زخم مجازی

فضای آموزش مجازی شرایطی را فراهم کرد که دانش‌آموز با جدیت و اهتمام کمتری به تحصیل ادامه دهد. همین امر افت نسبتاً شدید تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان به‌ویژه در مقطع متوسطه را به همراه داشت و بازگشایی مدارس، این افت تحصیلی را بیشتر نمایان کرد و حتی موجب دلسردی و ناامیدی برخی دانش‌آموزان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، مدارس تعطیل و آموزش مجازی آغاز شد؛ این موضوع در شرایطی رخ داد که نه تنها دانش‌آموز بلکه اولیای آنان و بسیاری از فعالان این عرصه، سواد رسانه‌ای کافی نداشتند. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، زمینه‌ساز مشکلات زیادی از جمله صرف زمان بیشتر برای آموزش فرزندان در کلاس‌های مجازی، پرداخت هزینه اینترنت، تهیه تجهیزات نوین آموزشی و سرگرم شدن فرزندان با اینترنت را به همراه داشت و متأسفانه تلفن‌همراه به وسیله‌ای جدانشدنی از دانش‌آموز تبدیل شد. تلفن همراه در همه زمان‌ها مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گرفت و این در حالی است که اگر این استفاده به درستی مدیریت نشود، باعث آسیب به آنان می‌شود؛ زیرا در نوجوانی نوعی وابستگی به تلفن ایجاد می‌شود که می‌تواند افت تحصیلی دانش‌آموز را به همراه داشته باشد.

برای بررسی بیشتر این مسئله با «محمدعلی ظفر» مشاور تحصیلی گفت‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است؟

بله. متأسفانه فضای آموزش مجازی شرایطی را فراهم کرد که دانش‌آموز با جدیت و اهتمام کمتری به تحصیل ادامه دهد. همین امر افت نسبتاً شدید تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان به‌ویژه در مقطع متوسطه را به همراه داشت و بازگشایی مدارس، این افت تحصیلی را بیشتر نمایان کرد و حتی موجب دلسردی و ناامیدی برخی دانش‌آموزان شد. از دیگر مشکلات به وجود آمده در هنگام آموزش مجازی، وابستگی شدید دانش‌آموز به تلفن همراه بود که حتی موجب گلایه‌مندی خانواده‌ها و نگرانی آن‌ها نسبت به این موضوع شده است.

راه جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان چیست؟

نخستین نکته قابل توجه این است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان نباید نسبت به این مسئله احساسات هیجانی منفی داشته باشند؛ زیرا مشکل ایجاد شده قابل جبران است و رفتار برخی از خانواده‌ها در خصوص کم‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان موجب ناامیدی و ایجاد فاجعه‌ای غیر قابل جبران می‌شود. جبران دو سال افت تحصیلی در صورتی که برای آن راه‌حلی ارائه شود، غیرممکن یا سخت نیست؛ بلکه با انجام راهکارهای مناسب می‌توان این شرایط را جبران کرد و آینده بهتری را رقم زد.

چه راهکاری برای جبران این افت تحصیلی پیشنهاد می‌کنید؟

تغییر عادات ناسالم و سبک زندگی کنونی، تنظیم ساعت خواب و بیداری، داشتن برنامه هفتگی که در آن زمان و محتوای مطالعه به صورت دقیق و منطقی مشخص شود، شناسایی ضعف‌های ایجاد شده در مدت آموزش مجازی و رفع آن‌ها از طریق فیلم‌های آموزشی، کتب مناسب و کسب راهنمایی از معلمان و مشاوران، راهکارهای مناسبی برای جبران افت تحصیلی دو ساله است. البته جبران افت تحصیلی نیازمند صبر و انگیزه است و نباید انتظار داشت که ضعف‌های ایجاد شده طی دو سال در عرض چند هفته به صورت کامل برطرف شود. تحصیل هدفمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا دانش‌آموزانی که بدون هدف مشغول تحصیل هستند به مرور انگیزه خود را از دست می‌دهند و دلسرد می‌شوند.

تکنیک ۳۰-۲۰ چیست؟

استفاده از تکنیک ۳۰-۲۰ راه‌حل مناسبی برای دانش‌آموزان به خصوص افرادی است که طی این دو سال کمتر به درس و مطالعه اهمیت داده‌اند. در این تکنیک دانش‌آموز باید ۳۰ دقیقه به مطالعه بپردازد و ۲۰ دقیقه استراحت کند. دانش‌آموز باید به مرور زمان و با برنامه‌ریزی دقیق ساعت مطالعه را افزایش و زمان استراحت را کاهش دهد.

برای کاهش وابستگی دانش‌آموز نسبت به تلفن همراه چه راهکاری وجود دارد؟

تلفن همراه جذابیت‌های بسیاری دارد و گاهی باعث اتلاف زمان طلایی دانش‌آموز خواهد شد. این جذابیت تا زمانی که برای سرگرمی و رفع خستگی استفاده شود، مفید است؛ اما اگر از این حد فراتر رود ثمره آن مشکلات ذهنی، جسمی و تلف کردن زمان خواهد بود. بنابراین لازم است دانش‌آموزان با همکاری والدین زمان استفاده از تلفن همراه را مدیریت کنند. توصیه من در این‌باره به دانش‌آموزان استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت تلفن همراه است که تنها در زمان‌های معین اجازه استفاده را به افراد می‌دهد.

برگزاری امتحانات حضوری در ترم اول باعث دلسردی برخی از دانش‌آموزان نسبت به ادامه تحصیل شده است. توصیه شما برای چنین افرادی چیست؟

در ابتدا به این گروه از دانش‌آموزان باید گفت که جبران گذشته در هر زمان موجب پیروزی می‌شود و این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد، نیازمند زحمت و وقت کمتری است و طبیعتاً بازدهی بیشتری برای دانش‌آموز خواهد داشت. دانش‌آموزان باید بر استعداد و توانمندی‌های خود متمرکز شوند و اجازه ندهند که برخی از کاستی‌ها و ناملایمات، آن‌ها را از مسیر موفقیت منحرف سازد.

سخن آخر...

حیات و جذابیت رودخانه به صدایی است که بیانگر جاری بودن آن است؛ موانع بسیاری در مسیر رودخانه وجود دارد، اما این رود تمام آن‌ها را پشت سر می‌گذارد و هیچ‌یک از آن‌ها موجب توقفش نمی‌شود و همین جاری بودن و عبور از موانع، باعث جذابیت رودخانه شده است. دانش‌آموزان نیز با برنامه‌ریزی، تلاش و رعایت موارد ذکر شده، می‌توانند مشکلات را پشت سر بگذارند و هنگامی که به اوج موفقیت رسیدند از گذشته و همت خود در مسیر لذت ببرند.

کد خبر 554964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.