۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
"کمیته مصالح" چیست؟

با افزایش جمعیت کلان‌شهرها، ساخت‌وسازهای شهری نیز گسترش پیدا می‌کند و ساخت مصالح جدید با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا برای استفاده بهینه و ارائه خدمات نوین به شهروندان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها با وجود پروژه‌های رو به رشد عمرانی توجه بیشتر به دانش مدیریت پروژه از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، به عبارت دیگر کمک گرفتن از تکنولوژی ساخت‌وساز در مصالح جدید ساختمانی نیز وارد شده است؛ از سویی استفاده از مصالح و متریال نوین برای پروژه‌های شهری دوام بیشتر بناها و کاهش هزینه‌های ترمیم سالیانه ساخت‌وسازهای شهری را برای شهرداری‌ها به همراه دارد.

استفاده از فناوری‌ها و بهبود کیفیت مصالح ساختمانی و بهره‌مندی از مصالح نوین در ساخت‌وسازهای شهری در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و در این بین نقش مؤثر دانشگاهیان، فرهیختگان و نخبگان شهر در ارائه محصولات نوین در حوزه عمرانی بسیار مؤثر است.

نکته حائز اهمیت این است که فرایند نگهداری و تعمیرات نیز متأثر از این فناوری‌ها بوده است و خود را جدا از این تکنولوژی نمی‌داند که کلان‌شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فناوری‌های روز در پروژه‌های عمرانی

مسعود توکلی‌پور، مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی شهری شهرداری اصفهان در خصوص زیرساخت‌های لازم برای استفاده از فناوری‌های روز در پروژه‌های عمرانی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در دنیای مدرن امروزی که مدام در حال تغییر و تحول روزانه است، ساخت مصالح جدید با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا وجود دارد، البته در حال حاضر ساخت مصالح نوین در سراسر دنیا تابع علم و تکنولوژی است.

وی ادامه می‌دهد: پاسخ دادن به خواسته‌ها و انتظارهای بشر، مهم‌ترین مزیت مصالح و متریال نوین است؛ این انتظارها در بحث هزینه، دوام، سرعت اجرا و زیبایی بوده است و مباحث هزینه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در شرایط فعلی پاسخگوی این نیاز است.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی شهری شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: زیرساخت‌های استفاده از مصالح و متریال نوین مهیا شده و بیش از هفت سال است که فعالیت‌های آن به طور جدی دنبال می‌شود که لازمه موفقیت در این بخش، داشتن ارتباط بیشتر با دانشگاه و مباحث علمی است.

وی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با صنعت باعث شده است که این فناوری‌ها از مرحله ایده و آزمایش وارد مرحله اجرا شود، تصریح می‌کند: شهرداری اصفهان در این بخش فعال بوده و از سال‌های قبل این ارتباط نزدیک بین دانشگاه و صنعت را حفظ کرده است.

توکلی‌پور می‌افزاید: ایده و طرح‌های شهروندان حتی شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شهرداری شده و پس از بررسی تست‌های لازم بر روی آن انجام می‌گیرد که در این راستا با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که این پروژه‌ها و مصالح را ارائه می‌دهند، جلساتی برگزار و بازدیدهایی از مراکز تولیدی و کارخانه تولیدکننده انجام می‌شود تا زمینه استفاده از این مصالح نوین در شهرداری اصفهان فراهم شود.

فعالیت "کمیته مصالح شهرداری اصفهان" و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان

وی تاکید می‌کند: یکی از راه‌های ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و عرضه مصالح نوین و تکنولوژی از طریق "کمیته مصالح شهرداری اصفهان" است که حدود هشت سال از فعالیت آن می‌گذرد، این کمیته دارای اعضای ثابت از اداره نظارت، مناطق، اداره آزمایشگاه و کنترل کیفی است و به فراخور موضوع از اعضا برای شرکت در جلسه‌ها دعوت می‌شود؛ این کمیته علاوه بر کنترل استانداردهای لازم در استفاده از مصالح، در زمینه مصالح نوین و تهیه زیرساخت‌های استفاده از این مصالح نیز فعالیت دارد.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی شهری شهرداری اصفهان با بیان این‌که اگر محصولی شایستگی استفاده در پروژه‌های عمرانی آینده را داشته باشد، در کمیته مصالح ارزیابی می‌شود، ادامه می‌دهد: شهرداری اصفهان فرش قرمز برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از مصالح نوین پهن کرده است.

وی ادامه می‌دهد: از جمله تعاملات انجام شده شهرداری با دانشگاه، می‌توان به پروژه تحقیقاتی اخیر در مورد نقش نانو مواد در تثبیت خاک اشاره کرد که در این خصوص جلسات متعددی با اساتید دانشگاه برگزار شده است و تا یک ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

توکلی‌پور خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که در ترانشه‌های شهری فرصت کافی برای پرسازی وجود ندارد، باید سطح معبر و مسیر حفاری شده هموار و بدون نشست، بلافاصله در اختیار شهروندان قرار گیرد؛ موضوع نانو مواد می‌تواند انقلاب بزرگی در مباحث تثبیت و جلوگیری از نشست خاک و ترانشه‌ها ایجاد کند.

