۹۳۷ و یک میلیون ۴۹۲ هزار و ۱۶۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۶۶۱ و چهار میلیارد و ۳۷۱ میلیون برگه سهم بود.

شاخص‌ها

شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد بازگشت

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بتواند تا محدوده یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد حرکت کند.

شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد بازگشت

بازار

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: در زمینه بورس دست دولت باز گذاشته شد تا دولت بورس را تنظیم، کنترل و اداره کند تا افراد حقیقی در بورس بیمه شوند و مورد هجمه بزرگ سرمایه‌گذاران قرار نگیرند. در کمیسیون تلفیق به اندازه کافی برای بودجه وقت گذاشتیم. چهارشنبه شب هفته گذشته لایحه بودجه را تحویل دادیم ولی قطعاً برخی اصلاحیه‌های دیگر در آن وجود دارد. تا امروز در کمیسیون تلفیق هیچ تصمیم شخصی در بودجه گرفته نشده است و بودجه‌ای دقیق، شفاف و قابل دفاع داشته‌ایم.

تحلیل و تحولات شرکت‌ها

پذیرش مشروط شرکت کیسون در بازار دوم فرابورس

به استحضار می‌رساند حسب اطلاع شفاهی واصله از فرابورس، درخواست پذیرش شرکت کیسون (سهامی عام) در جلسه مورخ ۲۴/‏۱۱/‏۱۴۰۰‬ هیئت محترم پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به صورت مشروط موافقت به عمل آمده است. شایان ذکر است قبل از درج نام شرکت در فهرست نمادهای این بازار، اطلاعات لازم و تعیین شده توسط این شرکت ارائه خواهد شد.

اسیاتک: شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۴۵۵ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد افزایش داشته است.«اسیاتک» با سرمایه ثبت شده ۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۱۰,۲۴۸ میلیون ریال سود محقق کرده است.

بکاب: شرکت صنایع جوشکاب یزد در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۹۱ درصد و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۱۴۹ ریال سود محقق کرده است. «بکاب» با سرمایه ثبت شده ۷۰,۱۰۰ میلیون ریال طی عملکرد منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۰,۴۳۱ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

گزارش خیره کننده شش ماهه تلفیقی فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دوره منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱,۱۷۴ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۲ درصد افزایش داشته است «فولاد» با سرمایه ثبت شده ۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۴۳,۸۸۹,۸۲۴ میلیون ریال سود محقق کرده است.️ شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۵۶۹,۱۱۴,۷۱۵ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

فولاد: طرح‌های توسعه‌ای ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه اصفهان؛ در سال آینده عملیاتی می‌شود

سال آینده طرح‌های توسعه‌ای مهمی با رویکرد کیفی‌سازی ورق‌های موردنیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه عملیاتی می‌شود.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال‌جاری، نورد سرد توانست به رکوردهای متعددی دست پیدا کند که می‌توان به رکورد در خط نورد پنج قفسه‌ای در آبان‌ماه اشاره کرد؛ همچنین با عبور از ظرفیت اسمی به رکورد ۱۳۱ هزار تن در ماه دست یافتیم.

بهادرانی با اشاره به تکمیل تجهیزات موردنیاز خط تکمیلی ورق لوازم خانگی، بیان کرد: در ابتدای سال آینده شاهد شروع فعالیت‌های عملیاتی این خط تکمیلی هم هستیم و پیش‌بینی می‌شود در تیر و مردادماه خط تکمیلی ورق رنگی به صورت صد درصد بومی‌سازی شده به بهره‌برداری برسد.

فسبزوا لغو آگهی دعوت به مجمع عمومی، مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ برگزار نمی‌شود. تاریخ بعدی مجمع متعاقباً اعلام می‌شود.

رخدادهای بازار جهانی و بورس کالا

طلا: قیمت طلا در معاملات هفته گذشته تحت تأثیر داده‌های تورم اقتصاد آمریکا و تنش‌های تجاری روسیه و اوکراین، موقعیت صعودی خود را حفظ کرد. روش پنجشنبه نرخ تورم سالانه آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت به ۷.۳ درصد افزایش پیدا کند به ۷.۵ درصد رسید. علی‌رغم اینکه انتظارات نرخ بهره‌ای بازار تقویت شده و احتمال افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو به بیش از ۹۰ درصد رسیده، طلا با توجه به نگرانی مصرف کنندگان از رشد سریع تورم، با افزایش قیمت همراه شد. تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین نیز از قیمت طلا حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد قیمت طلا افزایش نرخ بهره در ماه مارس را لحاظ کرده و با توجه به فشارهای تورمی و احتمال ریزش بیشتر بازار سهام، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران از طلا به عنوان دارایی امن استفاده کنند. در هفته‌ای اخیر خریداران از هر افت قیمت به عنوان فرصتی برای خرید استفاده کرده‌اند. در صورتی که بین روسیه و اوکراین درگیری نظامی روی دهد، قیمت طلا رشد بالایی را تجربه خواهد کرد.

