۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
 walmart؛ خرده‌فروش جهانی

وال‌مارت شرکت خرده‌فروشی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان است و جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وال‌مارت شرکت خرده‌فروشی آمریکایی چندملیتی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است؛ وال‌مارت در سال ۲۰۱۹ با فروشی معادل ۵۱۴ میلیارد دلار به عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهان بر پایه میزان درآمد شناخته شد.

تاریخچه شرکت وال‌مارت

شرکت خرده‌فروشی وال‌مارت در سال ۱۹۶۲ رسماً فعالیت تجاری خود را آغاز کرد، اما پیش از آن سام و باد والتون این سازمان را راه‌اندازی کرده بودند. در سوم ژوئن ۱۹۴۰ سام والتون فعالیت خود را در یکی از شعبه‌های فروشگاه جی‌سی‌پنی در دس موینز آیووا آغاز و به مدت ۱۸ ماه فعالیت کرد. در سال ۱۹۴۵ والتون با برادران باتلر که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای بن فرانکلین بودند، آشنا شد و به پیشنهاد آن‌ها شعبه‌ای از این فروشگاه را در شهر نیوپورت آرکانزاس راه‌اندازی کرد.

والتون در طول سال بسیار موفق بود و توانست سرمایه خود را چندین برابر کند، اما صاحب فروشگاه قرارداد را تمدید نکرد و والتون مجبور به تغییر مکان شد. در سال ۱۹۵۰ فروشگاه جدیدی در بنتون‌ویل آرکانزاس تاسیس کرد؛ وی در این فروشگاه از استراتژی جدید و ساده‌ای استفاده کرد و میزان تخفیف را افزایش داد با این کار حجم فروش از طریق حفظ نگهداری مشتریان افزایش یافت. با ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، والتون نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خود را با نام وال‌مارت افتتاح کرد و در طول پنج سال به ۲۴ فروشگاه توسعه داد و به مرز ۱۲.۶ میلیون دلار رسید.

تلفیق و رشد شرکت وال‌مارت

در سال‌های پایانی دهه ۱۹۶۰ وال‌مارت به سرعت توسعه یافت و دامنه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن به شهرهای کوچک نیز راه یافت؛ این فروشگاه تا سال ۱۹۷۰ تعداد ۳۸ شعبه و یک هزار و ۵۰۰ کارمند داشت و فروش آن به بیش از ۴۴.۲ میلیون دلار رسید. یکم اکتبر ۱۹۷۰ این شرکت وارد بازار بورس نیویورک شد و در ماه مه ۱۹۷۱ نخستین سهام شرکت با قیمت ۴۷ دلار عرضه شد در این زمان مراکز خرید وال‌مارت در پنج ایالت ارکانزاس، کانزاس، لوئیزیانا، میزوری و اوکلاهاما فعالیت داشت و در سال ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ ایالت تنسی، کنتاکی و می‌سی‌سی‌پی نیز به آن‌ها افزوده شد.

در سال ۲۰۰۰ لی‌اسکات به سمت مدیرعامل وال‌مارت انتخاب شد. در این سال وال‌مارت در فهرست فرچون در رده پنجم بود و در سال ۲۰۰۶ الی ۲۰۰۹ در رده سوم لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده قرار گرفت. سال ۲۰۰۵ شرکت وال‌مارت دارای بیش از شش هزار و ۲۰۰ کسب و کار، سه هزار و ۸۰۰ فروشگاه در ایالات متحده، حدود سه هزار و ۸۰۰ واحد بین‌المللی و ۱.۶ میلیون کارمند در سراسر جهان بود.

تلاش‌های بشردوستانه وال‌مارت برای کمک به طوفان کاترینا به صورت ۱۸ میلیون دلار هدیه نقدی انجام شد و سپس در ۲۶ ژوئیه سال ۲۰۰۶ این شرکت خروج کامل خود را از بازار آلمان اعلام کرد و ۸۵ فروشگاه موجود در این کشور به گروه مترو فروخته شد.

حوزه فعالیت وال‌مارت

حوزه فعالیت این شرکت خرده‌فروشی است و کسب‌وکار آن در پنج بخش فروشگاه‌ها، سوپرسنترها، بازارهای محلی، سامز کلاب‌ها و فروشگاه‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

  • فروشگاه‌ها: فروشگاه‌ها تمرکز اصلی این شرکت محسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۵، ۶۷ درصد از سود خالص این شرکت توسط فروشگاه‌ها تأمین شد؛ این بخش مانند فروشگاه‌های سنتی آمریکا است و اجناس عرضه شده در این فروشگاه‌ها طیف وسیع و متنوعی از مواد غذایی تا پوشاک را شامل می‌شود.
  • سوپرسنترها: سوپرسنتر یا بازارهای میوه و سبزی نخستین بار در سال ۱۹۸۸ آغاز به فعالیت کرد.
  • بازارهای محلی: بازارهای محلی عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و دارویی است.
  • سامز کلاب: سامز کلاب یک شرکت ۳۱ میلیارد دلاری محسوب می‌شود؛ این کلوپ‌ها در واقع شریک بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا در ارتباط با خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، دفاتر، اغذیه‌فروشی‌ها، تعمیرات، مدارس و آرایشگاه‌ها قرار دارند.
  • فروشگاه‌های بین‌المللی: فروشگاه‌های بین‌المللی این شرکت در ۱۵ کشور جهان قرار دارد و حدود ۲۰ درصد از فروش خالص وال‌مارت را تشکیل می‌دهد.

جمعه سیاه وال‌مارت

وال‌مارت یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها برای بزرگ‌ترین روز خرید سال است؛ جمعه سیاه که یکی از جذاب‌ترین رویدادهای کریسمس است باعث می‌شود فروشگاه وال‌مارت نیز مانند دیگر فروشگاه‌ها اقدام به ارائه تبلیغات گسترده برای افزایش درآمد در این روز کند؛ این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از چهار صبح شروع به فعالیت کرده و مردم نیز از همان زمان برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

ابتکارهای وال‌مارت

در اواخر سال ۲۰۰۵، وال‌مارت فروشگاه‌های جدیدی را در تگزاس و کلرادو طراحی کرد که دارای توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی نورگیر، دیگ‌های بخار با سوخت‌های زیستی، یخچال‌های خنک‌کننده آب و باغ‌های مخصوص بود؛ این ساختمان‌ها دارای بسیاری از تجهیزات برای کاهش هزینه‌ها و تکنولوژی‌های صرفه‌جویی در انرژی بود. در مارس ۲۰۰۶، وال‌مارت تلاش کرد با افتتاح سوپرسنترهای جدید در پلانوتگزاس و ایجاد جذابیت و گیرایی بیشتر افراد بیشتری را جذب کند و از رقبای خود پیشی بگیرد؛ این فروشگاه‌های جدید از ویژگی‌هایی مانند کف‌پوش‌های چوبی، راهروهای عریض، رستوران سوشی، کافی‌شاپ، ساندویچ فروشی با خدمات اینترنتی رایگان و وسایل الکترونیکی بسیار پیشرفته برخوردار بود.

کد خبر 555353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.