روایت‌های قربانی شهریور از اجاره‌نشینی

اگر از هریک از ما این سوال پرسیده شود که «اولین بار در چه سنی مفهوم کرایه‌نشینی را درک کردی؟» احتمالاً هیچ‌یک به‌خاطر نخواهیم آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «قربانی شهریور؛ خرده روایت‌های اجاره‌نشینی» نوشته زهرا کاردانی، به تازگی راهی بازار نشر شده است. کاردانی متولد آذرماه ۱۳۶۸ در شهر مشهد، اما ساکن قم است که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته گرافیک، تحصیلات حوزوی خود را در جامعه‌الزهرا ادامه داد. وی همکاری با مجله راز، خانه خوبان، خیمه و روزنامه جام‌جم را در کارنامه ادبی خود دارد.

در بخش‌هایی از مقدمه کتاب «قربانی شهریور؛ خرده روایت‌های اجاره‌نشینی» آمده است: «اجاره‌نشینی بستری است که همه ما به نوعی در آن زیسته‌ایم. پیراهنی است که به نحوی هرکدام‌مان لااقل یک بار لمسش کرده‌ایم؛ اگر نپوشیده باشیم، چه به عنوان کرایه‌نشین خانه‌های مردم، چه به عنوان صاحب خانه‌ای که بخشی یا همه خانه‌اش را در اختیار دیگری می‌گذارد، چه حتی به عنوان شنونده روایت‌های مستأجری از زبان صاحب‌خانه‌ها و مستأجرها. اگر از هرکداممان بپرسند که «اولین بار در چه سنی مفهوم کرایه‌نشینی را درک کردی؟» لابد هیچ‌کدام یادمان نمی‌آید. اگر هم هیچ‌وقت طعم کرایه‌نشینی را نچشیده باشیم، دور و بر ما پر بوده از همسایه، فامیل و دوست و آشنایی که یک روز تابستانی آمده، نشسته ور دل پدر و مادرمان و از سختی روزگار باریده؛ از کرایه خانه که در هر سال و عصری، همیشه وزنش را روی گرده مستأجر انداخته و همیشه هم سنگین بوده.»

در بخشی از کتاب «قربانی شهریور؛ خرده روایت‌های اجاره‌نشینی» ضمن ارائه تاریخچه مختصری از اجاره‌نشینی در ایران، به شروع اجاره‌نشینی از تهران در دوره ناصری اشاره شده و در بخش‌های دیگر نیز روایت‌هایی از مستأجران و صاحب‌خانه‌ها آورده شده است.

روایت‌های قربانی شهریور از اجاره‌نشینی

نویسنده در این کتاب می‌گوید: «می‌خواستم زبان قشری باشم که فصل تابستان، دوران بی‌قراری آن‌ها است و در بخش دیگر، نویسنده آرزو می‌کند شاید دنیا چرخید و قوانین اجاره‌نشینی در سال‌های پیش رو عوض شد.»

کاردان در کتاب «قربانی شهریور؛ خرده روایت‌های اجاره‌نشینی» آورده است که «مستأجر و صاحب‌خانه پشت سر هم، یک رساله حرف برای گفتن دارند، اما رو در رو که می‌شوند، هیچ. تا مجبور به دعوا نشوند، صحبتی نمی‌کنند. این کتاب را نوشتم تا درهای خانه مستأجران را به روی صاحب‌خانه‌ها بازکنم. به اندرونی دل هم مهمان‌شان کنم و زبانی باشم برای مستاجرهایی که ماه به ماه عصاره کارشان را به حساب صاحب‌خانه می‌ریزند. این بخش‌هایی است که در پشت جلد این کتاب، نویسنده به عنوان توضیح پایانی آورده است.»

کتاب «قربانی شهریور؛ خرده روایت‌های اجاره‌نشینی» نوشته زهرا کاردانی است که توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم در ۱۵۹ صفحه با شمارگان یک هزار نسخه و قیمت ۴۲ هزار تومان منتشر شد.

کد خبر 555083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.