چتر حمایتی برای کشاورزان شرق اصفهان

با گشودن دریچه‌های سد زاینده‌رود پس از چند ماه، نور امیدی در دل کشاورزان شرق جوانه زود، اما به گفته مسئولان استان حمایت‌ها از این کشاورزان به اینجا ختم نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از تلاش‌های فراوان مسئولان اصفهان، رودخانه زاینده‌رود به مدت ۱۲ روز موقتاً جان گرفت و کشاورزان پس از چندین ماه، بی‌صبرانه به پیشواز آب رفتند، با اشتیاق مهیای کشت شدند و نور امیدی در دل آنها جوانه زد.

خشکی زاینده‌رود مسئله‌ای است که این روزها علاوه بر کشاورزان شرق به دغدغه اصلی مردم شهر اصفهان هم تبدیل شده است.

در دولت تصمیماتی برای حوضه آبریز زاینده‌رود گرفته شده که هر کدام تأثیراتی را هم به دنبال داشته، اما جبران خسارت‌های ناشی از خشکی آن و جریان آب رودخانه جهت کشت کشاورزان از مهمترین خواسته مردم اصفهان است.

از سوی دیگر تلاش‌های گسترده‌ای از سوی مسئولان استان برای اصلاح الگوی کشت، ایجاد معیشت جایگزین و توسعه مشاغل جدید در روستاهای شرق اصفهان آغاز شده است.

بازگشایی زاینده‌رود رضایت خاطر کشاورزان شرق اصفهان را کسب کرد

عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازگشایی زاینده‌رود بخش اولیه توزیع آب جهت کشت بود، طی جلساتی که برگزار شد مسئولان آب منطقه‌ای بازگشایی مجدد آب زاینده‌رود برای کشاورزان را پیش از خردادماه تضمین کردند.

به گفته وی، پس از بازگشایی زاینده‌رود طی نظارت‌های میدانی از روستاهای شرق اصفهان، برخی مشکلات و نواقص بررسی شده و به نظر می‌رسد توزیع آب رضایت خاطر کشاورزان شرق اصفهان را کسب کرده باشد.

به گفته نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، زمان بازگشایی مجدد آب زاینده‌رود برای کشاورزان با نظر ادارات جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای مشخص خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: طی نشست روز گذشته مسئولان استانداری اصفهان با نمایندگان استان، برنامه‌های حمایتی از کشاورزان بررسی شد.

مقتدایی خاطرنشان می‌کند: باید توجه داشته باشیم که آب پشت، سد کفاف کشت صددرصدی را نمی‌داد و از این جهت طبیعی است که برخی از کشاورزان به خاطر حجم کم آب تکدر خاطر داشته باشند، اما لازم به ذکر است که بازگشایی آب در حالی انجام شد که حجم آب پشت سد، کمتر ۱۶۴ میلیون متر مکعب است و از این جهت امیدواریم طی ماه‌های آینده مشکلی برای تأمین آب شرب مردم استان اصفهان ایجاد نشود.

وی ادامه می‌دهد: اکنون نمایندگان استان با کمک استانداری به دنبال اصلاح الگوی کشت و همچنین جایگزین کردن مشاغل برای کشاورزان استان اصفهان هستند.

مجلس و دولت به دنبال جبران خسارت برای کشاورزان هستند

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متأسفانه به دلیل سوءتدبیرهای گذشته زاینده‌رود امروز با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است، در این راستا لازم است با مدیریت دقیق کاستی‌های گذشته جبران شود. در حال حاضر مسئولان استانداری اصفهان و همچنین نمایندگان استان نیز تمام تلاش خود را در راستای حل معضلات زاینده‌رود به کار گرفته‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر لازم است برای جذب منابع پایدار برای زاینده‌رود اقدام شود. قطعاً این اقدامات موجب جریان دائمی زاینده‌رود برای مردم و کشاورزان اصفهان می‌شود.

به گفته نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و دولت به دنبال جبران خسارت و ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزان اصفهان هستند.

کد خبر 555469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.