واژه «اسفند دیوانه» تنها یک جنجال رسانه‌ای است/الگوها خروج از خشکسالی را نشان نمی‌دهند

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، گفت: بارش‌های اخیر تنها کمی از بحران آبی استان کاسته اما خشکسالی همچنان پابرجا است. بارش‌ها در کوهرنگ ۵۰ درصد افزایش داشته است اما مسئولان موظف به مدیریت آب شرب، صنعت و کشاورزی هستند.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خشکسالی شناسنامه شش دانگ اصفهان است و تصور اینکه از خشکسالی وارد ترسالی شویم، دور از انتظار به نظر می‌رسد. با این حال، نسبت به پاییز گذشته از بارش‌های خوبی در دی و بهمن برخوردار بودیم. همچنین بارش در سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود و پوشش برف نسبت به سال گذشته گستردگی خوبی را نشان می‌دهد.

ارتفاع برف در کوهرنگ به ۸۰ سانتی‌متر رسید

وی ادامه داد: هم اکنون ارتفاع برف در کوهرنگ نزدیک به ۸۰ سانتی‌متر است که البته باید در بلندمدت ۱۰۰ سانتی‌متر باشد. این مسئله نشان می‌دهد که بارش برف، تقریباً ۲۰ سانتی‌متر از ارتفاع نرمال کمتر است. با این حال، هنوز نسبت به شرایط نرمال فاصله داریم.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: کمینه‌های دما در این فصل کمتر از نرمال و حدود یک تا دو درجه هم زیر نرمال بوده است. این مسئله کمک می‌کند تا پوشش برف در سرچشمه‌های آبی ماندگار شود. این در حالی است که سال گذشته بارش برف کمی داشتیم و همان اندک برف نیز خیلی زود آب شد. امسال اما به دلیل برودت هوا، پوشش برف تا پایان سال ماندگار خواهد بود.

امسال با استمرار سامانه هوای سرد روبه‌رو هستیم

وی ادامه داد: هم اکنون بارش در کوهرنگ نزدیک به ۷۱۵ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش اما نسبت به بلندمدت ۱۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که از سال گذشته تاکنون شاهد ۴۷۵ میلی‌متر بارش در منطقه کوهرنگ بودیم و بر این اساس، بیش از ۳۰۰ میلی‌متر افزایش داشتیم. میانگین بارش نیز همان ۷۱۵ میلی‌متر است.

حاجی‌بابایی، افزود: در زمستان سال گذشته علاوه بر ضعف بارش‌ها، با افزایش دمای فراتر از نرمال مواجه بودیم. همچنین نفوذ هوای سرد در منطقه کمتر بوده است اما امسال با استمرار سامانه هوای سرد روبه‌رو هستیم و این موضوع اجازه نمی‌دهد تا دما افزایش یابد.

وی ادامه داد: تا اواسط اسفندماه نیز بارش در سرچشمه‌های زاینده‌رود کمتر از معمول خواهد بود؛ زیرا نفوذ سامانه‌های جوی به سویی نیست که شرایط را برای بارش‌ها مهیا کند. قدرت نفوذ سامانه‌های جوی از سمت غرب و جنوب غربی کشور در یک ماه آینده ضعیف می‌شود.

اسفندی سردتر از معمول داریم

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود تا بارش‌ها در اواسط اسفندماه به کمتر از نرمال برسد؛ اما به دلیل آنکه بارش‌ها عمدتاً برف است و اسفندی سردتر از معمول داریم، انتظار جاری شدن روان آب‌ها برای ورود به سد زاینده‌رود، کمی زود به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که سال آبی گذشته سالی بسیار خشک بود و در پاییز نیز بارشی وجود نداشت. به همین خاطر، عجولانه است که با توجه به بارش‌های دی و بهمن فکر کنیم خشکسالی به پایان رسیده است. آمار و ارقام نیز همین مسئله را نشان می‌دهد. این بارش‌ها صرفاً تنش آبی بالای استان را کمی بر هم زده است و تنها اندکی از بحران خارج شدیم.

حاجی‌بابایی ادامه داد: هیچ الگویی نشان دهنده خروج از بحران و کاهش تنش آبی استان نیست. موجودی سد زاینده‌رود نیز حدود ۲۰ درصد است. به همین خاطر همچنان با خشکسالی هیدرولوژیکی روبه‌رو خواهیم بود و لزوم مدیریت آب شرب، صنعت و کشاورزی همچنان پابرجا است. مسئولان باید به این هشدارها واقف باشند.

موضوع «اسفند دیوانه» علمی نیست

وی گفت: در بهمن شاهد کمینه دمای یک تا دو درجه‌ای در اواخر شب و اوایل صبح بودیم و همین روند را در اسفندماه تجربه خواهیم کرد. بارش‌ها نیز کمتر از حد نرمال خواهد بود. در هفته‌های دوم و سوم اسفند هم ممکن است با برودت هوای سه تا چهار درجه‌ای مواجه باشیم که پیش‌آگاهی اولیه به ارگان‌ها داده شده است و هشدارهای زرد و نارنجی هفتادودو ساعت پیش از رخ دادن این شرایط اعلام خواهد شد.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، افزود: کمینه دما در اسفندماه نسبت به حالت طبیعی خود دو تا سه درجه کمتر خواهد بود و امسال، شاهد اسفندماهی سردتر از معمول خواهیم بود؛ اما واژه «اسفند دیوانه» که به تازگی درباره وضعیت بارش و هوای اسفندماه گفته شده و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اصلاً علمی نیست و نه تنها ما، بلکه هواشناسی جهانی نیز از چنین واژگانی استفاده نمی‌کند. به نظر می‌رسد که این کار، صرفاً برای ایجاد جنجال رسانه‌ای باشد.

به گزارش ایمنا، اخیراً یکی از اساتید هواشناسی در اظهاراتی با اشاره این‌که بیست‌ونهم بهمن تا چهارم اسفندماه، موج هوای سرد در کشور حاکم خواهد شد به‌طوری‌که می‌تواند به محصولات کشاورزان لطمه وارد کند، از این رویداد به «اسفند دیوانه» تعبیر کرده بود.

کد خبر 555379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.