وی در مورد پاسخگویی مناسب محصولات استفاده شده در پروژه‌های عمرانی و پیشرفت فعالیت‌ها، می‌گوید: شهرداری اصفهان در این مباحث پیشرفت‌های زیادی کرده است و در بخش تکنولوژی بتن و استفاده از انواع بتن‌ها پیشرفت‌های چشمگیری وجود داشته است.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی شهری شهرداری اصفهان در مورد اتفاق‌های خوب و فناوری‌های کمک کننده به پروژه‌های عمرانی می‌گوید: آسفالت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وارد چرخه تکنولوژی شده است به طوری که آسفالت‌های پلیمری، سرباره‌ای و رنگی و آسفالت‌های درشت‌دانه(SMA) در برخی از پروژه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

استفاده از درزهای انبساطی الاستومری آسفالتی و مدولار

وی ادامه می‌دهد: در بخش نگهداری و تعمیرات، از جمله مصالحی که با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌رود، استفاده از درزهای انبساطی الاستومری و درزهای انبساطی مدولار است که جدیدترین آن درزهای مدولار به شمار می‌رود که این نوع درزها در یکی از پروژه‌های شهری به عنوان نمونه برای بررسی نحوه کارکرد آن به کار گرفته شده است.

توکلی‌پور در خصوص تشریح درزهای انبساطی و نحوه عملکرد آنها، می‌گوید: هر سازه‌ای که اجرا می‌شود، جهت جلوگیری از ایجاد تنش‌های انقباضی و انبساطی که باعث تخریب سازه می‌شود، درزهایی تعبیه شده است که به سازه اجازه باز و بسته شدن در اثر این انقباض و انبساط می‌دهد، به طور مثال شهروندان هنگام عبور از روی پل‌ها صداهایی زیر لاستیک خودرو در فاصله حدود ۳۰ متری تا ۵۰ متری احساس می‌کنند که این همان درزهای انبساطی پل‌ها است که به صورت ورق‌های فلزی یا درزهای الاستومری یا مدولار استفاده شده است.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از درزهای بروز در مصالح نوین به خودروها ضربه کمتری وارد می‌کند و طول عمر بالاتری دارد و نگهداری و تعمیرات این درزها نیز به مراتب ساده‌تر است.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در درزهای الاستومری نشت و نفوذ آب به داخل سازه کمتر است، به طور مثال در حال حاضر در پل امام خمینی (ره) بیش از ۳۰ درز انبساطی از درزهای الاستومری و درزهای آسفالتی وجود دارد که به صورت دوره‌ای پس پایان طول عمر مفید درز، تعمیر شده است و در زمان کارکرد نگهداری می‌شود؛ این نکته بسیار حائز اهمیت است که تعمیرات درزهای انبساطی کاری دشوار است که معضلات ترافیکی که ایجاد می‌کند و صبر و حوصله مردم و شهروندان را می‌طلبد.

وی با اشاره به محل استفاده فناوری‌های نوین در تعدادی از پروژه‌ها، اظهار می‌کند: در این بخش برای تولید جدول‌ها در سطح شهر و احداث پیاده‌روها پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است، تولید جدول‌ها از وضعیت بتونی ساده به سمت احداث جدول‌های با طول عمر بالاتر و نفوذپذیری بسیار کمتر پیش رفته است؛ این جدول‌ها مقاومت زیادتری نسبت به جدول‌های معمولی دارد و سایش و خردگی آن نیز کاهش پیدا کرده است، البته دوام و ماندگاری رنگ بر روی این جدول‌ها نیز بیشتر است.

توکلی‌پور با بیان این‌که در برخی از پروژه‌ها بازهم از کارکرد از مواد "نانو" استفاده شده است، می‌افزاید: نماهای ساختمانی دود گرفته و نماهای اجرا شده بسیار کثیفی در تعدادی از پروژه‌ها وجود داشت که برای شست‌وشوی سطوح و تمیز کردن آن از این مواد استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که استفاده از مواد "نانو" برای شست‌وشوی سطوحی است که امکان تمیز کردن آن با آب به راحتی فراهم نیست، می‌گوید: مزیت مواد نانو این است که در طی چند سال مواد کثیف را جذب نمی‌کند و به آسانی قابل شست‌وشو است؛ استفاده از این روش و برنامه‌ریزی‌ها برای آینده استفاده بیشتر از مواد "نانو" در پروژه‌های شهری است.

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی شهری شهرداری اصفهان در خصوص بهره‌مندی از سایر مواد و فناوری‌های روز در پروژه‌های عمرانی شهر، اظهار می‌کند: شهرداری استفاده از ژئو کامپوزیت‌ها، ژئو گریدها و ژئو تکستایل‌ها را نیز در کارنامه خود دارا است.

وی می‌افزاید: ژئو کامپوزیت‌ها ترکیباتی از مواد پلیمری پلاستیکی و یک‌سری از الیاف است که در تثبیت خاک‌ها، ترانشه‌ها، مسلح‌سازی خاک‌ها و استفاده در شیب‌ها برای جلوگیری از رانش خاک در اجرای پروژه‌ها بسیار کمک کننده است.

توکلی‌پور تاکید می‌کند: شهرداری اصفهان تلاش می‌کند که گام به گام با تکنولوژی دنیا پیش رفته و زمینه استفاده هر چه بیشتر از مصالح نوین را با توجه به انتظارات و خواسته‌های روز فراهم کند.

کد خبر 555170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.