چرا افراد علائم متفاوت کرونا امیکرون را تجربه می‌کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که افراد مبتلا به سویه امیکرون علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند، یکی از این دلایل واکسیناسیون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه سویه امیکرون ویروس کرونا به صورت گسترده در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرده است، هنوز محققان در حال بررسی جنبه‌های مختلف آن هستند. زمانی که ماهیت این سویه جدید به صورت کامل مشخص شود، آسان‌تر می‌توان مانع بروز آن شد یا روش‌های درمان آن را کشف کرد. داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که سویه امیکرون در مقایسه با انواع دیگر ویروس کرونا منجر به بروز علائم خفیف‌تر می‌شود، ولی حتی افرادی که به سویه امیکرون مبتلا می‌شوند نیز طیف گسترده‌ای از علائم را تجربه می‌کنند که با یکدیگر متفاوت است.

علائم رایج کرونا اومیکرون چیست؟

متخصصان معتقدند که سویه امیکرون باعث بروز علائم خفیف‌تری مانند سرماخوردگی می‌شود، این سویه جدید بر خلاف انواع قبلی باعث بروز مشکلات تنفسی یا از دست دادن حس بویایی و چشایی نمی‌شود، در حالی که این علائم در سویه دلتا بسیار رایج بود. علائم اولیه کرونا امیکرون شامل سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و خستگی می‌شود، این علائم در بیماری سرماخوردگی نیز رایج است. مشکلات گوارشی نیز از جمله علائم کرونا امیکرون در نظر گرفته شده است، به طوری که گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که اکثر افراد مبتلا به این سویه دچار مشکلات گوارشی می‌شوند، اما مشکلات تنفسی را تجربه نمی‌کنند.

چرا افراد علائم متفاوت کرونا امیکرون را تجربه می‌کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که افراد مبتلا به سویه امیکرون علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند، یکی از این دلایل واکسیناسیون است. افراد واکسینه شده به علائم متفاوت‌تری نسبت به افراد واکسینه نشده مبتلا می‌شوند، در حال حاضر اکثر افراد در سراسر دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و در صورت بروز عفونت دستیابی به موفقیت، درگیر علائم خفیف بیماری می‌شوند. اگرچه واکسیناسیون نمی‌تواند به صورت کامل و ۱۰۰ درصد از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت کند، اما می‌تواند خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را تقریباً به نصف کاهش دهد. دلیل دیگری که افراد علائم متفاوت کرونا امیکرون را تجربه می‌کنند وجود بیماری‌های زمینه‌ای است. افرادی که از یک بیماری خاص رنج می‌برند، در صورت مبتلا شدن به کرونا امیکرون علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

علائم کرونا امیکرون چه زمانی پدیدار می‌‎شود؟

داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً دو تا سه روز طول می‌کشد تا علائم فرد مبتلا به سویه امیکرون پدیدار شود، به نظر می‌رسد که دوره نهفتگی امیکرون نسبت به سویه‌های دیگر کمتر است. برای نمونه، افراد مبتلا به سویه دلتا معمولاً پس از گذشت پنج تا شش روز دچار علائم آن می‌شدند. محققان معتقدند که جهش‌های متفاوت سویه امیکرون باعث این اتفاق شده است، زیرا این جهش‌ها باعث می‌شود ویروس سریع‌تر و آسان‌تر به سلول‌های میزبان متصل شود و بدن را آلوده کند. علائم فرد مبتلا به سویه امیکرون پس از گذشت ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کند، در حالی که این زمان برای افراد مبتلا به سویه دلتا ۱۵ روز یا بیشتر است.

آیا امیکرون باعث بروز کرونای طولانی مدت می‌شود؟

با وجود اینکه سویه امیکرون ویروس کرونا باعث بروز علائم خفیف بیماری می‌شود، اما نباید آن را ساده گرفت، زیرا امیکرون سویه جهش یافته ویروس کرونا است و در صورت هرگونه بی احتیاطی می‌تواند باعث بروز علائم شدید شود. تا کنون اطلاعاتی در مورد احتمال بروز کرونای طولانی مدت پس از آلوده شدن به سویه امیکرون در دسترس قرار نگرفته است، بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد. توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از بروز کرونای طولانی مدت یا پیشگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا، اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند و واکسن کرونا را در زمان تعیین شده دریافت کنند.

کد خبر 555184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.