روز متعادل بازار سرمایه

در بازار بورس و فرابورس به ترتیب شاهد روند منفی ۲۴۵ و ۱۳۸ نماد بودیم که نسبت به میانگین هفته گذشته وضعیت نابسامان‌تری را سپری کرد، اما ارزش و حجم معاملات نسبت به روز چهارشنبه وضعیت بهتری را پیدا کرد و به ترتیب به پنج هزار میلیارد تومان و هفت میلیارد برگه سهم در بازار بورس رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بازار بورس و فرابورس به ترتیب شاهد روند منفی ۲۴۵ و ۱۳۸ نماد بودیم که نسبت به میانگین هفته گذشته وضعیت نابسامان‌تری را سپری کرد، اما ارزش و حجم معاملات نسبت به روز چهارشنبه وضعیت بهتری را پیدا کرد و به ترتیب به پنج هزار میلیارد تومان و هفت میلیارد برگه سهم در بازار بورس رسید، این روزها بازار منتظر اخبار روند مذاکرات است، تا روند حرکتی خود را مشخص کند.

روز متعادل بازار سرمایهروز متعادل بازار سرمایه

شاخص‌ها

روز متعادل بازار سرمایه

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۵۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۴۲ واحدی در سطح ۳۲۶ هزار و ۲۹۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار تغییر صفر درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۰۱ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۴۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۴۵

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۲ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۵۶۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۰۷ درصدی تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۰۳

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۳۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۰ هزار و ۸۷۷ و ۸۹ هزار و ۴۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۲۵۰ و پنج میلیارد و ۶۱۳ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی می‌شود که روند اصلاحی شاخص کل تا محدوده ۱ میلیون ۲۷۰ هزار واحد تداوم داشته باشد.

روز متعادل بازار سرمایهروز متعادل بازار سرمایه

اخبار بازار

مجمع صندوق پالایشی یک (پالایش) به ازای هر واحد ۶۰۰ تومان سود توزیع کرد

سرمایه‌گذارانی که در پذیره‌نویسی سه میلیون تومانی شرکت کرده‌اند ۱۸۰ هزار تومان و کسانی که پنج میلیون تومان واحد خریداری کرده‌اند، ۳۰۰ هزار تومان طی روزهای آتی به حسابشان واریز خواهد شد.

تجربه موفق دولت سیزدهم در حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازار سیمان

مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه رسمی و مستمر سیمان در بورس کالای ایران را یکی از تجربه‌های موفق حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازارهاست که این اتفاق با تلاش دولت سیزدهم صورت گرفته است. در حوزه سیمان علاوه بر معاملات فیزیکی، فرآیند صدور کد مشتریان تسهیل شد تا افراد به راحتی بتوانند به صورت آنلاین و با کد سهامداری اقدام به خرید سیمان از بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا کنند.

اخبار شرکت‌ها

ذوب: رئیس هیأت عامل ایمیدرو می‌گوید قراردادهای بلند مدت برای تأمین پایدار مواد اولیه ذوب آهن اصفهان را دستور کار داریم جعفری معاون وزیر صمت گفت: نوع ماده اولیه مورد نیاز تولید در ذوب آهن اصفهان اختصاصی است و برخی از معادن کشور آن را دارا هستند. سال گذشته تلاش کردیم با ذوب آهن یک بسته تأمین مواد اولیه آماده کنیم که هنوز هم پیگیر آن هستیم تا بتوانیم برای تأمین مواد اولیه این کارخانه مادر صنعتی برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشیم. وی افزود: تنظیم قراردادهای بلند مدت برای تأمین پایدار مواد اولیه از معادنی که با این کارخانه همخوان هستند و همچنین اکتشافات جدید را در دستور کار داریم.

وپویا: مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سرمایه گذاری پویا در روز جاری با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه این شرکت در حال برگزاری است.

