نشانه‌های ابتلا امیکرون چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: میزان تکثیر ویروس امیکرون در دستگاه تنفسی انسان بیشتر است و اکثر قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر و علائمی مانند تب، سرفه و سرماخوردگی را ایجاد می‌کند.

مجید بوذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص تفاوت سویه «امیکرون» با کرونا دلتا اظهار کرد: بوتاسیون‌های نقطه‌ای در بیش از ۳۰ قسمت ایجاد و این اتفاق، دلیلی شده تا ویروس بهتر به سلول میزبان متصل شود و عفونت افزایش پیدا کند.

وی افزود: میزان تکثیر ویروس امیکرون در دستگاه تنفسی انسان بیشتر است و اکثر قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند و علائمی مثل تب، سرفه و سرماخوردگی را ایجاد می‌کند. تعداد ویروسی که یک فرد آلوده به امیکرون منتشر می‌کند خیلی بیشتر از فردی است که قبلاً مبتلا به کرونا دلتا شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امکان انتشار سویه امیکرون افزایش یافته و در بعضی از موارد قدرت انتشار بیشتر از پنج برابر از سویه‌های قبلی اعلام شده است. احتمال دارد فرد مبتلا به اومیکرون بیش از شش تا ۹ نفر را آلوده کند.

بوذری با تاکید بر لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: تزریق واکسن درجه مقاومت بدن را افراد در مقابله با این بیماری افزایش و مرگ‌ومیر بیماران را کاهش می‌دهد. این سویه تعداد افراد زیادی را آلوده می‌کند و امکان بستری بیماران را در مراکز بیمارستانی افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: خطر بروز مرگ و میر در بین افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و افرادی که واکسینه نشده‌اند به‌مراتب بیشتر از بقیه افراد جامعه است. راه‌های پیشگیری از ابتلاء به این سویه، رعایت نکات بهداشتی، زدن ماسک و نرفتن در داخل تجمعات و تزریق دوز سوم واکسن کووید ۱۹ است.

کودکان در معرض خطر ابتلاء به امیکرون

وی درخصوص خطر ابتلای کودکان به امیکرون، اظهار کرد: مشخص شده سویه امیکرون بسیار مسری است و کودکان همچنان در معرض خطر ابتلاء به عفونت هستند.

بوذری اضافه کرد: علائم ابتلاء به امیکرون در بین کودکان نیز مانند بزرگسالان است و علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی، بدن‌درد، گلودرد، آبریزش بینی و موارد دیگر بروز می‌کند و به دلیل اینکه کودکان سیستم ایمنی بدنی ضعیف‌تری دارند، احتمال دارد شدت علائم بیشتری نشان داده شود. کودکان نمی‌توانند موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنند و بهتر است خانواده با دیدن هر نوع علائم سرماخوردگی در بین آن‌ها برای انجام تست کرونا مراجعه داشته باشند.

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی سلولی و میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان گفت: در مورد هرگونه علامتی مانند سرماخوردگی در شرایط فعلی شیوع سویه امیکرون در بین کودکان، باید والدین مشکوک به ابتلاء به این ویروس شوند، از خوددرمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.

بوذری خاطرنشان کرد: سرفه‌های زیاد از نشانه‌ای ابتلاء به سویه امیکرون است و می‌تواند برونش‌ها را درگیر کند. کودکان نیز به دلیل واکسینه نشدن احتمال مبتلا شدن به این سویه جدید را دارند. خانواده‌ها باید رعایت موارد بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلای کودکان به سویه امیکرون مدنظر قرار دهند.

کد خبر 555454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.