تحلیلی بر روند الکلیل بنزن خطی در بورس کالا

متوسط قیمت سال ۹۹ این محصول در حدود ۲۲ هزار تومان بوده است که در بهار امسال ۳۳ هزار تومان و تابستان و مهر امسال به لطف افزایش قیمت جهانی و دلار نیما به سطح ۴۰ هزار تومان رسید. پس از آن به دلیل تغییر قیمت پایه بنزن و کاهش بهای تمام شده، نرخ LAB روند نزولی تجربه کرد و در مدت اخیر به ۳۲ هزار تومان رسیده است. تالار فیزیکی بورس کالا طی ۲۳ روز ابتدایی بهمن ماه میزبان ۷،۵۰۰ تن الکیل بنزن خطی بوده است. متوسط عرضه این محصول در سه فصل اول سال به ترتیب ۱۰.۴، ۱۱.۶ و ۱۰.۴ هزار تن برای هر ماه بوده و میزان عرضه در دی ماه نیز ۱۲.۹ هزار تن رقم خورده است.

به طور کلی طرف تقاضای این محصول در بورس کالا توسط انجمن شوینده مدیریت می‌شود و سهمیه خریداری شرکت‌ها تا حدودی مشخص است. در سال گذشته ۹۰ درصد عرضه‌های بیستون و شیران توسط شرکت‌های شوینده خریداری شده است. در سال جاری به دلیل افزایش قیمت جهانی و نرخ دلار شاهد کاهش تقاضای این محصول بوده‌ایم به صورتی که در هفت ماه اول امسال سطح تقاضا به ۸۵ درصد رسیده است.

در ماه آبان و آذر برای اولین بار پس از فرودین ماه نسبت مقدار معاملات به عرضه به صددرصد رسید و شاهد رقابت ناچیزی برای قیمت نیز بوده‌ایم. اما در زمستان، به دلیل کاهشی بودن قیمت پایه، حجم تقاضای کمی وارد سامانه معاملات می‌شود و نسبت تقاضا به عرضه در دی ۶۹ درصد و در بهمن ۴۷ درصد بوده است.

اوره: تندر وارداتی هند مرکز توجه بازار اوره قرار گرفته است. ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که IPL بیش از یک میلیون تن اوره خواهد خرید که حمایت بیشتری از قیمت‌ها خواهد کرد. بازار منتظر خواهد ماند تا ببینید IPL چه کاری انجام خواهد داد. در تندر قبلی، آی پی ال ۱.۲ میلیون تن خریداری کرده است که زیر حجم توافق شده برای فروش توسط معامله گران و تولیدکنندگان بوده است.

خریدها از هند، مقدار زیادی از عرضه (حدود دو میلیون تن اوره تا ۲۰ مارس در دسترس است) را جذب خواهد کرد. فروشندگان با توجه به کمبود تقاضا در سایر مناطق، گزینه دیگری برای فروش به جز هند علی‌رغم پایین بودن قیمت‌های پیشنهادی ندارند. تندر بعدی در هند در نیمه دوم مارس برای بارگیری در اواخر آوریل برگزار خواهد شد. در صورت کمبود تقاضا در اروپا و آمریکا، انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی تحت فشار قرار بگیرند.

دیگر بازار فعال اوره، بازار آمریکا است که معاملات با نوسان همراه بودند. واردات بالا منجر به نگرانی در رابطه با تحت فشار قرار گرفتن قیمت‌ها شده است. تمایلات کلی در بازار، نزولی است.

پی وی سی: پی وی سی آسیا در هفته گذشته بین ۲۰ تا ۴۰ دلار رشد قیمتی را شاهد بود. بازار تحت تأثیر رشد قیمت‌های نفت خام قرار داشت. محصول CFR چین ۴۰ دلار رشد داشت و به ۱۳۰۰ دلار در تن رسید. در جنوب شرق آسیا نیز محصول با ۲۰ دلار رشد رقم ۱,۳۱۰ دلار را ثبت کرد.

در شمال شرق آسیا عرضه محدود بود و تقاضا از جانب هند نیز افزایش داشت. بازاریان ابراز داشتند که با توجه به جو صعودی که در بازار ایجاد شده، قیمت‌های عرضه جدید برای ماه مارس که در هفته جاری قرار است اعلام بشود احتمالاً ۵۰ دلار رشد ماهانه خواهد داشت. برای ماه فوریه، قیمت‌ها در حدود ۱۰۰ دلار در تن در چین و هند کاهش یافته بودند.

در چین نرخ عملیات کارخانه‌ها به علت برگزاری المپیک زمستانی، کمتر از قبل از تعطیلات است. معامله‌گران به شدت بازار خرید هند را تحت نظر دارند؛ چرا که عوارض آنتی دامپیگ هند روی دو کشور چین و آمریکا در دوازدهم فوریه منقضی می‌شود و به نظر می‌رسد که قانون فعلی ادامه نداشته باشد.

نقشه بازار بورس

شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد بازگشت

شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد بازگشت

کد خبر 555581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.