اهم نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

این افزایش سرمایه جهت جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت انجام می‌شود که از محل مطالبات و آورده نقدی است، از میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ میلیارد تومان می‌باشد. انجام مرحله دوم افزایش سرمایه به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر و اخذ مجوز نیز در اختیار هیئت مدیره قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل شرکت، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود فروش سرمایه‌گذاری‌ها چندان به نفع سهامداران نیست. همچنین سرمایه‌گذاری‌ها در شرایط فعلی بازار کار دشواری بوده و منجر به فشار به معاملات می‌شود لذا ماندن در این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در ادامه منجر به انتفاع سهامداران شود.

بازار جهانی و بورس کالا

تحلیلی بر روند روغن پایه در بورس کالا

شرکت‌ها: شسپا شبهرن شنفت شرانل

در فصول اول تا سوم سال جاری متوسط عرضه در هر ماه برابر با ۱۱.۱، ۱۰.۳ و ۱۳.۶ هزار تن بوده است. در دی و بهمن نیز ۱۰.۲ و ۱۱.۵ هزار تن عرضه شد.

قیمت این محصول در سه هفته‌ی ابتدایی بهمن ماه بطور متوسط برابر با ۲۳،۴۵۳ تومان بوده که این نرخ در هفته جاری ۲۴،۲۴۸ تومان بوده است. متوسط قیمت این محصول با دلار نیما به ترتیب برای دی و بهمن ۸۸۰ و ۹۵۳ دلار ثبت شده است. همچنین قیمت فوب ایران این محصول در بهمن نسبت به دی افت ۵ درصدی داشته و ۸۲۸ دلار گزارش شده است. در یک ماه گذشته نرخ دلار نیما نیز ۰.۹ درصد افت داشته است. در کل سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت معامله شده محصول ۲۲،۶۵۸ تومان ثبت شده است.

در بورس کالا نسبت معامله به عرضه در بطور میانگین برابر با ۸۵ درصد است. در سال جاری به طور متوسط حجم معاملات ۹.۲ هزار تن برای هر ماه بوده است که در دی و بهمن ماه حجم معاملات این محصول به ترتیب برابر با ۹.۸ و ۶.۱ هزار تن بوده است.

قیمت‌ها در بورس کالا با توجه به نرخ جهانی فروش روانکاران کشور تعیین می‌شود. عمده منابع صحبت وجود منابع کافی از بی اویل ایران در منطقه دارند و پیش بینی ثبات قیمت‌ها را محتمل می‌دانند.

تحلیلی بر روند ورق گالوانیزه در بورس کالا

شرکت‌ها: فولاد فجر

در نیمه ابتدایی سال جاری میانگین قیمت محصولات پوشش دار بورس کالا ۲۸ هزار تومان (قیمت پایه ۱,۲۴۲ دلار و رقابت سه درصدی) بوده است. در پاییز نیز قیمت‌ها در همان حدود ۱,۲۱۷ دلار بوده و رقابتی در حد سه درصد را شاهد بوده‌ایم. قیمت معاملات دی ماه ۲۷,۷۷۰ تومان (۱,۱۱۹ دلار و رقابت سه درصدی) بوده و از ابتدا تا ۱۷ دی ماه، میانگین قیمت معاملات این محصول ۲۷,۹۰۰ تومان (۱,۱۳۳ دلار و رقابت پنج درصدی) گزارش شده است.

در کشور سالانه تولید محصولات پوشش دار ۱.۵ میلیون تن است که در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نیز واردات داریم. در سال گذشته ۴۰۰ هزارتن محصول در بورس کالا عرضه شده است که در حدود ۳۱۰ هزار تن آن مورد تقاضا واقع شده است. در نه ماهه امسال ۷۵۷ هزار تن عرضه در بورس کالا بوده و حجم ۶۳۹ هزار تن تقاضا گزارش شده است. هم چنین حجم عرضه و تقاضای دی ماه به ترتیب ۱۱۱ و ۸۴ هزار تن بوده است. در بهمن تا هفدهم ماه ،۵۰ هزار تن محصول عرضه شده و تقاضای ۵۶ هزار تنی به ثبت رسیده است. قابل ذکر است عرضه شرکت‌های بورسی شامل فجر و مبارکه و زیرمجموعه‌های آن همواره با تقاضای کامل خرید شده است.

