از ساماندهی تولید گل و گیاه در اصفهان تا حراست از درختان کهنسال شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از چهار طرح جدید شامل جایگزینی گونه‌های گیاهی مقاوم در برابر کم‌آبی به جای گونه‌های گیاهی نیازمند به آب فراوان، طرح درخت‌بانی به جای درختکاری، تلاش برای خودکفایی در حوزه تولید گل و گیاه و اجرای طرح‌های تازه در باغ گل‌ها خبر داد.‌

به گزارش ایمنا، مجید عرفان‌منش اظهار کرد: شهر اصفهان در حال حاضر با معضل بزرگ بی‌آبی مواجه است به طوری که سفره‌های آب زیرزمینی شهر در حال تخلیه است، بنابراین هر طرحی که بتواند میزان مصرف آب در حوزه آبیاری فضای سبز را کاهش دهد و در عین حال موجب تخریب آن نشود، ضرورت اجرایی دارد.

وی افزود: شهرداری اصفهان در مجموع یک درصد آب آبخوان و آبخیز استان را برداشت می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از طرح‌های سازمان در راستای کاهش میزان مصرف آب، طرح جایگزینی گیاهان مقاوم به کم‌آبی به جای گیاهان نیازمند به آب فراوان است، تصریح کرد: هرچند بسیاری از گونه‌های گیاهیِ نیازمند به آب فراوان، راندمان اکولوژیک بیشتری برای شهر دارند، اما متأسفانه به دلیل شیوع خشکسالی و ضرورت کاهش میزان مصرف آب، ناچار هستیم گونه‌های مقاوم را هرچند راندمان اکولوژیک کمتری دارند با گونه‌های نیازمند به آب جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: گیاهانی مانند داغ داغان، نسترن، نوش و بلوط زاگرس از جمله گونه‌های مقاوم به کم آبی هستند که به زودی در چرخه فضای سبز اصفهان قرار می‌گیرند.

عرفان‌منش تاکید کرد: طی تحقیقات انجام شده در پنج سال گذشته از روند درختکاری در شهر اصفهان دریافتیم درخت‌هایی که از این طریق به دست شهروندان رسیده است عملاً سرنوشت خوبی نداشتند و درصد استقرار کمی داشته است؛ علاوه بر این، متأسفانه گزارش‌هایی از مناطق پانزده‌گانه شهرداری دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد برخی، برخوردهای درستی با فضای سبز شهری ندارند و این در حالی است که اغلب این افراد از قوانین موجود در این زمینه اظهار بی‌خبری می‌کنند.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود این خسارات طرحی را با عنوان "درخت‌بانی به جای درختکاری" طراحی کردیم و با کمک اداره توسعه فرهنگ شهروندی نسبت به تشکیل پویشی با همین نام اقدام کردیم زیرا در حال حاضر ضرورت دارد به جای توسعه فضای سبز شهری نسبت به پاسداری و حفاظت از فضای سبز موجود اقدام کرد و به دنبال فرهنگ‌سازی لازم در جامعه بود.

بازسازی و بازآفرینی باغ گل‌ها

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه طرح دیگر این سازمان مدیریت و ساماندهی وضعیت تولید گل و گیاه شهر است، گفت: در حال حاضر به جز گل‌فروشی‌ها بالغ بر پنج هزار نفر به تولید گل و گیاه در شهر اصفهان مشغول هستند؛ البته شهرداری اصفهان ۲۲ هزار مترمربع گلخانه دارد که در دو بخش سازمان پارک‌ها و مناطق پانزده‌گانه شهر به تولید گل و گیاه می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان پارک‌ها با رویکردی اقتصادی نسبت به وضعیت موجود، روند تولید را از دو تولیدی متعلق به خودش آغاز کرده تا نسبت به تأمین گل و گیاه مورد نیاز مناطق پانزده‌گانه برای عید نوروز اقدام کند، ادامه داد: شهرداری همواره خریدار اصلی محصولات تولیدکنندگان گل و گیاه در اصفهان بوده است، برای تولیدکنندگان، نقشه راه مشخصی وجود ندارد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع آنها با اضافه تولید مواجه می‌شوند، زیرا آنها نیاز بازار را به‌خوبی نمی‌شناسند و نیازمند نقشه راه مشخص هستند.

عرفان‌منش گفت: اخیراً طی جلساتی که با تولیدکنندگان داشتیم، مقرر شد در یک هم‌افزایی دوطرفه، نیاز بازار شناسایی و بر اساس آن، سفارش تولید ارائه شود که این اقدام در راستای تحقق شعار سال و فرموده مقام معظم رهبریم مبنی بر "مانع زدایی" در تولید است.

وی با بیان اینکه عملیات بازسازی و بازآفرینی باغ گل‌ها ویژه ایام نوروز ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان قرار گرفته است، افزود: این عملیات بر مبنای نزدیک‌سازی باغ گل‌ها به سبک و سیاق باغ‌های ایرانی است که در آنها از عنصر آب، آبنما و حوض استفاده می‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: استفاده از سرامیک‌ها و کاشی‌های ایرانی نیز از دیگر مولفه‌هایی است که فضای این باغ را به شمایل باغ‌های ایرانی نزدیک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بهبود و بازسازی شرایط آب و خاک، تقویت گیاهان با استفاده از تکنیک‌های جدید، بازآفرینی باغ ژاپنی، ایتالیایی و همچنین رسیدگی به وضعیت گلخانه گیاهان استوایی از نظر فنی، از دیگر طرح‌های در دست اقدام برای باغ گل‌ها است.

عرفان‌منش گفت: سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت موجود در اصفهان، نقش بسیار مهمی در پالایش هوا بر عهده دارند و اگر هر کدام از آنها آسیب ببیند یا از بین برود، خسارات جبران‌ناپذیری به وضعیت زیست‌محیطی شهر وارد می‌کند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود شهروندان در حفظ و صیانت از تک تک درختان این شهر چه در ملک شخصی یا در فضای عمومی همچون یک دارایی ارزشمند محافظت کنند و اگر شاهد تخلفی از سوی دیگران بودند، موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ با شهرداری اصفهان در میان بگذارند.

کد خبر 555267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.