سهل‌انگاری بزرگسالان در رعایت پروتکل‌ها موجب ابتلای اطفال می‌شود

یک متخصص بیماری‌های اطفال گفت: به دلیل سرایت‌پذیری بالای امیکرون، اطفال نیز مانند بزرگسالان درگیر آن می‌شوند. متأسفانه برخی بزرگسالان که دوزهای دوم و سوم خود را دریافت کردند در رعایت پروتکل‌ها سهل‌انگار شدند و همین امر موجب شده است در صورت ناقل بودن این بیماری را به اطفال انتقال دهند.

مهدی سالک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با ابتلای کودکان به امیکرون، اظهار کرد: خاصیت واگیری امیکرون به نسبت دیگر سویه‌ها بسیار بالا است و به همین خاطر، سرایت‌پذیری بیشتری دارد. این در حالی است که امیکرون می‌تواند در زمان کوتاه تمام افراد در معرض این ویروس را مبتلا کند.

وی افزود: هر چه میزان ابتلاء بالاتر برود، فشار بیشتری به کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد می‌کند. باید توجه داشت که امیکرون در ۱۰ تا ۲۰ روز آینده شعله‌ور می‌شود اما این به آن معنا نیست که چنین وضعیتی بیماری شدیدتری را نسبت به سویه‌های پیشین ایجاد کند.

این متخصص بیماری‌های اطفال ادامه داد: به دلیل سرایت‌پذیری بالای امیکرون، اطفال نیز مانند بزرگسالان درگیر آن می‌شوند و متأسفانه به دلیل حجم مراجعات، بیمارستان‌ها نمی‌توانند آن‌گونه که باید این مسئله را پشتیبانی کنند.

بازگشایی‌ها و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها

سالک با اشاره به سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها، گفت: متأسفانه این اواخر به دلیل آبی شدن رنگ نقشه کرونایی کشور و استان، مردم به ویژه بزرگسالان دچار سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها شدند که این مسئله باعث گردش مجدد ویروس در میان اقشار جامعه شده است.

وی افزود: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری جلسات حضوری نیز در حالی که پروتکل‌ها به درستی رعایت نمی‌شود، موجب گسترش بیماری شده است. به نظر می‌رسد که باید در چنین تصمیم‌گیری‌هایی همه جوانب امر در نظر گرفته شود.

این متخصص بیماری‌های اطفال ادامه داد: انتشار کلیپ‌هایی از بیمارستان‌های اطفال نه تنها نمی‌تواند موجب آگاهی‌بخشی مردم شود، بلکه نتایج تخریبی آن بر روح و روان مردمی که در این روزها متحمل رنج‌های فراوانی هستند، کار درستی نیست و مردم نیز نباید این ویدئوها را دست به دست کنند.

تاکید بر واکسیناسیون

سالک اظهار کرد: باید از انتشار اخبار نادرست بپرهیزیم و به شرایط موجود نظر داشته باشیم. در دو سال اخیر، با این بیماری در میان کودکان مواجه بودیم اما تا آنجا که ممکن بود درمان را در خانه بیماران پی گرفتیم و از ارجاع اطفال به بیمارستان جلوگیری کردیم؛ مگر موارد شدید که در منزل امکان درمان وجود نداشت.

وی افزود: متأسفانه برخی بزرگسالان که دوزهای دوم یا سوم خود را دریافت کردند در رعایت پروتکل‌ها سهل‌انگار شدند و همین مسئله موجب شده است در صورت ناقل بودن، این بیماری را به اطفال و اعضای خانواده خود انتقال دهند.

این متخصص بیماری‌های اطفال تاکید کرد: به همین خاطر بر رعایت درست و دقیق پروتکل‌ها و دریافت دوز بوستر تاکید می‌کنیم و معتقدیم بزرگسالان باید بیش از پیش در حفظ و رعایت آن کوشا باشند تا شاهد ابتلای کمتر کودکان به امیکرون باشیم.

کد خبر 555386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.