تحلیلی بر روند پلی پروپیلن در بورس کالا

شرکت‌ها: مارون جم پیلن شاراک

در سال ۹۹، با افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش هزینه‌های حمل، نرخ جهانی پلی پروپیلن روندی صعودی داشت. در بورس کالا نیز قیمت معاملات در پی افزایش نرخ جهانی و نرخ دلار در مسیر صعود قرار گرفت. میانگین نرخ معاملات بورس کالا در سال ۹۹، ۲۴ هزار تومان (۱,۱۸۸ دلار) بوده و همچنین ۱۳ درصد رقابت نیز در این بازه زمانی صورت گرفته است.

در فصل بهار سال جاری با وجود کاهش قیمت دلار، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی بودیم و قیمت این محصول در بورس کالا ۳۵ هزار تومان (۱,۶۱۷ دلار بدون رقابت) رسید. در تابستان با اصلاح قیمت جهانی و صعود نرم دلار نیما، قیمت ۳۲ هزار تومان (۱,۴۰۳ دلار با رقابت سه درصدی) گزارش شده است. در پاییز میانگین نرخ معاملات ۳۹ هزار تومان (۱,۶۵۰ دلار با رقابت پنج درصدی) بوده، در دی ماه این نرخ ۳۷ هزار تومان (۱,۴۹۶ دلار) گزارش شده و رقابت تا ۹ درصد افزایش داشته، در بهمن نیز تا تاریخ هفدهم، نرخ معاملات به ۳۹ هزار تومان (۱,۶۰۰ دلار) و رقابت به ۱۴ درصد رسیده است. عمده این رقابت مربوط به معاملات گرید نساجی این محصول بوده که تقاضا برای آن در ماه‌های پایانی سال افزایش دارد.

میانگین عرضه ماهانه در سال ۹۹، ۶۹ هزار تن و میانگین ماهانه تقاضا ۱۰۷ هزار تن بوده است. در دو ماه فروردین و اردیبهشت خریداران به دنبال قیمت‌های پایین‌تری برای خرید بودند و حجم تقاضا کم بوده است، در خرداد با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان عرضه‌ی خود در بورس کالا را افزایش دادند و مجموعاً ۱۲۰,۳۰۵ تن عرضه در این ماه ثبت شده است. میانگین ماهانه عرضه و تقاضا در نه ماهه سال جاری ۸۰ و ۹۷ هزار تن بوده است. عرضه و تقاضای دی به ترتیب ۶۰ و ۱۰۹ هزار تن بوده، در بهمن ماه تا هفدهم ماه ۳۴ هزار تن عرضه و ۶۷ هزار تن تقاضا گزارش شده است.

مس: پریمیوم مس کاتد در جنوب شرق آسیا به بالاترین سطح در ۵ سال اخیر رسیده است. توقف تولید در ژاپن منجر به این افزایش پریمیوم شده است. خریداران مس جنوب شرق آسیا در واکنش به نگرانی از کاهش عرضه در ژاپن به بازار نقدی هجوم آوردند. کاهش تولید کارخانه ژاپنی که حدود ۵۰۰ هزار تن مس کاتد تولید می‌کند می‌تواند عرضه را در فوریه یا حتی مدت زمان طولانی‌تر با اختلال مواجه کند. کمبود مواد خام در انبارهای جنوب شرق آسیا نیز به افزایش پریمیوم ها کمک کرده است. این در حالی است که پریمیوم در سایر مناطق علی رغم اینکه مشکلات لاجستیکی و کووید ۱۹ در اروپا و آب و هوای سرد در ایالات متحده، نگرانی‌ها را افزایش داده، تا حد زیادی باثبات بوده است. پریمیوم در بازار داخلی چین نیز بدون تغییر باقی مانده است. سطح فعالیت نقدی در بازار محدود بود.

شاخص دلار در معاملات روزهای پنجشنبه و جمعه در واکنش به داده‌های تورم آمریکا و افزایش انتظارات نرخ بهره‌ای تقویت شد که افت قیمت برخی کالاها از جمله مس را به همراه داشت.

نقشه بازار بورسروز متعادل بازار سرمایه

روز متعادل بازار سرمایه

کد خبر 555197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.